FS-møter: Endringsønsker juni 2015

Mottatte endringsønsker ligger fortløpende nedover.

Utviklingsønske 5/2015: FS579.002 "Klage og begrunnelse - fordeling". Summere alle kolonner

Dato: 24.4.2015

Ønsket av HF (RT#179502)

Modul/applikasjon: Vurderingsmodulen

Beskrivelse av behovet
Universitas og andre spør hvert semester om tall og statistikk for klager på sensur.

Hvordan løses dette i dag
FS-rapport 579.002 (Klage og begrunnelse - fordeling) gir oss kun summen av antall klager totalt, men det er også interessant å se totaltallene for hvor mange som gikk opp, ned eller ble stående, avvist, og ikke angitt. Det er da litt tungvint å finne disse tallene.
Rapporten ser helt annerledes ut når man overfører til Excel.

Forslag til ny løsning
Vi ønsker om at alle kolonnene i denne rapporten summeres.

Beskrivelse av hvordan dette vil forenkle/forbedre arbeidet
Sparer manuelt arbeid utenfor FS.

Behandling som har skjedd lokalt:
Diskutert i eksamensgruppen på fakultetet

AFs anbefaling
AF utarbeidet i 20101 en klagerapport (pdf). Dekker rapporten behovet HF har, og slik danne grunnlag for spesifikasjon til FSAT?
 


Utviklingsønske 6/2015:
Overgangsknapp fra Person/Student til Student samlebilde

Dato: 30.4.2015

Ønsket av MN (RT#1800515)

Modul: Person og Programstudent

Beskrivelse av behovet
Studentinfotjenestene får ofte e-poster fra studenter fra deres eksterne e-postadresse og der studentene bare oppgir fornavn og mobilnummer. For å finne frem til riktig student i Student samlebilde, må vi derfor søke dem opp via ekstern e-post adresse eller mobilnummer i bildet på Person/Student. Dette er tungvint.

Hvordan løses dette i dag
I dag bruker vi "Kopier nøkkel" på fødselnummer for å gå videre, men det hadde vært enklere med en overgangsknapp.

Forslag til ny løsning
Overgangsknapp fra bildet Person/Student til Student samlebilde.

Beskrivelse av hvordan dette vil forenkle/forbedre arbeidet
En overgangsknapp vil gjøre det enklere å komme til riktig student på Student samlebilde.

AFs anbefaling
Overgangsknapp kan være nyttig, men kanskje en nedtrekksmeny, der man også kan velge f.eks. Søknad samlebilde. AF sjekker om det allerede finnes en egen nasjonal gruppe som utreder behov for overgangsknapper.

 


Utviklingsønske 7/2015: Samkunnskapskrav for HMS-kurs ved MN-fakultetet

Dato: 30.4.2015

Ønsket av MN (RT#1800522) og bearbeidet i AF

Moduler Vurdering, Studieelementer (+ Programstudent + Undervisning?)

Beskrivelse av behovet:

MN-fakultetet har behov for mer nyansert kontroll av forkunnskapskrav.

En god del emner ved Mat.nat.-fakultetet forutsetter at studentene har gjennomført ett eller flere HMS-kurs for at de skal få lov til å delta i undervisning, særlig laboratorieundervisning og feltkurs.

Disse HMS-kursene (p.t. fem forskjellige) avholdes som intensivkurs i starten av semesteret, slik at studenter som ikke allerede har gjennomført nødvendig kurs når emneopptak foretas, har mulighet til å følge og få godkjent kurs i perioden mellom emneopptak og undervisningsstart.

Når undervisning med HMS-kurskrav starter, må det kontrolleres at alle deltagende studenter har fått godkjent de nødvendige HMS-kurs.

Hvordan løses dette i dag:

HMS-kursene er implementert som emner i FS (med 0 SP), og undervisning og vurdering administreres som for andre emner. Den nye fremmøte-appen og innføring av digital eksamen vil være relevant for disse kursene såvel som for ordinære emner.

HMS-kursene er ikke registrert som forkunnskapskrav der de egentlig er det, da studentene som nevnt skal kunne melde seg opp uten at de på påmeldingstidspunktet må oppfylle HMS-forkunnskapskravene. (Ved fakultetet brukes ofte betegnelsen "samkunnskapskrav" i stedet for "forkunnskapskrav" for å nyansere denne forskjellen.)  Å sette N i 'Kontroll FKrav' i emnebildet er ingen god løsning, da det jo også vil gjelde ordinære emner som forkunnskapskrav og det generelle kravet om realfag fra VGS, som MN har implementert som kravelementforkunnskapskrav.  En kompliserende faktor er dessuten "120-poengsregelen" fakultetet har - at en student med 120 SP eller mer ikke behøver å oppfylle eventuelle forkunnskapskrav, men denne unntaksregelen gjelder hverken det generelle VGS-realfagsbakgrunnskravet (RT #3276 i 2005) eller eventuelle HMS-kurskrav.

I mangel av en bedre løsning har AF ved Helge foreslått dette for fakultetet: Kjør vurd.modulkontrollrapport FS526.003 'Kontroll av beståtte emner for vurderingsmeldte 2' for vurd.enheten som krever HMS-kurs, og legg deretter inn et filter som gjør at studentene som da fortsatt kommer ut, bare er de oppmeldte som ikke er registrert med det eller de nødvendige HMS-kurs i vurd.protokollen.

For vurd.enheten KJM1110 2015-VÅR XS blir filteret da dette:

(resultat not like '%MNHMS0015%') or (resultat not like '%MNHMS0010LS%')

Et slikt manuelt filter forutsetter imidlertid at det skrives inn helt nøyaktig, og det er dessverre ikke alltid så lett for opptil flere FS-brukere med ordinær IT-kompetanse. Og blir det feil (f.eks.. "Expression is not valid"), kan det være fiklete nok å rette for de kompetente, og helt håpløst for de ikke fullt så kompetente.

Og dette gjelder mange emner (med mange studenter, og ved flere institutter) og varierende kombinasjoner av HMS-emnekrav.

Da er ikke FS et så godt hjelpemiddel som systemet burde være.

Forslag til ny løsning

Enten en videreutvikling av datastrukturen som gjør at studentweboppmelding kan gå som ønsket mht. ordinære emneforkunnskapskrav, HMS-forkunnskapskrav, VGS-realfagskrav og 120-poengsregelen, slik at forkunnskapskontrollrapport FS526.001 kan kjøres på relevant tidspunkt uten å måtte spesifisere HMS-emnene,

eller en ny eller videreutviklet rapport som kontrollerer HMS-samkunnskapskrav selv om de ikke er registrert som forkunnskapskrav i FS.

For det siste kan man ta utgangspunkt i FS526.003 med utplukk vurderingsenhet, men med mulighet for i tillegg å spesifisere de aktuelle samkunnskapskravemnene.  Rapportvarianten skal da ha et innebygget filter og utliste de vurderingsenhetsoppmeldte som ikke har bestått alle de oppgitte samkunnskapskravemnene. Som ledetekst for samkunnskapskravemnene foreslår vi 'Kun studenter som mangler:'.  Vi antar den eksisterende løsningen i fx. FS451.001 for å spesifisere mer enn ett emne er passe fleksibel for formålet. (Fra høsten av vil noen emner ha inntil fire emner som samkunnskapskrav, men dette kan øke.)

I tillegg til det som utlistes i dagens FS526.003 vil vi i den nye rapportvarianten gjerne ha med mulighet for å få med studentnr., jf. dagens FS526.001. (Studentnr. er også ønskelig i dagens FS526.002 og FS526.003.)

I flere tilfeller gjelder dessuten visse HMS-kurskrav på studieprogramnivå. Vi ønsker derfor også en rapportvariant som i stedet for vurderingsenhet har studieprogram som utplukkskriterium. Rapporten skal da ta utgangspunkt i alle med gyldig studierett til det oppgitte studieprogrammet, og utliste de studenter som på kjøringstidspunktet ikke har bestått de oppgitte HMS-emnene.

Beskrivelse av hvordan dette vil forenkle/forbedre arbeidet

Det vil i betydelig grad gjøre det enklere for instituttenes FS-brukere å få ut de ønskede data uten å måtte legge inn et fremmedgjørende filter.
En slik rapportvariant vil også kunne brukes som kontrollrapport og verktøy i annen gjennomstrømningssammenheng.

Anbefaling fra AF
Støttes

 


Utviklingsønske 8/2015: Felt for stedkoden for emne i und.enhet og und.akt samlebilde

Dato: 20.5.2015

Ønsket av MN (RT#1800518)

Behov for oppslag, ikke bare av emne, men for enhet (institutt/fakultet) i undervisningsenhetsamlebilde & undervisningsaktivitetsamlebilde. Dette vil lette det nødvendige studieadministrative arbeidet i modulen.

MN kommer mer oppklaring rundt behovet før møtet.


Utviklingsønske 9/2015: Fremmøterapporter vise studentnr.

Dato: 19.5.2015

Ønsket av MN (RT#1814610)

I vårt planleggingsarbeid for iverksetting av eLæringsmoduler for HMS-undervisningen har vi nå blitt klar over følgende endringsbehov i FS som er nødvendige at virker fra 01.08.15.

Til pågående prosjekt for utvikling av e-læringsmoduler for HMS-undervisningen:

Behov for at ALLE fremmøtelister (dvs. alle rapporter) i undervisningsmodulen i FS kan tas ut med visning av studentnummer (slik det er mulig for FS474001, men f.eks. ikke for FS451001). Minimum er at FS470.004 også kunne ha oppgitt studentnummer sammen med navn.
Bakgrunn: Av hensyn til personvern er det ikke alltid nødvendig / ønskelig med 11 sifret fødselsnummer, samtidig ikke navn+fødselsdato tilstrekkelig til å sikkert identifisere enkeltstudenter, i hvertfall ikke i større grupper.

Svar fra AF ved MSG
Etter hva jeg kan se er det 25 rapporter i undervisningsmodulen med personopplysninger, noen med studentnummer, andre uten.
FS451.001 Undervisningspåmeldte studenter har allerede Studentnr liggende fast i rapporten (Kolonnen med forkortelse St.nr)

Den nye rapporten FS 474.001 Fremmøteoversikt - undervisning, fikk studentnummer med klient FS7.7.2 og databaseflis 7.7.01. Denne sist nevnte rapporten får IKKE fødselsnummer pga. av plassproblemer.

Jeg ser at FS463.001 mangler opplysninger om studentnummer, men det er bare 23 personer som har brukt den 1 til 2 ganger i vårsemesterets opptak.

Rapportene FS470.001-004 Tilbud/vente/avslagsliste/oppmøteliste mangler også studentnummer. Bare 470.001 var i bruk ved vårens undervisningsopptak av 32 brukere, som brukte den 753 ganger.

Noen andre rapporter mangler også studentnummer.

Med tanke på at undervisningsmodulen er under omskriving, og den relativt lave bruken av enkelte av rapportene, lar vi dette hvile, slik at FSAT kan bruke kreftene sine på mer presserende saker. Når vi kommer så langt som å teste den nye undervisningsmodulen (trolig om 1-2 semestre), kan vi passe ekstra på at studentnummer er på plass.

Det er fint at dere er godt i gang med planleggingen for HMS enten det nå blir på den ene eller andre måten stoffet undervises på. Tenk nøye gjennom hvilke rapporter/rutiner som viktige for dette arbeidet og sjekk om studentnummer er på plass der. Gi beskjed om det mangler studentnummer i rapporter essensielle for arbeidet.


Utviklingsønske 9B/2015: Umiddelbar automatisk kandidatnummerering

Dato: 25.6.2015

Ønsket av MN (RT#1814588)

MN-fakultet ved UiO innfører i disse dager et nytt digitalt e-læringssystem for sine HMS-kurs. Det er obligatorisk å gjennomføre disse kursene før man får delta på undervisning på andre emner, som for eksempel laboratorieundervisning.

Til planleggingsgruppe
Studentene skal selv melde seg til HMS-emnene via Studentweb. Umiddelbart etter at studentene har meldt seg til emnet skal de kunne logge seg på e-læringssystem for HMS-kurs og gjennomføre kurset som et selvstudium. Systemet skal bruke den nasjonale webservicen som andre digitale eksamenssystemer bruker og dermed er det krav om at studentene må være kandidatnummerert før info om studentene kan hentes fra FS til e-læringssystemet.

Formålet med endringen er at studentene skal kunne begynne med HMS-kurset med en gang de har meldt seg via Studentweb, i stedet for å måtte vente til neste dag.

Løsningsforslag
At funksjonaliteten knyttet til ‘J’ i feltet STATUS_NUMMERER_VED_OPPRETTING i tabellen KANDNRTYPE endres slik at kandidatnummereringen skjer umiddelbart og ikke først ved kjøring av kontroll av databaseaktiviteter og automatiske rutiner.

Anbefaling fra AF
Støttes
 

Publisert 28. apr. 2015 14:41 - Sist endret 9. okt. 2015 17:56