UV-nytt uke 11

Denne ukas heteste tips er fredagens møte i fakultetsstyret, der KI og bærekraft er tema, og en oppfordring til å bli med på vårens vakreste løpeeventyr  Holmenkollstafetten! God snart helg og lesning!

​ Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, font, aqua, mønster, symmetri.AKTUELT

På agenda for fakultetsstyremøte fredag 15. mars står blant annet fakultetets arbeid med KI-strategi, oppfølging av bærekraftsstrategi og UV-fakultetets studietilbud for 2025-2026. Oppdater deg på sakskartet her!

IPEDs Torill Strand, Inga Bostad, Lara Aref og kolleger har lansert et nytt tidsskrift!

To personer foran bokhylle
– Nordiske pedagogiske filosofer publiserer i topptidsskrifter internasjonalt, men fagfeltet er lite synlig her hjemme. Det vil vi gjøre noe med, sier redaktøren Torill Strand. Til venstre redaksjonssekretær Lara Aref . Foto: UiO/Marit Eline Lervik Christensen
Les meir om tidsskriftet Speki

Hete, tørke, stormer og flom får barn til å gjøre det dårligere på skolen. Klimaendringer skader barns skoleresultater verden over, viser UiO-forskere i en ny studie i tidsskriftet Nature Climate Change.

Les også forskerprofilen med bærekraftsprofil Francis Vergunst: Klimaendringer, psykisk helse og barns utvikling

I en ny artikkel i Bedre Skole spør IPEDs Anniken Hotvedt Sundby og ILS’ Eli Ottesen: Hva skjer når innholdet i læreplanene går fra papir til å bli presentert gjennom en digital plattform, og kompetanseutvikling tilbys som digitale pakker? Les artikkelen hos Bedre Skole

Bli med å løpe Holmenkollstafetten for UiO 4. mai // Run Holmenkollstafetten with us!

UV pedagogene løper igjen! Som vanlig stiller IPED og fakultetsadministrasjonen felles lag. I år åpnes det for løpere fra hele UV, så meld din interesse til løpekomiteen, dvs. enten Trym Berger, Morgane Domanchin eller Olga Mukhina denne uka!

// Let us know if you want to run with UV pedagogene!

Kan vi redusere sosiale forskjeller mellom barn? Astrid Marie Jorde Sandsør (ISP) har sittet i regjeringens ekspertgruppe som 15. februar overrakk utredningsrapporten «Et jevnere utdanningsløp» til kunnskapsministeren. Anbefalingene i rapporten skal bidra til å utjevne sosiale forskjeller.

Og når vi først er inne på inkludering: Regjeringen har fått tre forslag for å inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv

Tvang og press rundt lærerens teknologibruk er uetisk og til skade for utviklingen, uttalte IPED-professor Eevi Beck til Klassekampen lørdag 9. mars (lenke til FB med kopi av artikkel)

TIPS!

Er du ansvarlig for et arrangement? Da er det nyttig å bruke UiOs arbeidsstøttesider: Arrangementsstøtte – for møter, arrangementer og konferanser

UiO har også utarbeidet egne nettsider om ansvarlig internasjonalt samarbeid Ansvarlig internasjonalt samarbeid (AIS)

""ARRANGEMENT

Universitetsbibliotektet arrangerer kurs i forskningsdatahåndtering. Lær hvordan forskningsdata kan håndteres lovlig, strukturert og sikkert, samt kan lagres, gjenbrukes og forstås i framtiden for deg selv og andre. Se alle kursdatoer!

Disputas 22. mars: Cecilie Weyergang

Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Kritisk lesing i vurdering og undervisning. En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget."

March 19th

The deadline has passed, if you don't need breakfast there are still available spaces at the Qualifair seminar on licenses

11 April

The research group HEDWORK welcomes you to Professor Mutlu Cukurova’s lecture titled "The Double-Edged Sword of Multimodal Learning Analytics: Supporting Collaboration While Recognizing Limitations":

12. april

FIKS' faglige frokost: Læreplanene som samfunnskontrakt og arbeidsredskap. I panelet sitter lærere sammen med UVs professorer Berit Karseth og Jonas Bakken. Meld deg på  arrangementet i i Domus Bibliotheca her!

""NYTT FRÅ IDEA

IDEAS workshopserie om kunstig intelligens fortsetter med temaet vurderingsformer! Workshopen Bruk av KI i undervisning: Vurdering med og i lys av KI, vil finne sted 21. mars 2024 kl. 13:45-15:45 i HES 241. Vi håper å se deg der.

Har du sett IDEAs oppdaterte KI-side. Vi håper å vise frem våre tilgjengelige ressurser, anbefalinger og arrangementer for deg.

IDEA StudentTeam søker nye medlemmer! Interesserte studenter kan søke innen 2. april.

""FINANSIERING

The application portal for applications to either SCANCOR Stanford or Harvard in the Winter / Spring term 2025 have just opened. Both applications will be open until May 1, 2024.

NORPART - Call for proposals 2024 The Norwegian Directorate for Higher Education and Skills announces the call for applications for project partnerships between higher education institutions in Norway and partner institutions in selected partner countries in the Global South. Application deadline: 3 June 2024

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGAR

Det er utlyst fleire stillingar ved UV. Vi sett pris på all innsats med å spreie stillingane ved UV. Takk til alle som hjelper oss å dele!

""SOSIALE MEDIUM

Følg oss, lik, tagg og del!

TIPS!

Har du noe du ønsker UV skal dele i SoMe? Se hvordan du kan gå fram her!

Emneord: uv-nytt, nyhetsbrev, nyheitsbrev Av Trine Smestad
Publisert 14. mars 2024 14:40 - Sist endret 21. mars 2024 14:53