Protokoll fra møte

J.nr.: 2016/1416

Tid og sted: Tirsdag 12. september kl 12.00-15.15

Tilstede: Erling Hjelmeng, Christoffer Eriksen (fra sak 4-13), Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht (sak 1-7), Ingunn Ikdahl, Mads Fredrik Baardseth (sak 1-7), Thea Gabrielsen og Christine Ødegard Sten 

Forfall: Henrik Bjørnebye og Cecilia Bailliet

Fra administrasjonen: Randi Saunes og Julie Orning  

Observatører/invitert: Eivind Roll (sak 4-9)

Referent: Kristin Steen Slåttå 

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1-13

SAK 1

Protokoll

Protokoll fra PMR møte 6. juni 2017 er allerede godkjent

   

SAK 2

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

4. studieår: Arbeides med publiseringsløsning for filmsnutter som tidligere er produsert, har samarbeidet med kommunikasjonsseksjonen om en løsning.

3. studieår: Tidligere vanskeligheter med å legge en god undervisningsplan på JUS3212 er utbedret fra og med høsten 2017. 

Det arbeides med å legge om kursundervisningen på JUS3111, det er ønskelig å legge opp til at hver student får en kursgruppe som de følger hele semesteret. Gruppestørrelsen blir redusert til 23 studenter, og med dette erstattes basisgrupper med dette nye undervisningsopplegget. Dette vil spare noe ressurser, som er ønskelig å bruke på JUS3212 med å redusere gruppestørrelsen også der. Studieårsansvarlig vil komme tilbake til dette i oktobermøtet.

5. studieår: Det er vedtatt open book exam på flere fag for høsten 2017, og evalueringskriterier for valgemner er på plass og publiseres nå. Videre meldte studieårsansvarlig at det er ønskelig å ta opp en sak om oppdatering av emnebanken til masteroppgaver i oktobermøtet.  

JSU: Det er utarbeidet nye domssamlinger. Det er valgt nytt utvalg, utvalget er redusert fra 12 til 10 personer, noen oppgaver er samlet på færre personer og hver enkelt ansvarliggjøres i større grad.   

Nytt fra Erling: Det nye rektoratet er opptatt av undervisningskvalitet, fakultetet arbeider aktivt med flere av punktene som er viktig i kvalitetsmeldingen, som digitalisering, arbeidslivsrelevans og nye ferdighetselementer i studiene.

Canvas erstatter systemet Fronter og vi kan ta det i bruk for utvalgte emner som pilot fra våren 2018.

Fakultetet har fått tilbud fra leverandørene på system for digitale hjelpemidler til skoleeksamen. Prosjektet ligger an til at vi kan starte opp våren 2018 med JUS1111. 

   

SAK 3

Diskusjonssak: Delrapport 1a og 1b fra valgemnegruppen

Leder for valgemnegruppen, Ingunn Ikdahl orienterte om forslagene i delrapportene og prosessen videre.

Det ble kommentert at det var ønskelig at arbeidsgruppen også så på hva slags fag som tilbys, særlig på bachelornivå, i hvilke grad passer disse inn med fagene på tredje studieår. Ikdahl svarte at dette nok lå utenfor mandatet og JSU-representant Gabrielsen la til at for flere studenter var det et viktig poeng at valgemnet de avla dette semesteret ikke hadde en nær kobling til de andre tredjeårsfagene, dette for å få mer variasjon og faglig avveksling.

Sten poengterte at de innreisende utvekslingsstudenter trekker frem vår brede portefølje som en viktig grunn for at de vil reise hit, videre at det i engelske fag er særlig viktig at det blir gitt et undervisningstilbud. Mange studenter på rettsvitenskap melder at det er overveldende at man kan velge blant så mange emner, og dette er et tema for mange studieveiledninger, for norske studenter er det ikke nødvendigvis bare negativt at vi reduserer utvalget noe. Videre tok Sten opp at studentene opplever en usikkerhet rundt profilene, eksempelvis at det ikke er mulig å forhåndsgodkjenne tema for masteroppgaven, og at flere nok ville valgt profil om det var mulig å kombinere dette med praksisordning eller utveksling.

Tanken bak profilene var opprinnelig å knytte studentene til forskergruppene, studiedekanen la i tillegg til at UiO sentralt har som ambisjon at alle som avlegger en mastergrad ed UiO skal gjennomføre ett semester i utlandet, dersom det skal innføres på rettsvitenskap vil valgemnene våre være først og fremst et tilbud til innreisende utvekslingsstudenter og eksterne kandidater.

Prosessen for det nye systemet ble diskutert, herunder om hvor lang tid dette kunne ta og at det var viktig at emner som er sentrale for mastergrader, eller viktige som strategiske satsninger måtte ivaretas. Ikdahl poengterte at det var viktig at om systemet skal fungere, så må instituttene faktisk få handlefrihet til å gjøre sine prioriteringer, samtidig legger arbeidsgruppen opp til konkrete føringer, og det er ønskelig å ha en dekanatpott med noen valgemner - som kan brukes, men ikke må brukes - som også kan ivareta dersom noen viktige emner faller utenfor instituttenes prioriteringer. Prosessen vil kreve noe ressurser, men uten en slik prosess får man ikke løst det grunnleggende problemet. Det ble lagt til at instituttene må ha en bevissthet rundt hva som skal tilbys, og helheten av tilbudet, hvilken rolle skal valgemnene ha i studieløpet?   

Det ble også poengtert at dersom en legger ned fag som er obligatoriske i profilene må man tenke på at studenter som er midt i profilen får anledning til å ta de obligatoriske fagene i profilen selv om de er noe forsinket i studiet, det er viktig med god kommunikasjon da tilbudet kommer til å være i større endring.      

   

SAK  4   

Vedtakssak: Avklaringer og justeringer til den vedtatte nye vurderingsformen på JUS2211 våren 2018 

Det ble kommentert at det er viktig å få på plass noen varige retningslinjer for de som skal sensurere semesteroppgaven, videre ble det nevnt at det må komme på plass retningslinjer for sensur av muntlig presentasjon, både for sensor og punkter som studentene kan forberede seg på. Dette vil arbeides med i løpet av høsten.

Det ble en liten diskusjon rundt justerende muntlig, og det ble presisert at det er ønskelig å legge seg på samme retningslinjer som gjelder for justerende muntlig på stor masteroppgave.

Vedtak:

Ny ordning for JUS2211 iverksettes fra og med vår 2018med følgende ordning:

  • Semesteroppgave med justerende muntlig og 4 timers skoleeksamen.
  • Semesteroppgaven med muntlig vektes til 40 %, skoleeksamen til 60 %
  • JUS2211 har én hovedkarakter, delkarakterer fremkommer også på vitnemål og karakterutskrift.
   

SAK 5

Vedtakssak: Forslag om justeringer i læringskrav og litteratur for Velferdsrett på JUS2211

Det ble en liten diskusjon om det er mest hensiktsmessig å formulere hva som var hovedlitteratur i en bok positivt eller negativt, det ble argumentert for begge deler, og PMR valgte derfor å følge ansvarlig faglærers innstilling da det for begge alternativene var omtrent like mange punkt nevnt.

Vedtak

Ansvarlig faglæreres alternativ 1 til justert litteraturangivelse og forslag til justeringer i læringskrav vedtas med virkning fom våren 2018

   

SAK 6

Vedtakssak: Forslag til revidert instruks for ansvarlig faglærer

Det ble kommentert at kravet om at ansvarlig faglærer skal undervise på kurs var for skarpt formulert, og foreslått at man kunne redusere det til plikt en gang i løpet av ett år. Her var det andre som tok til ordet for å beholde kravet som det var formulert, og forslaget om at det er et krav hvert semester ble stående. .

Videre har det tidligere vært tatt opp at også faglærer bør ha plikt til å undervise i faget for å stå som faglærer, dette var ikke fulgt opp i forslaget. Det er en utfordring med tanke på undervisningsplanlegging og utvikling av fag dersom man har mange som står som faglærere, og derfor må involveres, men ikke bidrar med å undervise og derfor ikke er oppdaterte. Dette følges opp.  

Det ble kommentert at karakterkravet for studentrettere og kollokvieveiledere kunne forstår slik at man må ha minimum to Aer, det var enighet om at en A og tre Ber er høyt nok karakterkrav, dette vil bli rettet.   

Det ble minnet om at under diskusjonen 4. april ble det tatt opp at det var ønskelig med et konkret måltall for kvinnelige undervisere, da disse formuleringene i instruksen er vanskelig å følge opp. Det ble her kommentert at et måltall kan bli arbeidskrevende å følge opp og at det var ønskelig å avvente en beslutning på dette til dette var diskutert i faggruppen.   

Det ble også lagt til at det kunne vært ønskelig å få kjønnsbalanse inn som et tema som tilsynssensor skal gjennomgå.    

Vedtak

PMR anbefaler dekanen å vedta de foreslåtte endringene. I tillegg til forslaget la PMR til følgende:

  • I skjema for endringsforslag i litteratur, hjelpemidler og læringsutbytte stilles det spørsmål om aktuelle kjønnsperspektiv som kan inkluderes i faget
  • Det inntas krav om at også faglærer må undervise i faget minimum en gang i året.
  • Karakterkrav for studentrettere rettes opp og presiseres at det kun kreves én A.
  • Instruks for studieårsansvarlig punkt 10b innledes med at fakultetet har som mål at undervisningen skal være kjønnsbalansert, og avsluttes med at studieårsansvarlig har et særlig ansvar for å følge opp ubalanse over tid.
  • Instruks for ansvarlig faglærer punkt 4c rettes med at ansvarlig faglærer skal tilstrebe god kjønnsmessig balanse. Punkt 6b avsluttes med at ansvarlig faglærer har et særlig ansvar for å følge opp ubalanse over tid.        
   
SAK 7

Vedtakssak: Flytte PMR møte 24 oktober

Saken ble trukket - PMR møtet i oktober blir 24. oktober kl 12.00-15.15 som tidligere fastsatt

   
SAK 8

Orienteringssak/diskusjonssak: Tidsplan og opplegg for programevaluering av MiR

Det ble kommentert at dette var spennende og følgende punkter ble meldt inn som mulige å innta som del av egenevalueringen:

  • forholdet mellom valgfrihet og obligatoriske fag i studiet
  • kjønnsperspektiv i studiet, er dette noe som bør inn som ett fag, eller integreres i alle fag?
  • se på det våre studenter melder at de er mindre fornøyde med enn studentene ved UiB og UiTø
  • gjennomgang av fagbeskrivelsene
   
SAK 9

Diskusjonssak: Oppfølgning juss og kjønn

Kun studieårsansvarlige for 2. og 3. studieår var til stede under denne saken, på 2. studieår har dette ikke blitt tatt opp enda, da det har vært fokus på prosessen rundt ny vurderingsform og flytting av fag. På 3. studieår meldte studieårsansvarlig at dette er tatt opp i lærermøtet, det er ønskelig å se videre på dette på rettshistorie og se på dette i forbindelse med endringen av kursundervisningen på JUS3111, med tanke på rekrutteringen av nye kurslærere.

Studiedekanen foreslo at han i samarbeid med Ingunn Ikdahl og Anne Hellum kunne utarbeide et lite skriv til de ansvarlige faglærerne som kan gi dem en veiledning i hvordan de kan integrere kjønnsperspektivet i fagene, eksempelvis hvilke rettssaker de viser til, å ta opp kjønnsstereotypier i oppgaver m.m. Dette kan gi et bedre grunnlag for hvordan dette tas med de ansvarlige faglærerne.     

   
SAK 10

Diskusjonssak: Formidling i studieprogrammene

Studiedekanen orienterte kort om Formidlingsutvalget. Utvalget har pekt på at det bør legges mer vekt på formidling i utdanningen, i PMR ble det tatt opp at det er viktig å jobbe med det å formidle juss til folk uten juridisk bakgrunn. Det siste året er det kommet på plass ett valgemne i prosedyre og forhandlinger, prosedyrekonkurranse innføres på 2. studieår samt en muntlig presentasjon. Dette har også en side mot en fremtidig SFU søknad.   

Videre ble det foreslått at dette kunne være tema i møte med studentforeningene, kan man oppfordre studenter til å delta på stand og formidle juss?

   
SAK 11

Diskusjonssak: Oppfølging av valgemner JUS5040 Prosedyrekonkurranse 

På initiativ fra ansvarlig for LLMs har emne- og semestersiden for prosedyrekonkurranser blitt oppdatert, og det er nå på plass mer detaljert informasjon om de ulike godkjente konkurransene. Fakultetet har postet informasjon om emnet på facebooksiden og studentene på PIL programmet har fått en egen mail med informasjon. Det er kommet på plass interne kontaktpersoner for Telders slik fakultetet skal kunne sende lag dersom studenter meder seg til å delta. Det er ønskelig å få på plass finansiell støtte for Jessup, det trengs en intern konkurranseansvarlig som kan påta seg å søke om dette.

Oppdatert oversikt over godkjente konkurranser      

   
SAK 12

Diskusjonssak: Fakultetsmiddag

Studiedekanen orienterte om fakultetsmiddagen og oppfordret de studieansvarlige til å sende  forslag til eksterne personer som kan være aktuelle å invitere. Tema for middagen er utdanning, og det vil være fokus på samspillet mellom undervisning og arbeidslivsrelevans.  

   
SAK 13

Skriftlige orienteringssaker:

Sensorkonferansen høsten 2017

Fakultetet arrangerer en sensorkonferanse tirsdag 31. oktober kl 15-18, med påfølgende tapas i professorboligen. Alle lærere ved fakultetet oppfordres til  delta. foreløpige tema er:

  • Klagesensur
  • Endring i eksamensavvikling: Silurveien og digitale hjelpemidler
  • Nye vurderingsformer, som rettshistorie på 3. studieår og nye vurderingsformer på 2. studieår; semesteroppgave og muntlig fom våren 2018 samt innføring av obligatorisk prosedyreøvelse i undervisningen.

Tall for eksamensmøtte på valgemner våren 2017

Notat fra Kristin Steen Slåttå 

Oversikt eksamensmøtte

Skjema for evalueringskriterier for valgemner

Skjema for evalueringskriterier for valgemner er nå vedtatt, skjemaet er nå sendt ut til alle ansvarlige faglærere som har valgemner som går høsten 2017. Det tas i bruk til eksamen høsten 2017 og publiseres på emnesidene for disse emnene i løpet av september. Sensorene vil få dette skjemaet lastet opp i sensorportalen. Se eksempel på publisert skjema på emnesiden for JUS5641 

Standardisering av varierte eksamensformer

Prosessen med å standardisere de varierte eksamensformene på valgemner er nå avsluttet. Forslagene er gjennomgått med de ansvarlige faglærerne og det er enighet rundt følgende:

  • Konsekvent ordbruk
  • Standard eksamensperiode er 10 dager
  • Midt-term skal være på maks 2000-2500 ord, ordinær lende på hjemmeeksamen er 5000 ord, men opp til 6000 ord.
  • Beregning av endeling karakter der man har delkarakterer, skal dette gjøres av FS etter fastsatt vekting på forhånd.

Orientering om Inntektsrammer og budsjettprosess 2018

Inntektsrammer og budsjettprosess 2018

Foreløpig disponeringsskriv

Årshjul arbeidsprosess

Fremdriftsplan budsjett

   
SAK 13

Saker tatt på fullmakt: 

- Godkjent endringer i liten over Utdanning som godkjennes i Master i rettsvitenskap - Forhåndsvedtak 

- Godkjent ny utgave av domssamling for 4. studieår og skatterettsfagene 

- Godkjent oppdatert litteratur i emnet HUMR5133 Business and Human Rights

- Godkjent ny alternativ hovedlitteratur i obligasjonsrett I og II på JUS3111 Formuerett I 

- Ny ansvarlig faglærer for emnet HUM5145 - Human Rights in Asia, ny ansvarlig faglærer er Peris Sean Jones

- Godkjent oppdatering av læringskrav/litteratur i emnet International Environmental Law (JUS5520)

- Godkjent ny faglærer i emnet JUS4122 Rettssosiologi - Synnøve Ugelvik

- Godkjent at emnet JUS5660 - Intellectual Property Law in the Information Society  er open book høsten 2017

- Godkjent oppdatert litteratur for emnet HUMR5131 Human Rights in History, Philosophy and Politics

- Godkjent ny alternativ hovedlitteratur for JFEXFAC04 ex.fac del B

   
SAK 15

Eventuelt

Det var ingen saker til eventuelt

 

Publisert 14. sep. 2017 20:33 - Sist endret 22. sep. 2017 06:07