Mål for gjennomføringsstipendet

Gjennomføringsstipendet er et viderekvalifiseringstiltak for å øke bredden på stipendiatenes kompetanse. Det skal bidra til å heve stipendiatens kompetanse både som forsker, formidler og som lærer. Tiden som gjennomføringsstipendiat skal også være en erfaring med en tilværelse som ”vanlig” vitenskapelig ansatt ved Universitetet, med tiden delt mellom forskning, formidling og undervisning. Hoveddelen av tiden vil under normale omstendigheter likevel gå med til undervisning og heving av den pedagogiske kompetansen, da stipendiaten ikke øves i dette i den øvrige stipendperioden.

Når det gjelder forskning og formidling, er det i utgangspunktet nærliggende å sette seg to mål: for det første å formidle og videreutvikle ulike aspekter ved avhandlingen både mot forskningssamfunnet og den videre offentligheten, for det andre å utvikle et nytt prosjekt med tanke på en post doc.-søknad.

Målsetninger:           

  • Skrive en artikkel for et vitenskapelig peer review-tidsskrift, fortrinnsvis på nivå 2. Dette vil gi erfaring med valg av publiseringskanaler, ekspertvurdering og revisjon ut fra internasjonale krav.
  • Formidle stoff fra avhandlingen til en bredere offentlighet. Dette vil gi erfaring med mediekontakt, sjangertenkning, refleksjon omkring den videre relevansen av egen forskning og trening i å skrive for ikke-eksperter.
  • Skrive en søknad om post doc.-stipend eller delta i utformingen av en større prosjektsøknad. Dette vil gi erfaring med idéutvikling, nettverksarbeid, og kunnskap om de viktigste finansieringskildene for forskning.

 

Når det gjelder undervisning, skal stipendiaten heve sin kompetanse både formelt og gjennom praksis.

Målsetninger:

  • Gjennomføre kurs i universitetspedagogikk, og dermed få formell kvalifikasjon som lærer på universitets- og høyskolenivå.
  • Forberede og holde undervisning i ulike former: forelesning, seminar- og gruppeundervisning, og veiledning. Hvis stipendiaten har undervist før, bør de undervisningsformene hun/han har minst erfaring med fra før, prioriteres spesielt. Dette gir erfaring med ulike måter å undervise på, disponering av tid, og sikkerhet i undervisningssituasjonen.
  • Delta i sensurarbeid. Dette gir erfaring med samarbeid med andre lærere, opptrening i vurdering både av prestasjoner og undervisning, og kjennskap til studentgruppers kunnskapsnivå og formuleringsevne.
Publisert 14. okt. 2015 11:56 - Sist endret 27. apr. 2017 12:47