Hvilken programkiosk er jeg logget på?

Programmet FS ligger ikke på din egen PC, men i en programkiosk. Det er flere kiosker med tilgang til FSPROD. Når du logger på FS havner du i kiosken som har minst belastning.

En sjelden gang er det feil ved én eller flere av kioskene, hvor de blir trege eller "fryser". Da kan det være nyttig å finne ut hvilken kiosk som har problemer.

Kortversjon

Åpne kommandovinduet cmd og skriv inn

  • for UH Programkiosk: netstat -a | find "fsts"

Detaljert versjon

1. Åpne kommanduvinduet

Åpne startmenyen ved å trykke på windowsknappen windowsknappen ligger normalr i nedre venstre hjørne og plassér musepekeren i søkefeltet.

I søkefeltet kan du skrive cmd

Søket viser et program som heter cmd.exe. Trykk på Enter.

Programmet cmd.exe åpnes

 

2. Søk etter navn på programkiosk

Dersom du er logget inn i UH Programkiosk:

Klikk i det nyåpnende vinduet og skriv inn

netstat -a | find "fsts"

og trykk enter

Merk: |-tegnet finner du på samme tast som § på tastaturet ditt, øverst i venstre hjørne.

 

3. Se navnet til programkiosken

I den lange remsen med uforståelige tegn, er det det som begynner med fsts vi er interessert i.

Typiske verdier er fsts01, fsts02, fsts03, fsts04, fsts05, fsts06

 

4. Logg ut av kommandolinjen

Du logger ut fra kommandolinjen ved å skrive exit og så trykke på Enter.

Tvinge avslutning av FS

Dersom FS henger og du har funnet hvilken programkiosk som var problemet, kan du tvinge avslutning av FS for å prøve å logge inn på nytt.

Publisert 5. juli 2011 14:41 - Sist endret 31. mai 2016 14:48