Nyhetsbrev 5 i 2017

Aktuelt fra Tableau og FS – september 2017

Opptaksstatistikken publiseres nå i Tableau

Fra og med høsten 2017 publiserer vi ikke lenger de opptaksstatistikkene på nettsidene til UiO, men tallene ligger tilgjengelig for alle ansatte i Tableau. Merk at møtt-tall ikke er tilgjengelig før søkere med ja-svar faktisk har registrert seg for semesteret. Fristen for å registrere seg er 1. september og møtt-tall blir oppdatert påfølgende arbeidsdag. Deretter må datakilden til Tableau oppdateres. I år regner vi med at møtt-tallene er oppdatert tirsdag 5. september.

Emner hvor studenter er ute i arbeidslivet i Tableau og FS

Emner hvor studenter er ute i arbeidslivet som hele eller deler av emnet, om man kaller det praksis, internship, prosjektsemester, skal fra nå av registreres under emnetype PRAKSIS i emne samlebilde.

Vi har flere grunner til hvorfor vi ønsker dette, først og fremst vil det bli lettere å følge opp hvor mange studenter som er ute i praksis i løpet av studiene og hvor mange studieprogrammer hvor studentene har praksisemner. Når vi finner gode tall i Tableau, så vil fakultetene slippe å melde inn dette til årlige kartlegginger. Fakultetene vil også selv lett kunne få oversikt over hvilke praksisemner som er i bruk ved fakultetet i hvilke studieprogrammer. Vi ønsker også å levere så gode tall som mulig på antall studenter i praksis til rangeringer UiO deltar i.

Vi er i ferd med å lage en egen rapport over utviklingen i Tableau. Utkast ligger i sandkassen i Tableau. Oppdaterte tall kommer 4. september.

Dersom dere søker om å opprette emner hvor studentene er utplassert ved en arbeidsplass framover er det derfor viktig at vi får vite om det, slik at vi får registrert riktig emnetypekode. Fakulteter som har meldt inn oversikt over praksisemner og andre måter å registrere praksis på nå i august, har vi allerede endret på emneinfoen til.

Andre interessante tall i Tableau

• Foruten de mange nasjonale STAR-rapportene for gjennomføring og frafall, er det nå mulig å se intern studentmobiltet; forflytninger fra fakultet til fakultet, studieprogram til studieprogram, i rapporten GSTM1 Studenter med intern mobilitet.
  • I UiO-mappen har vi blant annet rapport for antall studenter totalt, studiepoengproduksjon og kvalifikasjoner, samt egne rapporter for forskerutdanningen.
  • Hvordan logge inn i Tableau og enkle brukerveiledninger.

Tilbakeføring av sensur til FS fra digitalt sensursystem

Fra tirsdag 29. august ble det mulig å overføre ferdig sensur fra Inspera til FS. I den forbindelse har vi laget en ny FS-veiledning for kontroll av sensur fra digitalt sensursystem.

Oppmøteappen finner du i Fagpersonweb

Oppmøte-applikasjonen er nå ferdig integrert som en del av Fagpersonweb. Skal dere registrere oppmøte, logg på Fagpersonweb. Adressen er https://fsweb.no/fagpersonweb/login.jsf?inst=fsprod

Rapportering doktorgrad

Fra og med høsten 2017 rapporterer vi ikke lenger avlagte doktorgrader til Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Istedet skal NIFU hente dataene sine fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH). I praksis betyr det at rapporteringene 20. august og 20. januar faller bort. Vi rapporterer nå kun 15. oktober og 15. februar til DBH.

Kravet om rapportering av kandidatenes netto tidsbruk er fjernet. Vi skal ikke lenger rapportere nettotid til DBH, Kunnskapsdepartementet (KD) vil i stedet benytte den nasjonale styringsparameteren "Andel uteksaminerte kandidater tatt opp på doktorgradsprogram seks år tidligere".

FS8.05 i FSDEMO. I FSPROD senere i september

• FS versjon 8.0.5 ligger til testing i FSDEMO nå i september.
  • Vi regner med å legge den i FSPROD senere i september. Det vil medføre en viss nedetid. Info om tidspunkt kommer senere.
  • Se alt som er nytt i FS8.0.5.
  • En nyhet er at man på Undervisningsenhet samlebilde og Vurderingsenhet samlebilde kan søke opp emner basert på stedkoder ved hjelp av feltene Adm. ansvarlig.
  • UiO har fått noen våre ønsker innfridd, se oppdatert oversikt over våre ønsker 2016 og ønsker 2017.

Nye regler for passord i FS

Så du denne aktueltsaken i juli? Når du skal skifte passord i FS, gjelder følgende passordregler:

• Passordet må ha minst fire tegn forskjellig fra forrige passord
  • Passordet må være minst  9 tegn langt
  • Passordet må inneholde minst to store bokstaver
  • Passordet må inneholde minst to små bokstaver
  • Passordet må inneholde minst to tall
  • Passordet må inneholde minst to spesialtegn
  • Passordet kan aldri gjenbrukes

Nedetid i FSPROD 9. november 2017 kl. 19-23 --> 16.00-24.00

Årsaken til nedetiden i FSPROD er for å gjøre plass til bilder, pdf´er o.l. på en ny og bedre måte, som også er raskere og sikrere. Den nye lagringsmåten kalles Securefiles.
Saken er oppdatert 22.9. Konverteringen til Securefile viser seg å ta lengre tid enn først antatt. Ceres trenger  derfor flere timer nedetid: 16.00-24.00

Publisert 1. sep. 2017 11:52 - Sist endret 17. nov. 2021 12:45