OD-nytt uke 21

Hold deg oppdatert på nyheter fra dekanatet, IKO og IOB.

Dekanatet

Denne uken har vært fylt av spenning knyttet til avgjørelsen angående en mulig sammenslåing av OD-MED, og jeg er veldig glad for at konklusjonen og avgjørelsen fra arbeidsgruppen er, at vi skal fortsette å være et eget fakultet. Nå stopper denne prosessen, og det er på tide å rette blikket fremover. Jeg vil imidlertid benytte anledningen til å takke arbeidsgruppen for det solide arbeidet den har gjort, og trekke frem våre ansatte Hilde Galtung, som har vært de ansattes representant, og Jan Eirik Ellingsen, som virkelig har gjort en fantastisk innsats i denne gruppen. Rapporten er grundig og jeg tenker at det er mange innspill i den vi kan bruke aktivt for å styrke OD fremover.

Noen av våre vitenskapelige fikk i går litt informasjon om MOSO | UiT - et digitalt verktøy delvis utviklet av IKO i Tromsø som skal brukes i veiledning av studenter, og som for tiden er under utprøving I Bergen og Tromsø.

Torsdag presenterte årets spesialistkandidater sine oppgaver.  Gratulerer med strålende innsats.  Det ligger enorm innsats bak hver enkelt oppgave og som alltid er det faglige nivået høyt, og oppgavene viser den store bredden i forskningen ved vårt fakultet.

Jan Eirik Ellingsen (lengst til høyre) sammen med årets spesialistkandidater. Foto Marie Lindeman Johansen OD/UiO.

Det blir en gjesteforelesning med Professor Michael Botelho i Faculty Club fra 11:45 til 12:30 mandag 27.mai hvor tema er: «Manages how» an innovative construct to close the clinical transition

IKO

Den 6. mai, ble håndhygienedagen markert, og det ble en stor suksess. Takk til alle som bidro.  Det ble gjennomført en quiz, og vedlagt følger resultatene.

Foto: Arbeidgsgruppen bak håndhygienedagen .Marie Lindeman Johansen

Det nærmer seg sommerferie, og jeg ber alle som ikke har søkt om ferie om å gå inn i HR-portalen å gjøre dette.

Jeg vil også informere om at det vil bli en opprydning, og en liten oppgradering  i garderobene i uke 26. I den forbindelse ber jeg alle som skal slutte om rydde skapene sine. De skapene som ikke er navnet, vil bli ryddet og innholdet vil bli kastet.

Jeg har også gleden av å informere om at nok en disputas er annonsert. Denne gangen er det Sadia Khan som skal forsvare avhandlingen: Efficacy of Mechanical Decontamination Strategies in the Treatment of Peri-implantitis. Tid og sted: 5. juni 2024 12:15 i auditorium 1.

IOB

Denne uken har Erik vært intervjuet av forskning.no hvor han forteller hvorfor det er så farlig å oppholde seg i høyden.

Ellers har vi gleden av å gratulere Navdeep med vel gjennomført disputas!   Hun forsvarte avhandlingen “The Impact of Antibiotics and HAMLET on Microbial Ecology: From Ex Vivo to In Vivo Studies.”

gruppebilde
Foto: Navdeep med sine veildere. Foto: Fredrik Haugen Pedersen OD/UIO