FS-møte 12. mars 2018

Frist for ønsker: 2. mars.  Send inn skjema

Saker

1. T.o. Ønske 1/2018: Protokollføring av deleksamener uten karakter. Ønsket av AF. Sendt til Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan avdeling Oslo (KDTO) (tidligere Ceres) 11. januar 2018.
  2. T.o. Ønske 2/2018: Rapport FS408.002 Undervisningsenhet: kolonner for dato Start enkeltemneopptak og Enkeltemneoppt.=J/N. Ønsket av JF. Sendt KDTO 15. januar 2018.
  3. T.o. Ønske 7/2018: Ekstra kolonne i FS-rapport 933.001. Ønsket av AF, sendt KDTO 1. mars 2018.
  4. Ønske 3/2018: Sperre for at studentene selv kan gjøre endringer i sin utdanningsplan. Ønsket av MN (RT#2863065)
    Referat: Det var mest stemning for forslag 2 i møtet, dvs at haken "Sperr aut. oppd. av plan" endres til også å gjelde studentens mulighet til å endre planen, ikke bare FS-rutiner. AF tar saken videre internt og sender inn en sak til KDTO.
  5. Ønske 4/2018: Forløpsindikator for trege rapporter og rutiner Ønsket av AF og MN
    Referat: I teorien gjelder dette alle rutiner/rapporter ved store utplukk (for eksempel hele fakultet, institusjoner), men FS virker særlig sårbar ved for eksempel 651.002, 462.001, 511.001. AF se3nder inne ønsket til KDTO.
  6. Ønske 5/2018: Registrering av tilrettelegging i FS Ønsket av eksamensnettverket ved UiO etter forslag fra MN
    Referat: Det er ønske om å kunne registrere en eksamenstilpasning som "varig" gjelder ved alle eksamener som studenten melder seg til, og som gjelder i et tidsrom (fra dato til dato). Tilrettelegginger som er aktive eller varige kan vises i svart og utgåtte i grått feks. Ønsket støttes og AF følger opp. Det er særlig på regel- og lovverket vi må sjekke.
  7. Ønske 6/2018: Muligheter for personer uten opptak til program å melde seg til gjentakseksamen i Studentweb. Ønsket av MN, se RT#2839327
    Referat: AF følger opp og ser hva som er mulig å løse innenfor eksisterende rammer (hvilke innstillinger gjelder/skal gjelde for gjentak og utsatt eksamen)?
  8. PDF-er blir i mars laget på en ny måte i FS. Grafikk på vitnemålene kan forskyve seg. Det er viktig å følge med på vitnemålsutskriftene og skriv til fshjelp dersom de ikke ser pene ut.
    Referat: Kommer i samme versjon som klienten som skal bygges med power builder 12 (noen tester beta-versjon og har allerede denne), men utrullingen er utsatt på ubestemt tid foreløbig. Brukere som har beta-versjon og skal lage vitnemål bør være obs og antagelig er det best å bruke den vanlige versjonen foreløbig til utskrift av vitnemål.
  9. T.o. Brev fra UiO til Kunnskapsdepartementet 20.2.2018 om Karakterutskrift og vitnemål - sikrere deling av resultater.
  10. T.o. Status FS-endringsønsker sendt til Ceres i 2017 og KDTO i 2018
  11. T.o. FS/Tableau nyhetsbrev sendt ut siden forrige møte: Ingen brev sendt ut.
  12. Møteplan høsten 2018 i møterom 3 i 10. et. Lucy Smiths hus
    - mandag 1. oktober kl. 14.00-15.30
    - mandag 10. desember kl. 14.00-15.30
  13. Nytt om Emrex på UiO
    Referat: Vi kan få inn eksterne resultater fra en håndfull steder i utlandet med EMREX. Lena ber om å få møte i godkjenningsnettverket for å snakke om person eksternstudium. AF ønsker at EMREX er aktivert selv om det er få eksterne resultater å hente foreløbig og studenten kanskje tror de har søkt om godkjenning ved å hente inn eksterne resultater via EMREX. Nettsidene med info må derfor oppdateres noe. På ikke altfor lang sikt kan kanskje søknad om godkjenning slås på i Studentweb?
  14. Samtale og spørsmålsrunde om sammenhenger og status for digitale løsninger Vitnemålsportalen, digital karakterutskrift, Emrex, Studentweb, e-post. Hva lurer du på?
    Referat:
    • Hvem kan bruke vitnemålsportalen? Info på engelsk er ikke god nok. Bør først gi kriterier for bruk (norsk fnr + idporten/feilde eller dnr + innlogging med feide), så info om hvem du i så fall kan dele resultater med. --> Info om Transcript redigert etter FS-møtet.
    • E-post-grupperinger: WS (nye integrasjoner) er på trappene med work shop 20. mars
    • EpN (Emneplanlegging på nett), vi er positive, men funksjonaliteten er ikke god nok ennå. Vortex-integrasjon er på vei.
    • Nasjonalt masteropptak: Det er tenkt fra KDTO på sikt, men fagskoleopptak kommer først. Der vil det utvikles funksjonalitet som nasjonalt masteropptak kan dra nytte av.

Eventuelt

Publisert 28. nov. 2017 11:46 - Sist endret 23. mars 2018 15:58