IOR-mandagsnytt (på en tirsdag) 14.april 2020

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Nye retningslinjer for forlengelse for stipendiater og for tilgang til bygningene

Før påske kom det nyttig informasjon fra UiOs ledelse om nye retningslinjer vedrørende forlengelse for stipendiater og for begrenset tilgang til bygningene. Disse retningslinjene trer i kraft fra og med idag 14.april. Instituttleder Inger Johanne Sand sendte en epost før påske hvor hun utdypet og forklarte disse retningslinjene grundig. Eposten finner du her.

Take away-bibliotek!

UB åpner nå et begrenset tilbud for henting av kritisk/nødvendig materiale fra bibliotekets fysiske samlinger.
Fra Juridisk bibliotek er det mulig å bestille bøker som står i Domus Juridica samt fra magasinene i DB.
Les her om hvordan bestilling og uthenting av bøker kan skje.

Juridisk bibliotek tilbyr digital hjelp og du finner mer informasjon om det her.

Webinar # 3 Korona og rettsstaten: hva med flyktninger og asylsøkere?

Det tredje webinaret i Korona og rettsstaten-serien tar for seg flyktning og asylretten.

Hva er de langsiktige menneskerettslige, rettssikkerhetsmessige og rettsstatlige konsekvensene av koronaepidemien for mennesker på flukt? Hva er de største truslene mot flyktninger og asylsøkeres rettssikkerhet?  Hva må til for at korona-innskrenkningene ikke skal bli permanente? Skaper koronaepidemien et mulighetsrom for å tenke nytt om norsk politikk og internasjonale institusjoners praksis?

Innledere er Professor Maja Janmyr  (UiO), Advokat Brynjulf Risnes og Professor Terje Einarsen (UiB)

Tid og sted: 15. apr. 2020 10:00–11:00, Webinar på Zoom

Ingen tilgang til Atekst

Studenter og ansatte ved UiO mister nå tilgangen til avisarkivet Atekst fra Retriever, etter at årets budsjett for tjenesten er brukt opp. UB jobber med å finne løsninger slik at forskere og studenter med særskilte behov fortsatt kan få tilgang til tjenesten. Du kan lese mer om saken her.

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

Siste fra Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Se flere publikasjoner i Cristin

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 14. apr. 2020 16:26 - Sist endret 3. juli 2021 05:32