Individuelt godkjent 40-gruppe på bachelorprogrammet i Asia- og Midtøsten-studier

På flere av studieretningene på HFB-AAS kan studentene etter søknad bytte ut en av 40-gruppene med en 40-gruppe i et annet språk enn fordypningen. På denne nettsiden finner du mer informasjon om hvordan dette registreres for den enkelte student i bildet Utdanningsplan

I noen tilfeller kan enkeltstudenter på bachelorprogrammer etter søknad få en individuelt godkjent 40-gruppe innpasset i graden sin. Dette kan være en ekstern 40-gruppe eller en intern emnegruppe som tilbys ved UiO, men som normalt ikke er tilgjengelig for studentene på studieprogrammet/studieretningen. I begge tilfeller skal dette registreres manuelt av saksbehandlere i FS.

Se brukerveiledningene for å registrere når en student etter søknad har fått godkjent en ekstern 40-gruppe eller en intern 40-gruppe. Vær oppmerksom på at du for studenter på HFB-AAS vil finne emnekombinasjonskoden HF-GODKJ-40-AAS for individuelt godkjente 40-grupper og må legge inn denne i studentens utdanningsplan i stedet for HF-GODKJ-40.

Dersom en student på en av studieretningene på HFB-AAS etter søknad har fått godkjent å ta en 40-gruppe i et annet godkjent språk, kan dette registreres på følgende måte:

• Klikk deg inn i fanen 'Redigér utdanningsplan'.
  • Øverst, der det står Emnekombinasjon, hak av for 'Vis alle'. (Da må det ikke være haket av for 'Termingruppert')
  • Finn fram til "HF-GODKJ-40-AAS - Individuelt godkjente 40-grupper etter søknad" som ligger nederst i lista over 40-grupper i kultur- eller samfunnsfag. Klikk på den, slik at den dukker opp i arbeidsområdet på midten av utdanningsplanbildet.
  • Registrér J i feltet 'Opptatt'.
  • Lagre.
  • I fanen 'Redigér utdanningsplan' dukker undernivået for emnekombinasjonen opp. I tillegg til 40GODKJ-EKSTERN og 40GODKJ-INTERN ligger 40-gruppene i språk i dette undernivået, se bildet under.

• Alle de aktuelle 40-gruppene i språk er samlet i denne lista, selv om ikke alle emnegruppene kan innpasses på alle studieretningene på programmet. Pass derfor på å velge den riktige 40-gruppa som studentene kan få lov til å ta på den aktuelle studieretningen.Klikk på 40-gruppa som studenten skal få lov til å ta, slik at emnekombinasjonen dukker opp i arbeidsområdet i midten.
  • Registrer J i feltet 'Opptatt' og en passende merknad (gjerne den samme som skrives i fanen MrkR i Student samlebilde). Lagre. Se bildet under.

• Legg deretter inn de obligatoriske emnene som inngår i emnegruppa på følgende måte:
    • Gå til fanen 'Legg til emner' i høyre del av utdanningsplanbildet.
    • Tast inn emnekoden for det obligatoriske emnet du skal legge inn i studentens utdanningsplan og trykk på knappen 'Søk'.
    • Hent inn emnet som vises med riktig emnekombinasjon (dvs. den aktuelle 40-gruppa) ved å klikke på den grå pilen. Se bilde under med eksempel fra JAP1110 som skal legges inn i 40JAPS.

• Emnet dukker da opp i arbeidsområdet i midten.
  • Registrer det semesteret som studenten skal ta emnet i feltene 'Und.termin' og klikk på Tab-tasten på tastaturet. Da registreres 'Vurd.termin' automatisk.
  • Lagre
  • Når du har lagt inn de obligatoriske emnene som skal inngå er 40-gruppa ferdig registrert, og du finner den igjen i fanen 'Redigér utdanningsplan', se bilde under.

Når emnegruppa er registrert på denne måten, vil studentene kunne søke på undervisning på emnene på vanlig måte og få riktig antall rangeringspoeng i undervisningsopptaket (dersom emnene har påmeldingstype SØKNAD).

Publisert 4. juni 2015 10:45 - Sist endret 16. feb. 2017 11:29