English version of this page

Bruksområder og drift

Retningslinjer for tildeling av forskingsprosjektsider, grunnleggende innholdsforvaltning og håndtering av siden når prosjektet avsluttes.

Kriterier for tildeling av prosjektsider

Fakultet/enhet bestemmer hvilke typer forskningsprosjekter som får prosjektside. Lurer du på hva som er praksis på din enhet, ta kontakt med din lokale nettredaktør

Andre presiseringer for bruk av prosjektsider:

  • Det bør ikke opprettes egne prosjektsider for individuelle undersøkelser/studier. Innhold for å rekruttere til studier eller informere om resultater skal inkluderes under siden til prosjektet som utfører dem.
  • Det bør ikke opprettes egne prosjektsider for individuelle (digitale) produkter som apper og databaser. Disse kan omtales og lenkes til fra siden til prosjektet som har utviklet dem (se også tips for plassering av digitale ressurser under).
  • Forskergrupper som presenteres på uio.no skal bruke malen for grupper.
  • Forskernettverk presenteres også i malen for grupper, eventuelt vanlige artikkelsider. 
  • Større EU-prosjekter der UiO er koordinator, NFR-sentre, klynger og andre store forskningskonstellasjoner med eksterne partnere vil ofte kvalifisere til et såkalt "eget nettsted ved UiO", et oppsett med egen globalmeny.  

Typer av innhold på en prosjektside

Forskningsprosjektsiden er et verktøy for kommunikasjon med eksterne målgrupper.

Av dette følger at noen typer innhold ikke bør legges på prosjektsiden, inkludert:

Hvis prosjektet utvikler digitale ressurser som apper, kursmateriale, podcaster og lignende som skal bo på UiOs nettsider, bør dere vurdere om disse kan legges i strukturer for produkter og tjenester på institutt- eller fakultetsnivå (f.eks. under kunnskapsressurser, verktøy). Dette vil generelt gjøre produktene bedre tilgjengelige for målgruppene, og det vil også gjøre håndtering av ressursene enklere ved prosjektslutt.

Oppdateringer underveis i prosjektet

Som et minimum bør dere gå gjennom prosjektsiden én gang i året og sjekke at

  • deltakerlister og kontaktpersoner er oppdatert
  • eventuelle endringer i mål for prosjektet er reflektert på prosjektsiden
  • datoperioden som er oppgitt for prosjektet stemmer
  • relevante publikasjoner er registrert
  • annen viktig aktivitet (f.eks. formidlingstiltak) kommer frem på siden
  • siden ikke inneholder brutte lenker eller UU-feil

For de som har ressurser til det, er aktueltsaker en fint format for å vise frem aktiviteter og resultater underveis i prosjektet: Se tips for bruk av nyhetssaker på prosjektsiden.

Håndtering av siden når et prosjekt avsluttes

Når et forskningsprosjekt avsluttes, bør prosjektsiden oppdateres for å reflektere dette. Prosjektet merkes som "avsluttet" i malen, og sorteres da videre i en oversikt for avsluttede prosjekter.

Sider for avsluttede prosjekter kan fortsatt være relevante, spesielt i tilknytning til evalueringer, søknader om nye prosjekter og forskeres dokumentasjon av egne forskningsaktiviteter.

Her er noen anbefalinger for håndtering av prosjektsider for avsluttede prosjekter: 

  • Oppdateringer ved prosjektslutt bør gjøres i samråd med prosjekteier.
  • Nettredaktør bør sørge for at informasjon om resultater, impact, viktige aktiviteter og deltakere fortsatt er synlig på siden.
  • Av hensyn til brukere og forvaltning er det ofte hensiktsmessig å komprimere en del innhold ved prosjektslutt. 
  • Innhold på sider for avsluttede prosjekter bør kreve minimalt med oppfølging.
Publisert 20. mars 2024 11:14 - Sist endret 31. mai 2024 15:13