Fakultetsnytt 13. februar 2023

I år markerer fakultetet den internasjonale dagen for avskaffelse av rasediskriminering med å dele ut en pris til beste masteroppgave levert i 2022 med tema som omhandler rasediskriminering.

Bilde av hender med ulike hudfarge som legges oppå hverandre i senter av bildet.
Foto: ©Adobe Stock andinspiriert

Pris for beste masteroppgave om rasediskriminering

Veiledere og sensorer ved fakultetet er invitert til å nominere beste masteroppgave med tema som omhandler rasediskriminering. Prisen skal deles ut 21. mars som en markering av av den internasjonale dagen for avskaffelse av rasediskriminering.

Award for the best master’s thesis on the topic of racial discrimination

Supervisors and examiners at the Faculty are invited to nominate the best master’s thesis on the topic of racial discrimination. The award will be presented on 21 March to mark the International Day for the Elimination of Racial Discrimination.

Informasjon til berørte av jordskjelvet i Tyrkia og Syria

Universitetet i Oslo har studenter og ansatte som er berørt av det som skjer med venner og familie i det store jordskjelvet i Tyrkia, Syria og nærliggende områder. – Vi vil uttrykke vår sterkeste medfølelse med dem som berøres av denne enorme tragedien, sier rektor Svein Stølen.

Information for those affected by the earthquake in Turkey and Syria

The University of Oslo has students and staff who are affected by what is happening to friends and family hit by the earthquake in Turkey, Syria, and nearby areas. – We want to express our deepest condolences to those afflicted by this enormous tragedy, says Rector Svein Stølen.

PhD course: The legitimacy of international law in a time of backlash against international institutions

30 May - 2 June 2023, PluriCourts is hosting an intensive interdisciplinary PhD course on the legitimacy of international law with a focus on the current backlash against international institutions. The application deadline is 15 February.

See the Course Program and registration details

Breakfast seminar: Terrorism Ill-Defined? Data, Health Services, and the Law

Drawing on ongoing research in Norway and the United Kingdom, this breakfast seminar will reflect on the political, ethical, and legal dimensions of such efforts, and what the shift in mental health thinking means for security research.

The seminar is part of the RIPPLES project, investigating the role of legal responses in rebuilding and strengthening societal security after the 22 July attacks in Norway and other violent extremist attacks.

Time and place: Thursday, 16 February 2023 09:00-10:30, PRIO, Hausmanns gate 3, Oslo

More information about the breakfast seminar.

Norges første studentombud fyller 10 år

Studentombudet ved UiO har siden 2013 hjulpet over 2000 studenter med alt fra anklager om fusk til påstander om trakassering. Studentombudet hjelper til å finne frem i regelverket, slik at studenten slipper å stå alene, og går inn for å løse saker der hvor det lar seg gjøre.

– Selv om vi opplever at studiestedene er opptatt av å ivareta sine studenter på best mulig måte, ser vi at det i mange enkeltsaker kan oppstå gnisninger. Da kan vi bidra til å gjøre dialogen smidigere, og hjelpe til i samspillet mellom studenten og utdanningsinstitusjonen, sier lederen Marianne Høva Rustberggard.

Les om funksjonen og bakgrunnen av studentombudet

Debatt i Domus Bibliotheca: Drømmer chatbotter om digitale sauer?

Vil vi noensinne lage roboter med samme iboende kapasitet for tanker og følelser som vi har? Hvordan håndterer vi dataprogrammer som fremsetter stadig mer overbevisende argumenter for at de ikke vil slås av?

Forskere fra varierte fagfelt er invitert for å diskutere hvordan disse teknologiene fungerer, hvilke anlegg de har i dag, og i fremtiden, og hvordan vi kan lære mer om oss selv ved å studere dem som systemer som lærer av interaksjoner med verden rundt seg.

Tid og sted: 14. feb. 2023 17:00–18:30. Påmelding.

Disputaser

11:15, Gamle festsal, 1. etg. Domus Academica og via zoom

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Ingen ledige stillinger.

Teknisk-administrative stillinger

Ingen ledige stillinger.

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?<

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 13. feb. 2023 08:13 - Sist endret 27. nov. 2023 14:40