Bærekraft – hva har det med UVs forskning og undervisning å gjøre?

En av Norges ledende bærekrafteksperter har en klar beskjed til utdanningssektoren: «Det er et stort behov for etterutdanning om klima- og bærekraft for ansatte i offentlige og private virksomheter. Særlig har de med ansvar for utslippsreduksjoner, klimatilpasning og klimaomstillinger i kommunene et stort behov for etter- og videreutdanning.»

Kvinne på sykkel. Foto

Illustrasjonsfoto: Unsplash

Er dette et behov Det utdanningsvitenskapelige fakultet ønsker å møte? Eller, satt mer på spissen, er det en del av UVs samfunnsansvar å bidra i den grønne omstillingen?

– Vi vet ganske mye om hva endringene i bærekraftig retning må handle om, men mindre om hvordan. UV sitter på viktig kompetanse på områder hvor det også er behov for både ny kunnskap og innovasjon, sier forskningsdekan Erik Knain, som leder arbeidet med å utvikle en bærekraftstrategi for fakultetet.

De tre arbeidsgruppene som over seks måneder har jobbet med fakultetets bærekraftstrategi, vil si et rungende «ja». Arbeidsgruppene har også et klart budskap til resten av UVs ansatte: de vil høre din stemme for videre arbeid med bærekraftstrategien.

Arbeidsgruppens arbeid

Til nå har arbeidsgruppene nærmet seg utvikling av UVs bærekraftstrategi på ulike måter:

Arbeidsgruppen for utdanning har hentet inn synspunkter på bærekraft i undervisning både fra vitenskapelige og studenter. De har også arbeidet med et mulig rammeverk for å studere bærekraft i utdanningene ved UV.

Arbeidsgruppen for bærekraftig organisasjon har undersøkt nåværende status på UV i dag, hvor det er kortsiktige muligheter for styrking og utvikling, samt det å identifisere mer langsiktige tiltak.

Arbeidsgruppen for forskning er i ferd med å lage en oversikt over eksisterende bærekraftig forskning på UV basert på et spørreskjema som både vitenskapelige ansatte og undervisere er invitert til å svare på: Hva er gjort før, hva gjøres nå og hvor tenker forskerne og underviserne at potensialene ligger framover? I tillegg er gruppen er i ferd med å utvikle en omfattende oversikt over potensielle bærekraftige finansieringskilder i Norge, Sverige og EU.

Synspunkter utenfra UiO

Forskningsgruppen har også oppsøkt stemmer utenfor UiO. De har spurt ikke-vitenskapelige bærekrafteksperter i Norge om hva de tenker utdanningssektoren kan bidra med i omstillingen. Her er noe av det de trekker frem;

En privat ansatt sier:

Ledere og mellomledere i kommunene trenger riktig og praktisk bærekraft-kompetanse. Etterspørselen er stor, men «varen» mangler. Vi trenger kunnskap om hvordan få med seg folk i  omstillingsprosesser og hvordan dette kommuniseres. Massiv forsterkning som metode er viktig. Holdninger vs handlinger, der sistnevnte er viktigst. I tillegg bør alle lærere systematisk etter- og videreutdannes innenfor klima, bærekraft og grønn omstilling.

En offentlig ansatt sier:

Vårt samarbeid går gjerne gjennom departementene, beklageligvis har vi lite kontakt med UH-sektoren i arbeidet vårt. Gjennom bla miljøinstituttene får vi kunnskapen som vi bruker i arbeidet, men det er absolutt rom for å knytte tettere bånd til dere også."

En ansatt i en interesseorganisasjon sier:

Vi ser at vi blir mer og mer etterspurt som både foredragsholdere og med direkte undervisning. Vi jobber også med å utvikle forskjellige tilbud til skolene. Både konkrete forslag til undervisningstilbud og mer som ressursbank.

– Disse sitatene viser at det både er rom for og ønske om at UV skal bidra med kunnskap og kompetanse og ta del i den grønne omstillingen, både gjennom egne utdanninger og i samarbeid med verden utenfor UiO, sier forskningsdekan Erik Knain.

Vi vil høre din stemme

Men hvordan skal dette gjøres?

Nå ønsker arbeidsgruppene å høre fra deg, uansett hva du mener om bærekraft. Delta på seminaret 20. juni! Der får du høre arbeidsgruppenes funn hittil og komme med dine innspill om arbeidet fremover. Din stemme blir viktig for prosessen videre.

Påmelding til seminar 20. juni

Du kan også delta i prosjektet «Bærekraft i utdanningsvitenskap».

Deltakere i bærekraftgruppene

Organisasjon

• Anja Amundrud
  • Kirsti Hyldmo