Sakskart for møte i Programrådet for masterstudiet i rettsvitenskap
J.nr.: 2017/7412
Tid og sted: Torsdag 14. desember 2017 kl 12.00-15.15, Kollegieværelset DA
Sak 1 |
Protokoll
Protokoll fra PMR møte 24. oktober 2017 er allerede godkjent
|
|
|
Sak 2
|
Erfaringer fra PMRs medlemmer
- orientering om frokostmøtet
- orientering om endringene på 1. og 2, studieår
|
|
|
Sak 3
|
Diskusjonssak: Kjønnsperspektiv i undervisningen
Notat fra Anne Hellum og Ingunn Ikdahl
Se også kap. 11 og 12 i den foreløpige rapporten Juss og kjønn
Referat fra PMRs diskusjon av saken 4. april 2017, se sak 6
Oppdatert Instruks for studieårsansvarlig og ansvarlig faglærer, se instruks for studieårsansvarlig punkt 3 og punkt 10b og instruks for ansvarlig faglærer punkt 3, punkt 4c og punkt 6b
Forslag til innstilling fra PMR
- PMR stiller seg bak anbefalingene i det vedlagte notatet.
- Administrasjonen oppretter en nettside for "integrering av kvinne- og kjønnsperspektiv" der alle ansatte har tilgang. Der aktuelle dokumenter gjøres tilgjengelig sammen med tipunktslisten med forslag til hvordan kvinne- og kjønnsperspektivet kan integreres.
- Studiedekanen i samarbeid med administrasjonen ber de ansvarlige faglærerne vurdere de konkrete forslagene fra Juss og kjønn rapporten, og bruker tipunktslisten til å implementere endringer. Det utarbeides en frist for rapportering mot slutten av våren 2018, og endringsforslagene vil bli lagt frem for vedtak for PMR.
|
|
|
Sak 4
|
Vedtakssak/diskusjonssak: Eksamen i lokalene i Silurveien, eksamenssystemet Inspera og digitale hjelpemidler
Notat fra Marit Halvorsen
Notat fra JSU
Mulighet for videreføring av DIGEKSUIO
Se tidsplan for innfasing av digitale hjelpemidler på rettsstudiet her
Forslag til vedtak
- Det sendes ut tilbud og oppfordring til de studieårsansvarlige, ansvarlige faglærere og faglærere om å prøve en lokal pc som er satt opp med eksamenssystemet Inspera.
- Oppgaveutvalget for 1. studieår våren 2018 skal ha en praktisk gjennomgang, hvor de får se og prøve skjermstørrelse, eksamenssystemet Inspera og digitale hjelpemidler.
- PMR bes diskutere om studentene burde kunne medbringe skriftlige hjelpemidler som tillegg til lovdata i en overgangsfase
|
|
|
Sak 5 |
Vedtakssak: Forslag til ending i Instruks for studieårsansvarlige lærere, ansvarlige faglærere, faglærere, ansvarlig faglærer for masteroppgaver, fagkoordinatorer, profilansvarlige, eksterne lærere, oppgaverettere og kollokvieveiledere
Notat fra Christine Ødegård Steen
Forslag til vedtak
Instruksen endres i henhold til forslaget
|
|
|
Sak 6 |
Diskusjonssak: Rapport fra tilsynssensor 4. studieår
Rapport fra tilsynssensor
Diskusjonspunkter og oppfølgningspunkter
- Tilsynssensor anbefaler flere tiltak for oppfølgning av eksterne sensorer, dette følges opp av eksamensadministrasjonen. Administrasjonen jobber hvert semester for å få på plass interne sensorer, disse inviteres før eksterne plasseres inn på sensuren, og der vi har få interne spør vi gjerne enkeltpersoner om å delta. Når det gjelder forslag om å utestenge eksterne sensorer som ikke deltar på sensormøtet vil administrasjonen ikke anbefale en så kontant regel, men dette er et viktig moment som kan føre til at sensorer ikke får nye oppdrag.
- Tilsynssensor anbefaler en gjennomgang/revidering av Instruks for eksamen og sensur §2-3 studentrepresentanter. Administrasjonen foreslår at en slik gjennomgang gjennomføres våren 2018.
- Tilsynssensor kommenterer at oppgavene i JUS4111 Metode og etikk kan være utfordrende for studentene, og kan by på utfordringer for sensorene, han anbefaler at dette hensynstas i sensorveiledningene.
- Tilsynssensor anbefaler at læringskravene i JUS4211 straffeprosess revideres. Dette følger administrasjonen opp med ansvarlig faglærer.
- Tilsynssensor foreslår å ta i bruk den tidligere foreslått malen for sensorveiledninger. Fakultetet avventer konklusjon fra den sentrale arbeidsgruppen som har som del av mandat å foreslå mal for sensorveiledninger for hele UiO.
|
|
|
Sak 7 |
Diskusjonssak: Karriereutvikling som del av Masterstudiet i rettsvitenskap
Det er ønskelig å diskutere hvordan studentene på et tidlig stadium i masterstudiet kan bli mer oppmerksomme på karriereutvikling og planlegge studieløpet på best mulig måte. Stikkord er:
- karriereutvikling/kurs som obligatorisk element på masterstudiet
- praksisplass/opphold som obligatorisk element. Eventuelt vurdere om man kunne åpne JUS5010 som valgemne på 3. studieår
- hvordan bør Karrieresenteret involveres?
- profilene som spissing av kompetanse
- arbeidslivsrelevans er særlig trukket frem i Kvalitetsmeldingen
Se også samarbeidsavtale mellom Karrieresenteret, Det juridiske fakultet og Avdeling for fagstøtte om styrkning av arbeidslivsrelevans gjennom studieløpet
Se også protokoll fra PMR møte 13. desember 2016 da Karrieresenteret deltok, se sak 2
|
|
|
Sak 8 |
Diskusjonssak: Tiltak for økt gjennomstrømming
Notat fra Kristin Steen Slåttå
Diskusjonspunkter
PMR bes diskutere mulige tiltak for å øke gjennomstrømmingen på rettsstudiet
|
|
|
Sak 9 |
Diskusjonssak: Ansvarlig faglærers ansvar knyttet til eksterne timelærere
I instruks for ansvarlig faglærer fremgår det at ansvarlig faglærer har ansvar for lærersituasjonen, se punkt 5
Ansvarlig faglærer har et ansvar for å påse at de eksterne timelærerne som rekrutteres legger opp til et godt læringsmiljø, eksterne kurslærere med utilbørlig/uheldig adferd skal ikke undervise ved fakultetet.
UiO har et si-fra system og klager på enkelthendelser følges opp. PMR bes imidlertid diskutere om instruksen bør endres og om hvordan ansvarlig faglærer praktisk kan følge opp sitt ansvar knyttet til eksterne timelærere.
|
|
|
Sak 10 |
Orienteringssak: Rapport til PMR om hjemmeeksamen i rettshistorie JUS3220 etter tre semestre
Rapport fra ansvarlig faglærer Marit Halvorsen
Ansvarlig faglærers anbefaler at ordningen med hjemmeeksamen i rettshistorie fortsetter.
|
|
|
Sak 11 |
Orienteringssaker:
Muntlige orienteringssaker:
- Randi Saunes orienterer kort om den sentrale arbeidsgruppen som har som mandat å se på sensorveiledninger og mal for sensorveiledninger ved UiO.
- Kristin Steen Slåttå orienterer kort om høring fra juridisk fakultet ved UiB vedrørende studiereform, PMR vil få tilsendt høringsbrevet i etterkant av møtet.
Skriftlige orienteringssaker:
|
|
|
Sak 12
|
Saker tatt på fullmakt:
|
|
|
Sak 13
|
Eventuelt
|
|
Sakskart med alle vedlegg (krever innlogging) |
Publisert 27. nov. 2017 12:30
- Sist endret 14. des. 2017 07:59