Nyhetsbrev 6 i 2019

FS versjon 8.2 fra tirsdag 26. mars

- Samtykke til resultatutveksling ikke lenger nødvendig

- Nytt i undervisningsmodulen

Ikke lenger samtykke til resultatutveksling

Samtykket til resultatutveksling blir fjernet i Søknadsweb og Studentweb med FS8.2.

Godkjenningssaker og søknader om opptak til UiO

Fra FS8.2 blir det slik at dersom du i forbindelse med en godkjenningssak benytter knappen 'Hent ekstern norsk utdanning', vil det ikke lenger bli gjort en sjekk på om samtykke er gitt.

Det samme gjelder nattjobber og rutiner som henter eksterne resultater for søkere: Resultater vil bli hentet for alle søkere. Tilsvarende gjelder også for funksjonen “Hent NVB vitnemål”.

Begrunnelse for endringen

Unit og Avdeling for studieadministrasjon ved UiO har vurdert det rettslige grunnlaget for behandling av opplysninger om resultater fra videregående opplæring og fra universiteter og høyskoler i hhv. Samordna opptak og FS. Vurderingen er at vi med personvernforordningens artikkel 6 punkt 1 e og universitets og høgskolelovens § 4-15 har hjemmel til å hente inn og bruke resultatene uten samtykke fra søker og student.

Mer om vurderingen av behandlingsgrunnlaget for resultatutveksling

Oppdaterte nettsider for søkere og studenter

• Om å søke godkjenning av norsk utdanning under Krav til dokumentasjon. Fjernet setningen "Du treng ikkje leggje ved karakterutskrift dersom du gir samtykkje til dette i Studentweb."
  • Opptak fjerner formuleringen "Du kan samtykke til at vi kan hente inn resultatene dine elektronisk i Søknadsweb" fra dokumentasjonskravene på programsidene, og fjerner tilsvarende formuleringer fra e-post søkerne får i forbindelse med opptak.
  • Personvernerklæringen under pkt. 4 og 5a og pkt. 9.13

Oppdatert FS-veiledning

Nytt i undervisningsmodulen i FS8.2

Undervisningsaktivitet samlebilde

• Hovedbildet for visning av aktivitet er laget på nytt. En del felter er tatt vekk, og gjenstående felter er i stor grad gruppert sammen i rammer. Hele-knappen er tatt vekk da all informasjon nå vises i øvre del av bildet.
  • Du skal foreløpig fylle inn de samme feltene som tidligere.

• Litt nytt rundt praksis. FS-koordinator kan kontakte fshjelp på vanlig måte ved spørsmål.

Aktivitetskode

For aktivitetsønske og student på undervisningsparti er feltene disiplin, undervisningsform og partinr. tatt vekk og erstattet av aktivitetskode. Dette er del av en opprydding for overgang til ny modul.

Undervisningsenhet, feltet Lukket

Undervisningsenhet samlebilde: Feltet Lukket blir J som default på UiO når man oppretter nye undervisningsenheter.

Publisert 21. mars 2019 13:08