IOR-mandagsnytt 11.mai 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Åpning av UiO og kurs i smittevern

Det arbeides for en gradvis åpning av bygningene ved Universitetet i Oslo for både studenter og ansatte i uke 20. Hensynet til smittevern skal bli godt ivaretatt. UiO utarbeider nå en veileder for gjenåpningen. Vi regner med at denne publiseres i løpet av dagen.

Kontorsjef vil annonsere i en egen epost hva som gjelder for IORs arealer, så snart dette er avklart i større detalj.

Les om åpningen av UiO og meld deg på smittevernkurs

Sammenkomst i Kollegieværelset 17. mai er avlyst

- Selv om Oslo åpnes noe om, vil det av smittevernhensyn ikke være mulig å arrangere 17. mai feiring i Kollegieværelset, opplyser fakultetsdirektør Benedicte Rustad.

Vi ønsker alle våre kolleger en fin feiring av nasjonaldagen!

Ferie 2020

Det nærmer seg ferietid, har du husket å melde tidspunkt for ferie? Fra denne nettsiden finner du svar på spørsmål om ferie og feriepenger.

Klarspråk i domstolene – gav råd til belgiske kolleger

I begynnelsen av mars dro lagmann Mette Jenssen til Brussel for å snakke om klarspråksatsingen i norske domstoler, på invitasjon fra selveste EU-kommisjonen.

Anledningen for besøket i Brussel var en workshop i forbindelse med det belgiske rettsvesenets satsing på klarspråk. Jenssen delte erfaringer og gav råd til belgiske kolleger.

Lenke til hele artikkelen.

IT-hjelp

For IT-hjelp bør du notere disse to kontaktpunktene:

Telefonhenvendelser: 228 (50001)
Epost: it-hjelp@jus.uio.no

Take away-biblioteket fortsetter

Take-away biblioteket utvider åpningstiden: det vil fra mandag 11.mai være mulig å hente bøker mellom kl.10-14. I tillegg åpner biblioteket for å ta bøker i retur i samme tidsrom.

Søknadsfristen til NFRs søknader utløper 20. mai kl 13

Gapet mellom hva Forskningsrådet krever og ønsker, og hva som realistisk lar seg gjennomføre innenfor de økonomiske rammene som gis, er i år større enn ellers, skriver Per Jørgen Ystehede i et debattinnlegg i bladet Khrono.

Les hele artikkelen her

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

• Anti-corruption sanctions in the aftermath of the Russian aggression against Ukraine 5. juni 2024 12:15

Wednesday 5 June 2024, Postdoctoral fellow Nedim Hogic will present on the topic “Anti-corruption sanctions in the aftermath of the Russian aggression against Ukraine”.

The lunch seminar is part of the IntNatLaw seminar series on sanctions.

• PhD-kurs: Juridiske doktorgradsarbeid etter digitaliseringa av rettskjeldene 6. juni 2024 09:00

Digital Regulation (DigiReg) inviterer alle stipendiatar i rettsvitskap i Norge til PhD-kurs om juridiske doktorgradsarbeid etter digitaliseringa av rettskjeldene: Frå samling av empiri til kunstig intelligens i skriveprosessen og for analyse. På dette doktorgradskurset vil du få ein gjennomgang av forskingsdesign, utviklinga av forskingsmetodar over tid, og praktisk innføring i datastøttet forsking.

Siste fra Cristin

• Sunde, Jørn Øyrehagen (2020). Akademisk karantene episode 13: Hva skjer egentlig? Koronakrisen i et rettshistorisk perspektiv. Vis sammendrag
  • Stiansen, Øyvind (2020). Silje Synnøve Lyder Hermansen: Lær deg R. En innføring i statistikkprogrammets muligheter. Tidsskrift for samfunnsforskning.  ISSN 0040-716X.  61(2), s 190- 193
  • Sunde, Jørn Øyrehagen (2020). Bli med til Baroniet Rosendal.

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 11. mai 2020 16:31 - Sist endret 23. juli 2021 02:08