Møte i internasjonalt nettverk 9. november 2023

Forfall: Ellen Filmberg (SK), Helene (SK), Sigrid (Knutepunktet), Mariana (Knutepunktet), Elisabeth (JF), Jens Peder (JF)

Agenda:

• Besøk fra Institut Français: informasjon om tilbud som er aktuelle for norske studenter. v/Frédéric Bessat, Attaché for vitenskap og høyere utdanning og Hélène Goeury, prosjektkoordinator høyere utdanning. Spørsmål til nettverket: hvordan få spredd informasjon om aktuelle tilbud på henholdsvis studie- og forskningssiden? (30 minutter)
    Referat:
    Presentasjon holdt av Institut Francais

Institut Francais er opptatt av å hjelpe og failitere studieopphold i Frankrike (det er ikke lenger franskkurs og mediatek i Holtegata, slik noen av oss kjenner det fra gamle dager)
    Campus France er rettet mot både studenter og forskere, og inneholder informasjon om å velge Frankrike, studere i landet, forberede seg til et opphold og om å leve og bo i Frankrike. Det er også en fane som heter "et après", med informasjon om hva studenter kan gjøre etter oppholdet. Siden finnes i fransk, engelsk og spansk språkdrakt.
    Hélène har fått tilsendt fakultetskontaktene, og har akkurat sendt ut informasjon om "pre-departure seminar" som finner sted 28. november 16:00 på zoom. Møtet er aktuelt for studenter som drar til Frankrike våren 2024.
    Institut Francais formidler også informasjon om en kombinasjon av fransk språk og vitenskap som sommerskole, med 10 stipend per år.
  • Nytt fra Circle U (fast punkt)
    • Ny prosjektperiode startet 1.nov. Vi holder nå på å organisere nye arbeidspakker. Fortsett arbeidet med å etablere samarbeidspunkter/avtaler med CU partnere for studentutveksling og annet utdanningssamarbeid.
    • Konferanse arrangeres av EUI nettverket i Norge (universiteter som er med i Europeiske universitetsallianser) i samarbeid med UHR, 20.nov.
      Grønn omstilling: Europeisk samarbeid for fremtiden - Universitetet i Oslo (uio.no)
  • Faglige restriksjoner på den multilaterale Circle U.-avtalen. Pt: "Medicine, Dentistry, Master's level Economics". SK ønsker tilbakemelding fra enheten på dette til erasmus-uio@admin.uio.no, innen 1. desember - v/Sara
  • Informasjon om seminaret 7. desember. Seminaret vil finne sted på GSH mellom 12 og 15, og deretter blir det sosialisering et hyggelig sted, så hold av i kalenderen! (v/Guri, Sara, Cecilie, Anne)
    Vi ble enige om et opplegg hvor vi går gjennom mulige korttidsmobilitetsordninger, og så har vi workshop med case'r. Fint om alle har lest seg litt opp på det vi har på nettet om temaet:

Korttidsmobilitet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
    Vi ønsker også innspill til flere saker, da vi regner med å ha tid til noe mer i løpet av den tiden vi har til rådighet.
  • Orientering om oppdaterte PPT-maler på engelsk + ressursside om besøk v/Kjersti og Tine
  • EWP-nytt: Orientering om kommende krav i Erasmus - European Student Identifier (ESI) og firesifret ISCED-kode v/Marthe
  • Dialogmøte om samarbeid med Storbritannia 16. november, HK-dir ønsker innspill til spørsmålene "Hvordan er interessen for å samarbeide med Storbritannia ved deres institusjon? og "Hvilke problemstillinger bør adresseres på myndighetsnivå i samarbeidet mellom Storbritannia og Norge?" v/Marthe
  • Land-snakk Storbritannia - diskusjon som en fortsettelse av foregående punkt
  • Erasmus-seminaret i Bergen - hvem deltar?
    • Fra SK/SADM: Marthe, Ellen, Helene, Øystein
    • Fra MED: Cecilie og Anne
    • Fra UV: Cecilie
    • Fra HF: Graciete, Kjersti (ILOS), mfl.?
    • Fra TF: Osama
  • Kort orientering om arbeidet med Handlingsplan for internasjonalisering av utdanning v/Tine, Kjersti, Guri
    Innføring av studieavgifter for visse grupper internasjonale studenter har ført til et behov for å se på hvordan UiO arbeider med internasjonalisering av studier på. Det er igangsatt et arbeid med en handlingsplan med dette som utgangspunkt, i første omgang med en liten gruppe fra SADM: Sigrid, Tine, Kjersti og Guri. Vi vil informere nettverket underveis og vi ber om innspill på hvilke fagmiljøer det kan være aktuelt å snakke med om eventuelle satsinger på eksisterende eller nye engelskspråklige mastergrader, og rekruttering til disse.
  • Eventuelt
Publisert 5. juli 2023 12:40 - Sist endret 1. des. 2023 09:05