Emneevaluering

Kravene til emneevaluering er nedfelt i kvalitetssystemet for utdanningsvirksomheten og er felles for alle emner ved UiO. Denne nettsiden viser fram og forklarer teksten i kvalitetssystemet. 

Tidspunkt og formål

Emner skal evalueres hver gang de gjennomføres. Formålet med evalueringen er å legge til rette for jevnlig og systematisk videreutvikling av emnet. Som ledd i evalueringen skal studentene/ph.d.-kandidatene få anledning til å gi innspill til og ha dialog med den emneansvarlige om kvaliteten på emnet.

De fleste studieenhetene ved UiO er tradisjonelle emner. Noen fakulteter og programmer har imidlertid andre betegnelser for emnene sine, for eksempel "modul" eller "semester". I disse tilfellene avgjør fakultetet hvilket nivå emneevalueringer skal gjennomføres for.

Den emneansvarlige, eventuelt i samråd med emneeier, avgjør hvordan studentene bes om tilbakemeldinger. Dette kan gjøres både kvantitativt og kvalitativt, for eksempel med digitale spørreundersøkelser, fokusgrupper, runder eller andre metoder. 

Tidspunktet for emneevaluering er fleksibelt, bare det skjer underveis i gjennomføringen av emnet og på en måte som legger til rette for dialog med deltakerne på emnet.

Ved revisjonen av UiOs kvalitetssystem i 2020 la man til grunn at UiO brukte for mye ressurser på emneevaluering. Derfor fjernet man kravet om periodisk sluttevaluering av emner, men holdt fast på en lettere evaluering underveis i gjennomføringen av emnet.

Det er frivillig om enheten ønsker sluttevaluering av emner i tillegg til underveisevalueringen, men omfanget av sluttevaluering må vurderes nøye opp mot ressursbruk og faglig utbytte.

Innhold

Evalueringen skal inkludere en vurdering av emnets læringsutbytte, undervisningsformer og organisering. Andre sentrale tema er emnets læringsmiljø, studentenes/ph.d.-kandidatenes arbeidsinnsats og eventuelt emnets vurderingsformer.

Dette avsnittet gir felles føringer om innholdet i emneevalueringen, og det er viktig å få et blikk på helheten i emnet. Emnebeskrivelsen er et sentralt grunnlag for evalueringen, jf. særlig tekstene om emnets læringsutbytte ("Hva lærer du?"), undervisning og eksamen.

Deltakerne behøver ikke bli spurt om tilbakemeldinger på alle temaene. Den emneansvarlige kan velge ut tema som det er særlig relevant å få innspill på. 

Oppsummering

Den emneansvarlige lager en kortfattet oppsummering med en vurdering av kvaliteten i emnet, studentenes/ph.d.-kandidatenes viktigste tilbakemeldinger, eventuelle justeringer som er gjort og mulighetene for videreutvikling av emnet. Oppsummeringen skal deles med emneeier og studentene/ph.d.-kandidatene som har deltatt.

Emneevalueringen skal være en vurdering av helheten i emnet der innhenting av innspill fra deltakerne er ett av elementene. Den emneansvarliges egen vurdering av kvaliteten i emnet skal også inngå i oppsummeringen.

Oppsummeringene skal sørge for både transparens og oppfølging over tid. Ambisjonen har vært å legge til rette for dokumentasjon av mulighetene for videreutvikling av emnet, men ikke mer dokumentasjon enn høyst nødvendig. 

Ordene «oppsummering» og «deles» er valgt med omhu for å støtte ambisjonen om utvikling og dempe fokuset på rapportering. Det er ikke krav om å dele oppsummeringen med andre enn emneeier og dem som har deltatt. Oppsummeringene kan publiseres på nett, deles i Canvas eller gjøres tilgjengelig på andre måter.

Oppfølging

Resultatene fra evalueringen følges først og fremst opp av den emneansvarlige med støtte fra fagmiljøet og emneeier, men inngår også i den jevnlige videreutviklingen av utdanningsporteføljen.

Dette viser tilbake til intensjonen med hele kvalitetssystemet: mest mulig lokal oppfølging og minst mulig rapportering utover eget nivå.​ Begrepet «emneeier» skal favne enheten som er ansvarlig for emnet, enten det nå er fakultet, institutt, senter eller annet. 

​Henvisningen til den jevnlige videreutviklingen av utdanningsporteføljen viser at oppfølgingen av den enkelte emneevalueringen også kan peke utover de enkelte emnene og inngå i en større helhet. ​

Særskilt for ph.d.-programmene 

For opplæringsdelen i ph.d.-programmene kan fakultetet finne andre, hensiktsmessige rutiner for kvalitetssikring i tråd med intensjonene for emneevaluering.

Emneevaluering skal kunne brukes på alle nivå, men det kan være elementer i ph.d.-programmene hvor det ikke passer. ​Dersom intensjonene knyttet til dialog, tema og dokumentasjon følges opp, kan evalueringen av disse elementene gjøres på andre måter. ​

Prosjekt digital emneevaluering

UiO tester ut bruk av "Course Evaluations and Surveys" i 2022-23. 

Les mer om systemet og piloteringen på prosjektsidene.

Verktøykasse for studentevaluering

Verktøykassen er ment som en hjelp til fagmiljøene i planleggingen og gjennomføringen av studentevalueringer for studieprogram og emner.

Verktøykassen er utarbeidet av universitetspedagoger ved LINK, og ble revidert i 2023. 

Gå til verktøykassen.

 

Publisert 14. mars 2022 20:22 - Sist endret 11. jan. 2024 14:53