Forsider

Forsidemalen brukes blant annet til forsiden på UiOs nettsted, forsiden til studier og forskning og til forsiden til fakulteter og institutter.

Forsider er inngangen til temaet

Forsider brukes til å gi brukeren ytterligere inngangsveier inn til et omfattende tema. Forsidemalen bør derfor ikke brukes hvis du kan gi brukeren mye av selve innholdet allerede på forsiden.

Ny forsideredigering

Fra desember 2020 begynner vi å implementere ny mal for redigering av forsider i Vortex. Når denne funksjonaliteten er rullet ut til alle vil denne veiledningen oppdateres. Inntil da finner du veiledning for hvordan å redigere en forside med ny redigering her

Opprett dokument

Naviger til stedet du skal publisere en forside, og velg "Forside" når du oppretter nytt dokument.

Tittel, innledning, bilde og bildetekst

Det er kun unntaksvis behov for å benytte innledning, bilde og bildetekst i en forsidemal.

Hovedinnhold

I dette feltet kan du sett inn en eller flere bokser.

Sette inn boks

Du kan sette inn nye bokser nederst i hovedinnhold og relatert innhold. For å sette inn en ny boks bruker du knappen "Flere".

Fjerne boks

Du kan fjerne en boks ved å trykke på knappen "Fjern".

Flytte boks

For å flytte en boks opp eller ned, bruk pilene.

Feltene i en boks

Tittel

Skriv inn boksens tittel. Denne vil vises øverst i boksen. Fyller du ut feltet for webadresse vil også tittelen bli en klikkbar lenke som tar deg til den utfylte webadressen.

Størrelse og plassering, farge og spesielle innstillinger

Disse feltene styrer både utseende og størrelse på den enkelte boks. Mer om de ulike bokstypene du kan velge mellom.

Bilde

Dette er hovedbildet til en boks. Det er mulig å sette inn flere bilder i innholdsfeltet.

Skriv inn teksten du ønsker. Vær kortfattet, og bruk gjerne kulepunkter.

Lenketekst

Teksten her blir tittelen på lenka (med rød pil) nederst til høyre i boksen. Lenketeksten blir bare vist frem hvis du har fylt ut feltet webadresse.

Webadresse

Skriv inn webadressen du ønsker at boksen skal lenke til. Både tittelen på boksen og lenken nederst til høyre i boksen vil peke til adressen du fyller ut i dette feltet.

Relatert innhold (høyrekolonne)

I dette feltet kan du ha en eller flere bokser. Innholdet i boksene vil bli presentert til høyre for hovedinnholdet på nettsiden. Se over for hvordan du setter inn bokser.

Inkluder CSS

Kan brukes til å skjule tittel / h1 ved å legge inn:

/vrtx/decorating/resources/dist/style/hide-h1.css

Dette feltet skal normalt kun brukes av USIT. Hvis du har behov for å ta i bruk dette til noe annet en å skjule tittel / h1, ta først kontakt med din nettredaktør.

Publisert 14. mars 2014 13:13 - Sist endret 20. nov. 2022 04:08