Fakultetsnytt uke 10 2023

8. mars markeres med en presentasjon av boken Kjønn og rett: Kvinne-, kjønns- og likestillingsperspektiver i jusstudiet. I tillegg er det to arrangementer i Domus Bibliotheca.

Bilde av bokforsiden og redaktørene.

8. mars - kjønn og rett i jusstudiet

Det juridiske fakultet markerer kvinnedagen 8. mars med en presentasjon av boken Kjønn og rett: Kvinne-, kjønns- og likestillingsperspektiver i jusstudiet.

Boken Kjønn og rett: Kvinne-, kjønns- og likestillingsperspektiver i jusstudiet er en del av fakultetets arbeid med å integrere kjønnsperspektiver i masterstudiet i rettsvitenskap. Den er primært skrevet med studenter på masterstudiet som målgruppe, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tid og stad: 8. mars 2023 10:30–12:00, Domus Juridica, auditorium 1

Kvinnedagen i Domus Bibliotheca

På kvinnedagen 2023 setter Senter for tverrfaglig kjønnsforskning og Universitetet i Oslo søkelyset på reproduktive rettigheter. Vi utforsker temaet gjennom forskjellige aspekter: selvbestemt abort og abortnemder, endometriose og reproduktiv helse, og assistert befruktning; kjønn og mangfold innen kunstig intelligens. Hovedfokus blir på Norge og Norden.

Frokostarrangement - Reproduktive rettigheter – hindre og muligheter

Tid og sted: 8. mars kl 8:45 - 11, Domus Bibliotheca

Ettermiddagsarrangement - Hvordan kan vi øke mangfold og kvinners synlighet innen AI?

Tid og sted: 8. mars kl 14-17, Domus Bibliotheca

Conflict and Transformation: Essays on European Law and Policy - guest lecture 6 March

Christian Joerges, Professor Emeritus of Law and Society at the Hertie School, is invited by the Deparment of public and international law and ARENA to hold a guest lecture presenting his latest book Conflict and Transformation: Essays on European Law and Policy.

Time and place: 6 March, 2:15 PM–4:30 PM, Professorboligen

Litigation of Land Rights in Sápmi: Indigenous Legal Mobilisation in Finland, Norway, and Sweden - guest lecture 7 March

In this lecture, a new comparative research project on Sami land rights litigation will be presented by Johan Karlsson Schaffer. Specifically, the use of legal strategies by Sami claimants from the perspective of socio-legal mobilisation theory will be explored.

Why do Sami groups turn to litigation in courts to claim indigenous rights to land? What determines their success? And how do these legal disputes over land rights affect Sami communities and the societies in which they live?

Johan Karlsson Schaffer is an Associate Professor and Senior Lecturer from the School of Global Studies, University of Gothenburg.

Time and place: 7 March, 2:15 PM - 4 PM, Room 4110, Domus Juridica

Rett praksis, grunnlagsspørsmål og lovskrav i EMDs og Høyesteretts avgjørelser - seminar 8. mars

Tema for seminaret er Knut Bergos bok Rett praksis. Lærebok i norsk juridisk metode (2022) og Tomas Midttun Tobiassen anmeldelse av boken i Lov og Rett (2022).

Tid og sted: 8. mars 2023 16:00–18:00, Gamle rettshistorisk samling i Domus Bibliotheca 2. et.

UiOs menneskerettighetspris - frist for å nominere

Universitetet i Oslo inviterer organisasjoner, foreninger og enkeltpersoner til å nominere kandidater (personer eller organisasjoner) til UiOs menneskerettighetspris - Lisl og Leo Eitingers fond for 2023. Prisen deles ut årlig som en anerkjennelse av personlig innsats og aktivt engasjement innenfor ett eller flere menneskerettslige områder i vid forstand.

Frist for å nominere er 15. mars 2023.

Tysk-nordisk juristforenings pris 2023/24

Deutsch-Nordische Juristenvereinigung e. V. deler på nytt ut en pris for et særs godt skriftlig arbeid/verk innenfor området for tysk-nordisk rett. Prisen er på  2000,00 Euro.

Kontaktpersoner:  Dr. Christina Griebeler (christina.griebeler@kallan-legal.de) (på tysk, svensk eller engelsk) eller Dr. Roland Mörsdorf (romo@grette.no).Søknadsdetaljer finner du her (PDF).

Circle U. Newsletter February 2023

The call for applications for the Inter Circle U. Prize for inter- and transdisciplinary research (ICUP), the Circle U. Staff Training Week in May, as well as other news from CircleU can be found in the February edition of the Newsletter.

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Ingen ledige stillinger.

Teknisk-administrative stillinger

Ingen ledige stillinger.

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?<

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 27. feb. 2023 08:29 - Sist endret 30. mars 2024 09:04