Protokoll fra møte

J.nr.: 2017/7412

Tid og sted: Tirsdag 7. februar 2017 kl 12.15-15.15, Kollegieværelset DA  

Tilstede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Christoffer Eriksen, Inger Berg Ørstavik, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet, Mads Fredrik Baardseth og Thea Gabrielsen

Forfall: Johan Boucht og Elisabeth Ulleberg

Fra administrasjonen: Randi Saunes og Julie Orning  

Observatører/invitert: Malcolm Langford (under sak 4), Lillian Almaas (under sak 1-4), Anne Margit Tvenge og Elisabeth Reien (under sak 5)  

Referent: Kristin Steen Slåttå 

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1, 2, 4, 3, 4 og sak 5

SAK 1

Protokoll

Protokoll fra PMR møte 13. desember er allerede godkjent

   

SAK 2

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

1. studieår: Ingen spesielle kommentarer.

2. studieår: Det ble kommentert at podcast-løsningene ikke alltid fungerer slik de skal, og at det er viktig å følge opp. En foreleser på studieåret har opplevd at film av forelesningen er publisert uten samtykke på åpent internet, studieårsansvarlig kommenterte at dette var svært uheldig og at man må ha gode rutiner som forhindrer slike feil igjen. 

3. studieår: Studentene skriver eksamen i rettshistorie og det er ikke meldt om noen store problemer.

4. studieår: studieårsansvarlig hadde forfall, men Hjelmeng orienterte om at det er gjennomført et møte mellom studieårsansvarlig og instituttleder for å gjennomgå lærersituasjonen på studieåret.

5. studieår: PMR vil få forelagt forslag til emnebeskrivelse for det nye prosedyrekonkurranseemnet til neste møte. Studieårsansvarlig har igjen gjennomført informasjonsmøte om valgprofiler og det var flere studenter enn sist semester. Videre har det vært en gjennomgang av de ulike evalueringsformene på valgemner og en arbeider med å komme frem til noen hovedtyper av evalueringsformer som kan anvendes.

Studieårsansvarlig meldte om at det har vært spørsmål knyttet til rutiner for hvor podcast og filmer kan legges ut, om de kan legges ut for en lukket gruppe i første omgang. JSU spilte her inn at podcast kan være nyttig for flere enn kun de som er meldt til ett emne, som introduksjon semesteret før f.eks. Hjelmeng kommenterte at fakultetet ser på tekniske løsninger som kan ivareta hensynene til både foreleser og studenter. Bailliet kommenterte at vi må først og fremst se på behovene for studentene og forslo at en burde ha et bibliotek med digitale ressurser knyttet til de obligatoriske fagene.  

LLMs: Det etterspørres mer retningslinjer for sensur ved interdisiplinære masteravhandlinger.

JSU: Thea Gabrielsen er valgt inn som nytt JSU medlem i PMR. JSU jobber med domssamlinger på valgemner.     

Nytt fra Erling: Ved fakultetet har vi i høst og tidlig nyår hatt en prosess hvor UiO sentralt har hatt en oppfølgning av vedtaket fra 2008 hvor juss fikk redusere antall studieplasser, men beholde basisbevilgningene knyttet til opprinnelig opptakstall. Prosessen er avsluttet og vi har fått aksept for at juss har fulgt opp vedtaket. Overbookingen på masterstudiet i rettsvitenskap vil forsiktig trappes ned i tett oppfølgning med UiO sentralt. Videre fikk fakultetet aksept for at våre valgemner fyller et stort samfunnsmessig behov og at det er gode grunner for å ha åpent opptak slik vi har i dag. Samtidig må dette balanseres mot hensyn av studiekvalitet og praktiske utfordringer som størrelse på forelesningssaler, dette følges videre opp i valgemnegruppen.

Fakultetet har store ambisjoner rundt innføring av flere kliniske elementer i jusstudiet, dette som prosedyrekonkurranser, juss-buss, konfliktløsning og annen praktisk øving, det er ønskelig å jobbe videre med dette med tanke på en søknad om senter for fremdragende utdanning (SFU). Om det skal innføres flere kliniske elementer er vi avhengig av større lærertetthet, dette har dekanatet tatt opp med de to rektorkandidatene.

Det arbeides videre i arbeidsgruppen for digitale hjelpemidler, innføring av en heldigital eksamen med kun digitale hjelpemidler kan innføre nye krav til undervisningen og utforming av eksamensoppgaver.

Det er flere spørsmål knyttet til personvern og filming av undervisning, dette med tanke på vern mot filming av studentene, lærerne må være godt kjent med hjelpemidlene, kamera må kun være fokusert mot lærer og kateter, en må tenke på at studenter som går forbi ikke skal filmes.      

   

SAK 3

Vedtakssak: Vedtakssak: Innstilling fra arbeidsgruppen om flytting av faget Internasjonale menneskerettigheter fra JUS1211 til JUS2111     

Studieårsansvarlige for 1. og 2. studieår orienterte om prosessen knyttet til dette.

JSU stilte spørsmålet om de miljørettslige temaene som nå flyttes inn i Fast eiendomsrettsforhold inneholder menneskerettslige problemstillinger og om det således var en heldig flytting tatt i betraktning at menneskerettigheter flyttes ut av JUS1211 og det ble meldt en bekymring knyttet til at en inntok offentligrettslige problemstillinger på 1. studieår. Flere tok til ordet for at det ikke bør være vanntette skott mellom offentlig rett og privatrett og at det essensielle er at det nå utarbeides et godt pedagogisk opplegg på nye JUS1211, dette vil vedtaket om implementering først våren 2018 legge til rette for.

En annen bekymring som ble tatt opp var om det er ryddet god nok plass til EØS-retten på nye JUS2211, også tatt i betraktning innføring av nye evalueringsformer. Studieårsansvarlig for 2. studieår svarte at de kuttene som nå er gjort i studiepoeng på JUS2211 er de endelige kuttene som trengs å gjøres, videre at det med omleggingen til en nye evalueringsordning på JUS2211 uansett må ses på en ny struktur for undervisningen og at en i det vil sørge for at en ser på helheten og mengden av undervisning, slik at en får et gjennomførbart opplegg for studentene. Her er det også viktig at en sørger for godt samarbeid mellom faglærerne på fagene.     

Videre ble det understreket at det forelagte forslaget har støtte fra de ansvarlige faglærerne på studieårene da det representerer en bedre fagsammensetning på JUS2111 og JUS2211 enn det som er i dag. Statsforfatning og folkerett ønsker menneskerettigheter inn på sitt semester, forvaltningsrett og velferdsrett ønsker EØS inn på sitt semester, det prinsipielle grepet her er godt faglig begrunnet

Vedtak:

1. Faget Internasjonale menneskeretter (4 stp) flyttes fra emnet JUS1211 til emnet JUS2111.
Faget utvides med 1 stp (46 s hovedlitteratur) og endrer navn til Internasjonale menneskerettigheter.  

2. Faget EØS-rett (5 stp) flyttes fra emnet JUS2111 til emnet JUS2211.
Det foreslås ingen endringer i studiepoengsuttelling, læringskrav eller litteratur for faget EØS-rett.

3. Faget Fast eiendoms rettsforhold på JUS1211 utvides med minimum 2 stp. Faget Rettskildelære på JUS1211 utvides med minimum 1 stp. PMR vil få forelagt endelig forslag til studiepoengsfordeling for JUS1211 i løpet av våren 2017.

4. Faget Velferdsrett på JUS2111 reduseres med 1 stp. Velfersrett i nye JUS2111 vil da være på 7 stp.
  
5. Faget alminnelig forvaltningsrett på JUS2211 reduseres med 2 stp. Alminnelig forvaltningsrett i nye JUS2211 vil da være på 13 stp.

6. Faget Miljørett på JUS2211 reduseres med 2 stp. Miljørett i nye JUS2111 vil da være på 5 stp. 

7. Det utarbeides nye emnebeskrivelser for JUS1211, JUS2111 og JUS2211 som legges frem for  PMR i løpet av våren 2017.

8. Overgangsordninger
Endringen vedtas uten overgangsordninger, alle endringer på alle emner implementeres samme semester.

9. Alle endringer  implementeres fra og med våren 2018.

Vedtaket var enstemmig.

   

SAK  4   

Vedtakssak: Forslag om obligatorisk prosedyrekonkurranse i Folkerett på JUS2111

Studieårsansvarlig for 2. studieår orienterte kort om forslaget og ansvarlig faglærer deltok kort for å svare på noen spørsmål fra PMR.

Det ble uttrykt noe bekymring knyttet til implementering allerede høsten 2017, og det ble kommentert noen mangler i kostnadsberegningen, som f.eks kostnadene knyttet til klageadgang for de som eventuelt ikke skulle få godkjent prosedyrekonkurransen. Videre ble det kommentert at 7,5 min for hver student var svært kort tid til vurdering. Ansvarlig faglærer klargjorde at det kun er lagt opp til obligatorisk oppmøte til selve den muntlige delen av prosedyrekonkurransen, og dette ville si 30 min for hver enkelt student, videre at det arbeides med innføring av en forelesning for prosederingsteknikk og noe om hvordan skrive prosess-skriv.

Det ble kommentert at ansvarlig faglærer bør diskutere opplegget knyttet til obligatorisk kurs med ansvarlig faglærer for det obligatoriske kurset på 3. studieår.  

Vedtak:

Det innføres prosedyrekonkurranse som et obligatorisk element på JUS2111 fom våren 2018. Alle studentene må få godkjent deltagelse i en prosedyrekonkurranse i folkerett før de kan avlegge eksamen. Prosedyrekonkurransen erstatter kursoppgaven i folkerett.

PMR forutsettes at det prøves ut en pilot i prosedyrekonkurranse med frivillig oppmøte høsten 2017 på minst to kurs, det skal gjennomføres en evaluering av dette som PMR blir orientert om i løpet av høsten 2017. Det må videre utarbeides en beskrivelse av opplegg for å håndtere de studentene som av sykdom eller andre grunner ikke gjennomfører eller ikke får godkjent  arbeidskravet. Det er ønskelig at ansvarlig faglærer reviderer læringskravene med tanke på ferdigheter for Folkerett i henhold til kvalifikasjonsrammeverket.

Vedtaket var enstemmig.   

   

SAK 5

Vedtaks- og diskusjonssak: Kvalitetssikring av sensur  

Anne Margit Tvenge deltok og orienterte kort om bakgrunnen for forslag til mal for sensorveiledning.

Det ble kommentert fra flere at den foreslåtte malen var noe kort og at det kan være ønskelig å ha ulike maler for de ulike oppgavetypene, andre kommenterte at det var positivt at malen ikke var for detaljert. Det ble kommentert at dette var svært nyttig og at det er viktig å få dette standardisert og synliggjort, videre ble det foreslått at man istedet for mal kunne kalle det en huskeliste for hva en sensorveiledning skal inneholde. Formålet med sensorveiledningen er at det skal være et verktøy for sensorer.

Det ble konkludert med at det var prematurt å vedta den foreslåtte malen, det ble stilt spørsmål ved formålet med malen og hvilket behov den skal den fylle? PMRs medlemmer inviteres til å sende inn skiftlige kommentarer til den foreslåtte malen og dette bearbeides videre i administrasjonen.   

PMR diskuterte videre spørsmålet om overgang til poengsetting i sensuren, ingen tok til ordet for en mer poengbasert sensur og det ble uttrykt usikkerhet for hvordan dette rent praktisk vil se ut i en sensorveiledning. Det ble kommentert at det er mulig å utarbeide en noe skjematisk tilnærming når er gjennomfører egen sensur, dette som praktisk hjelpemiddel til egen sensur men det var ikke enighet om at dette var noe som burde utarbeides for sensorkorpset. PMR får ettersendt eksempel som skulle vært blant vedleggene til saken.

Videre diskuterte PMR innføring av ny nivåkontroll, men slik modell som var foreslått i sakspapirene vil kreve mye av både sensorene og administrasjonen og da PMR var usikre på om det ville være en stor kvalitetshevning var det ikke ønskelig å gå inn for dette. Det er heller ønskelig å se nærmere på dagens form for nivåkontroll, som er sensormøter og videreutvikle disse. Et forslag kan være å legge inn flere retningslinjer på hva som sensorene skal ha gjort før de deltar på sensormøtene.

Det ble også kommentert at det var et godt forslag å kreve at veiledningsforfatter bør delta i sensuren.

Evalueringskriterier valgemner

Elisabeth Reien orienterte kort om bakgrunnen for forslaget. De utenlandske studentene trenger bedre retningslinjer for hva som er viktig i forhold til å skrive eksamensoppgaver ved fakultet og for å få en bedre forståelse for hva de blir bedømt på. I tillegg til dette forslaget utarbeides det en video som gir tips til hva de bør forberede seg på til eksamen.

Studieårsansvarlig på 5. studieår la til at det på valgemner er et enda mer spredt sensorkorps, mer sammensatt studentgruppe og mange ulike fag og at forslaget er et forsøk på praktisk å koble sammen de retningslinjene vi har for sensur.

Det ble kommentert at den engelske versjonen trengte noe mer språkvask og at begreper som rettspolitisk dimensjon ikke er så anvendelig i dette skjemaet, begrepene er tatt ut fra det som allerede er vedtatt og det er ønskelig å gjennomgå dette og så justere skjema heretter.

Vedtak  

Vedlagte tabell for evalueringskriterier for valgemner vedtas for bruk fom. våren 2017. Administrasjonen følger opp de innspill vedrørende begreper og språkvask og justerer tabellen etter en slik gjennomgang.

Administrasjonen etterspør de ansvarlige faglærerne om å fylle ut spesiell fagkunnskap for hvert enkelt emne, der hvor det ikke er ønskelig å fylle inn slike punkter vil skjema kun henvise til læringskrav for emnet alene. Tabellen gjøres tilgjengelig for sensorene i sensorportalen.

PMR gir sin anbefaling til at det bør utarbeides sensorveiledninger på valgemner, særlig der det benyttes eksterne sensorer. Videre innføres det krav om sensorveiledninger for valgemner der det er mer enn to kommisjoner i ett emne, dette legges inn i Instruks for eksamen og sensur § 3-4 (1).  Gjelder fra og med våren 2017.

   

SAK 6

Orienteringssak: Rapporter fra studiebarometeret.

Studiebarometeret 2016

   
SAK 7

Skriftlige orienteringssaker:

- Faglig eksamensleder våren 2017

- Invitasjon til lederutviklingsprogrammer for faglige ledere 2017

Vedlegg

- Tall for eksamensmøtte på valgemner H16

Vedlegg

- Forslag til standardisering av evalueringsformer

Vedlagte brev har blitt sendt ut til emneansvarlige for emner som har varierte evalueringsformer, med forslag til anbefalte evalueringsformer og innspill   

- Resultater fra arbeidsgiverundersøkelsen

Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra UiO?

Delrapport fra Juridisk fakultet

   
SAK 8

Saker tatt på fullmakt: 

- Godkjent at Herman Bruserud oppnevnes som fagansvarlig for fakultets nye valgemne for prosedyrekonkurranser

- Godkjent mindre endringer i Course content for emnet JUS5870 JUS5870 European Labour Law

- Godkjente mindre endringer i Instruks for studieårsansvarlige lærere, ansvarlige faglærere, faglærere, ansvarlig faglærer for masteroppgaver, fagkoordinatorer, profilansvarlige, eksterne lærere og oppgaverettere. Eget punkt om instruks for Ansvarlig faglærer for masteroppgaver er nå inntatt som del av instruksen  

- Godkjent nytt hjelpemiddel for emnet JUS5870 European Labour Law

- Godkjent at valgemnet JUS5503 - Human Rights and Counter Terrorism: Striking a Balance" inngår som prifilemne i prifilen Internasjonal rett

- Godkjent at Catherine Banet og Ole Kristian Fauchald går inn som profilansvarlige for profilen Naturressurser og miljø

   
SAK 9

Eventuelt

Det var ingen saker til eventuelt

 

Publisert 16. feb. 2017 07:58 - Sist endret 3. juli 2017 12:58