Kan jeg rekruttere informanter til mitt forskningsprosjekt gjennom sosiale medier som Facebook?

Det er noen juridiske og etiske utfordringer ved å rekruttere informanter via sosiale medier. Hvis du følger rutinebeskrivelsen nedenfor er du trygg.

• Juridisk sett er det lov å annonsere for at du rekrutterer informanter til ditt forskningsprosjekt via sosiale medier som Facebook.
  • Det er per i dag derimot ikke lov å betale for annonser på Facebook.
  • Selve samtykket til deltakelse skal foregå i et UiO-nettskjema som er lenket til din forskningsprosjektnettside på ISP. På sosiale medier bør du annonsere din rekruttering ved å lenke til denne nettsiden.
  • Når du annonserer din rekruttering via sosiale medier, må du i tillegg foreta en etisk vurdering i forkant og underveis i rekrutteringen:

Etisk vurdering i forkant

a) Om du er student eller stipendiat, må du først få godkjenning av dine veiledere for bruk av sosiale medier i rekruttering før du går videre til trinn b, c, og d.

b) Du må ha godkjenning fra NSD / REK til annonsering av rekruttering via sosiale medier.

c) Godkjenningen fra NSD/REK laster du / din veileder opp i Forskpro før du starter rekrutteringen.

d) Du må skrive et tillegg i din datahånteringsplan om at du bruker sosiale medier i rekruttering.

Etisk vurdering underveis

• Skriv i innlegget at ingen må legge inn personlige data i kommentarfeltet
  • Du har ansvar for å moderere innleggene og slette alle persondata som eventuelt skulle komme i kommentarfeltet, helst innen et døgn. For eksempel: «Så bra at dere forsker på autisme, jeg har en datter som har autisme og jeg vil melde henne på dette forskningsprosjektet».
  • Alle slike tiltak som du gjør underveis basert på din etiske vurdering, skal loggføres i din datahånteringsplan.

Hvem kontakter jeg?

Ta kontakt med personvernkontakt@isp.uio.no dersom du har spørsmål rundt dette, og /eller trenger bistand med å opprette en forskningsprosjektnettside.

In English

Can you recruit participants for your research project through social media like Facebook?

There are some legal and ethical challenges when recruiting participants through social media. If you follow the procedure outlined below, you should be safe.

• Legally, it is allowed to advertise that you are recruiting participants for your research project through social media like Facebook.
  • However, as of today, it is not allowed to pay for ads on Facebook.
  • The consent to participate should be obtained through a UiO web form which is linked to your research project's webpage on ISP. On social media, you should advertise your recruitment by linking to this webpage.
  • When advertising your recruitment through social media, you must also conduct an ethical assessment beforehand and throughout the recruitment process:

Ethical assessment beforehand:

a) If you are a student or a research fellow (PhD), you must first obtain approval from your supervisors for the use of social media in recruitment before proceeding to steps b, c, and d.

b) You need to obtain approval from NSD / REK for advertising recruitment through social media.

c) Upload the approval from NSD / REK to Forskpro before you start recruitment.

d) You must add a supplement to your data management plan indicating your use of social media in recruitment.

Ethical assessment throughout:

• In your post, state that no personal data should be provided in the comments section.
  • You are responsible for moderating the posts and deleting any personal data that may be posted in the comments section, preferably within a day. For example: "It's great that you're researching autism, I have a daughter with autism, and I would like to enroll her in this research project."
  • Any actions you take during the recruitment process based on your ethical assessment should be logged in your data management plan.

Who do I contact?

Contact personvernkontakt@isp.uio.no if you have any questions about this or if you need assistance in setting up a research project webpage.

Publisert 19. mai 2020 09:10 - Sist endret 20. juni 2024 15:00