Ph.d.-programmet

Kvalitetssystemet for ph.d.-utdanningen ved Det odontologiske fakultet skal bidra til kvalitet i og videreutvikling av ph.d.-programmet. Systemet skal legge til rette for vurdering av kvalitet og forslag til forbedringstiltak i alle deler av utdanningen. De enkelte tiltak som inngår i systemet skal følges opp med konkrete prosedyrebeskrivelser. Kvaliteten i utdanningen understøttes av de administrative prosedyrene rundt ph.d.-programmet og skriftlige prosedyrer skal foreligge for dette arbeidet. Alle prosedyrebeskrivelser knyttet til ph.d.-programmet skal ligge tilgjengelig på fakultetets nettsider.

Overordnet organisering av ph.d.-programmet

Ph.d.-programmet ved Det odontologiske fakultet er underlagt forskningsdekan. Forskningsdekanen organiserer ph.d.-programmet gjennom Programutvalget for forskning og forskerutdanning (PFF) og forskningsrådgiver. Ph.d.-programmet forankres ved Det odontologiske fakultets to institutter: Institutt for oral biologi (IOB) og Institutt for klinisk odontologi (IKO).

Kvalitetsstrategi og kvalitetsmål for ph.d.-programmet ved Det odontologiske fakultet

 

Kvalitetsstrategi for ph.d.-programmet

 

Inntakskvalitet

Ph.d.-programmet skal rekruttere meget gode kandidater til odontologisk og helserelevant forskning.

Prosesskvalitet

Ph.d.-programmet skal tilby

  •  veiledning og undervisning av høy kvalitet
  •  et stimulerende og kreativt læringsmiljø

Resultatkvalitet

Ph.d.-utdanningen skal utdanne akademikere som

  • er meget gode innenfor forsknings-, utdannings-, utviklings- og formidlingsarbeid
  •  som er etterspurt til stillinger innenfor forsknings-, utdannings- og utviklingsvirksomhet

Forventet læringsutbytte

Kunnskapsmål

Ph.d.-programmet vil gi kandidaten kunnskap om

  • kunnskapsstatus og kunnskapsbehov innenfor eget forskningsfelt både nasjonalt og internasjonalt
  • bredden av forskningstilnærminger og forskningsmetoder innenfor fagfelt med relevans for tannhelse
  • kriterier for kvalitet innenfor eget forskningsfelt spesielt og innenfor odontologi og helsefaglig forskning generelt
  • styrker og svakheter ved egne forskningsmetoder og metodeutfordringer innenfor eget forskningsfelt
  • vitenskapsteori og prinsipper for kunnskapservervelse innenfor odontologisk og helsefaglig forskning
  • forskningsetiske og vitenskapsetiske dilemmaer og prinsipper, herunder helseforskningsloven og annet regelverk
  • prinsipper for konvergens og tverrfaglighet innenfor odontologisk og helsefaglig forskning
  • former og prinsipper for forskningsinnovasjon

Ferdighetsmål

Ph.d.- programmet vil gi kandidaten ferdigheter til å kunne

  • demonstrere original, selvstendig og kritisk tenkning i egen forskning
  • identifisere og utforme innovative forskningsproblemstillinger
  • holde seg løpende oppdatert på forskningsfronten innenfor eget felt
  • delta i akademiske diskusjoner nasjonalt og internasjonalt, blant annet gjennom deltakelse i workshops, seminarer og kongresser
  • lese og kritisk vurdere bredden av forskningslitteratur innenfor det odontologiske og helsefaglige feltet
  • diskutere, prioritere og anvende relevante forskningsmetoder for å besvare et forskningsspørsmål
  • reflektere over og diskutere styrker og svakheter ved egne forskningsmetoder og -resultater
  • reflektere over og diskutere forskningsetiske og vitenskapsetiske dilemmaer
  • anvende nasjonale og internasjonale prinsipper og regler for forskningsetikk, inkludert Helseforskningsloven
  • utforme vitenskapelige artikler i internasjonalt anerkjente tidsskrifter innenfor eget fagfelt
  • formidle forskning i en populærvitenskapelig form
  • anvende tverrfaglig kunnskap og kompetanse i arbeid med komplekse forskningsspørsmål

Generelle kompetansemål

Ph.d.- programmet vil gi kandidaten generell kompetanse til å

  • motta og benytte faglig veiledning
  • arbeide i tverrfaglige team med komplekse problemstillinger
  • anvende databaser og IKT-baserte forskningsverktøy
  • delta i organiseringen og ledelsen av møter, konferanser og seminarer om faglige temaer
  • arbeide planmessig, strukturert og selvstendig ut fra fastsatte mål
  • skaffe seg oversikt over og tilegne seg avansert kunnskap
  • tenke innovativt, kritisk og nyansert
  • uttrykke seg klart og konsist både skriftlig og muntlig
  • analysere og vurdere egne styrker og svakheter
  • utvikle egne kunnskaper, kompetanser og ferdigheter kontinuerlig og målrettet
  • gi konstruktiv og kritisk tilbakemelding på andres faglige arbeid
  • bygge og forvalte profesjonelle nettverk
  • bidra konstruktivt til et godt arbeids- og læringsmiljø

Evalueringsverktøy

Fremdriftsrapport

 

  • Kandidatene skal hvert semester i forbindelse med semesterregistreringen i StudentWeb svare på en kort spørreundersøkelse om sin status i programmet
  • Forskningsrådgiver i samarbeid med PFF utformer spørreundersøkelsen og vedlikeholder den
  • Forskningsrådgiver tar ut svarrapport fra Fellesstudentsystem (FS) og sender den til PFF for oppfølging og tiltak
  • Ved mottak av avviksmelding har PFF ansvar for å iverksette tiltak. PFF igangsetter tiltak med mål om å løse avviket på lavest mulig enhetsnivå.

Midtveisevaluering

  • Fakultetet fastsetter dato for midtveisevaluering og formidler den til hovedveileder og kandidat
  • Hovedveileder har ansvar for å organisere midtveisevaluering for sine kandidater.
  • Det oppnevnes en evalueringskomité med 2 medlemmer fra instituttet eller annen enhet som gjør en vurdering av fremdrift og faglig utvikling av prosjektet
  • Kandidaten sender senest 2 uker før midtveisevalueringen følgende materiale til evalueringskomiteen:
  • En kortfattet rapport på standardisert skjema
  • Den opprinnelige prosjektplanen for ph.d.-prosjektet
  • Kandidaten skal forberede en presentasjon med resultatene som er oppnådd i perioden, og skal redegjøre for eventuelle avvik fra prosjektplanen. Presentasjonen bør være ca. 30 minutter
  • Evalueringskomiteen leder deretter en diskusjon med kandidaten, ca 45 min. Spørsmål som bør berøres i samtalen er: fremdrift i forhold til plan, faglige tilbakemelding til problemstilling, metodeopplegg, foreløpige resultater og formidling, sammenheng i arbeidet og evt. forslag til justeringer. Veileder og publikum kan være til stede under denne seansen.
  • Til slutt har evalueringskomiteen en samtale med kandidaten uten veileder til stede der evt. problematiske sider diskuteres
  • Den samlede tidsrammen for midtveisevalueringen er ca. 2 timer.
  • Evalueringskomiteen fyller ut et rapporteringsskjema som sendes til fakultetet. Der hvor det er vesentlige avvik fra opprinnelig tidsplan, skal komiteen foreslå å sette inn spesielle tiltak som veiledere, avdelingen og instituttet skal vurdere.
  • Forskningsrådgiver rapporterer årlig til PFF på følgende fire punkter:

1. Hvor mange midtveisevalueringer er avholdt?

2. Hvor mange avvik er rapportert?

3. Hvor mange tiltak er iverksatt?

4. Hvor mange avvik er behandlet og avsluttet?

Oppsummeringssamtale

 

  • Det skal gjennomføres jevnlige oppsummeringssamtaler mellom kandidat og veileder der ulike aspekter ved veiledersamarbeidet diskuteres
  • Første samtale avholdes ved ph.d.-løpets begynnelse og tar form av en oppstartsamtale med planlegging av samarbeidet og avklaring av forventninger. Veileder og kandidat gjennomgår ph.d.-programmets læringsmål og diskuterer kandidatens læringsbehov med utgangspunkt i læringsmålene
  • Neste samtale avholdes etter 6 måneder med fokus på fremdrift og samarbeid
  • Der det er relevant, kan også instituttleder delta i 6-månederssamtalen
  • Deretter avholdes årlige oppsummeringssamtaler gjennom hele ph.d.-perioden
  • Samtalene rapporteres på eget skjema og arkiveres som grunnlag for oppfølging

Kandidatundersøkelse

 

  • Fakultetet sender spørreskjema til alle kandidater etter fullført ph.d.-løp med spørsmål om tilfredshet med ulike deler av ph.d.-programmet. Alle kandidater vil samtidig bli forespurt om å delta i en oppfølgingsundersøkelse 5 år etter avsluttet ph.d.-utdanning. De som svarer ja på forespørselen vil bli bedt om å oppgi privat e-postadresse for videre kontakt
  • Spørreskjema sendes til kandidater som har sagt seg villige til å delta i undersøkelsen 5 år etter fullført studium. Undersøkelsen kartlegger situasjon på arbeidsmarkedet (Har kandidatene relevant jobb?), utdanningens opplevde relevans i forhold til jobbsituasjon samt FoU-aktivitet etter avlagt ph.d.-grad

Periodisk programevaluering

  • Innenfor en seksårsperiode skal det gjennomføres en ekstern evaluering av programmet.
  • Fokus for evalueringen er inntaks-, prosess-, og resultatkvalitet og den skal ta utgangspunkt i kvalitetsutviklingsplanen (s 10).
  • Evalueringspanelet skal bestå av representanter fra høyere utdanning, herunder en utenlandsk representant og en representant for ph.d.-kandidatene.

Plan for kvalitetsutvikling (Evalueringsplan) 2016-2026

 

Planen er et styringsverktøy for prodekan for forskning og PFF. Måloppnåelse rapporteres i årlig kvalitetsrapport utarbeidet av forskningsrådgiver. Planen vil også inngå i evalueringsgrunnlaget ved periodiske programevalueringer.

 

Mål

Delmål

Tiltak

Ansvar

Indikatorer

Inntakskvalitet

Ph.d.-programmet skal:

 

Rekruttere meget gode kandidater til odontologisk og helserelevant forskning

Tydelige opptaksprosedyrer

 

Motiverte, godt kvalifiserte og idérike kandidater

 

Gode og gjennomførbare ph.d.-prosjekter

Stipendiatstillingene skal utlyses på norsk og på engelsk

Fakultet

God gjennomføringstid og høy fullføringsgrad

 

 

 

Færre omarbeidinger og underkjenninger

 

 

Mindre frafall

 

 

Få avviksmeldinger i de semestervise statusrapporteringene

 

 

Høy tilfredshet i kandidatundersøkelsen

 

 

Flere kandidater med ekstern finansiering

 

 

 

Kandidater er rekruttert internasjonalt

 

Flere kandidater har utenlandsopphold

 

Fullførte kandidater har relevante jobber og er aktive innen FOU-virksomhet

Alle kandidater har individuelle, fagfellevurderte protokoller

 

Institutt

Alle kandidater gjennomgår intervju med innstillingskomite/hovedveileder

Institutt/fakultet

Gjennomføringskvalitet

Ph.d.-programmet skal tilby:

 

Veiledning og undervisning av høy kvalitet

 

Et stimulerende læringsmiljø

Fornøyde kandidater i alle deler av studiet

 

Tett oppfølging i alle deler av ph.d.-løpet

 

Solid opplæring i generiske ferdigheter

 

Økt internasjonal mobilitet

Oppstartsseminar (i samarbeid med MED) og håndbok til alle nye kandidater

Fakultet

Et årlig veilederseminar

 

Fakultet

Kvalitetssikrede ph.d.-kurs(i samarbeid med MED)

 

Fakultet/institutt

Midtveisevaluering

 

Institutt

Fremdriftsrapportering/statusrapportering

 

Kandidat/institutt

Stipendiater oppfordres til til økt mobilitetUtlyste reisestipender

Fakultet

Resultatkvalitet

Ph.d.-utdanningen skal utdanne kandidater som:

 

Er fremragende innenfor FOU-arbeid

 

Er etterspurt til stillinger innenfor FOU-virksomhet

Utdanningen er relevant for senere yrkesaktivitet

 

Tydeligere karriereveier

 

Høy kvalitet på avleverte avhandlinger

Kandidatundersøkelse om trivsel i programmet

 

 

Fakultet

Kurs i karriereplanlegging

UiO/fakultet

Skriftlig veiledning for hvordan doktorgradsavhandlinger ved fakultetet skal bedømmes

Fakultet

Spørreundersøkelse om relevant arbeid og FOU-aktivitet blant doktorandene 5 år etter fullført program

Fakultet