Sakskart for Programråd for master i rettsvitenskap

Det serveres lunsj kl 11.45, møtet starter kl 12.15.

J.nr.: 2022/29939

Sak 1

Statusrunde

• Erfaringer fra PMRs medlemmer
  • Kort status fra CELL

Sak 2

Vedtakssak: Valgemneprosessen

Det ble opprettet 5 innstillingskomiteer på PMR-møtet 8. februar som skulle vurdere om det var grunnlag for opprettelse av profiler eller ikke. Komitélederne og studiedekanen har fungert som en arbeidsgruppe, med jevnlige møter, for å koordinere arbeidet og sikre dialog på tvers av komiteene. Komiteene har kommet frem at det er grunnlag for å opprette 7 profiler. Det gjenstår en rekke uavklarte spørsmål knyttet til innretningen på profilordningen og det er også behov for å vurdere nærmere hvordan prosessen knyttet til utvelgelse av enkeltemner i profilene skal foregå. Dette er noe som problematiseres i vedlagte notat.

Notat om profilordningen og valgemneprosessen

Vedlegg:

Komitélederne deltar i møtet (Maria Astrup Hjort, Margrethe Buskerud Christoffersen, Malcolm Langford, Katrine Broch Hauge, Vibeke Blaker Strand)

Forslag til vedtak: PMR slutter seg til vurderingene i notatet og forslaget til prosessen for arbeidet videre.

Sak 3

Vedtakssak: Ny modell for fakultetsoppgave i familie og arverett på JUS1211

Faglærerne i familie og arverett ønsker å gjøre noen endringer i undervisningsopplegget ved fjerne fakultetsoppgaven og heller utvide kursundervisningen med 2 timer og innføre en skriveaktivitet med medstudentevaluering.

Forslag til endring

Forslag til vedtak: Ny modell for fakultetsoppgave i familie og arverett på JUS1211 innføres høsten 2022

Sak 4

Vedtakssak: Endringer i emnebeskrivelse, læringskrav og litteratur på JUS2111 internasjonale menneskerettigheter

Faglærerne på JUS2111 internasjonale menneskerettigheter ønsker å gjøre endringer i emnebeskrivelse, læringskrav og litteratur for å oppnå et bedre forhold mellom fagene internasjonale menneskerettigheter og de øvrige fagene på emnet og rettsstudiet for øvrig. Endringene nødvendiggjør også endringer i litteraturen.

Endringsforslag fra ansvarlig faglærer

Forslag til vedtak: PMR vedtar endringene i emnebeskrivelse, læringskrav og litteratur som skissert i fremleggsnotatet.

Sak 5

Orienterings- og diskusjonssak: Rapport om ferdighetsstigen

Arbeidsgruppen har foretatt en kartlegging av de eksisterende læringsmålene i enkeltfag og på enkeltsemestre, med et særlig fokus på hvordan disse reflekterer ferdigheter studentene skal tilegne seg, forholdet til de overordnede læringsmålene for master i rettsvitenskap og behovet for en ferdighetsmessig progresjon gjennom et femårig masterstudium. Et hovedfunn i rapporten er at det er dårlig samsvar mellom overordnede læringsmål og læringsmålene innenfor enkeltfag og enkeltemner. Gruppen påviser at det for enkelte ferdigheter allerede er etabert en viss progresjon, f.eks. for akademisk skriving (med enkle obligatoriske skriveøvelser på 1. studieår, via semesteroppgaven på 2. studieår og videre gjennom hjemmeeksamen i rettshistorie på tredje studieår frem mot masteroppgaven), men at dette ikke er reflektert i læringsmålene. For andre ferdigheter er en slik progresjon helt fraværende.

På grunnlag av kartleggingen foreslår arbeidsgruppen at det foretas en gjennomgående revisjon av læringsmålene i enkeltfag og enkeltemner basert på en helthetlig plan for progresjon innenfor Master i rettsvitenskap. Arbeidsgruppen diskuterer også innføringen av nye undervisnings- og vurderingsformer tilpasset en slik progresjon.

Leder av arbeidsgruppa, Erling Hjelmeng, deltar på møtet.

Rapport fra arbeidsgruppen

Til diskusjon: PMR inviteres til å diskutere hvordan prosessen for det videre arbeidet med ferdighetsstigen skal foregå.

Sak 6

Muntlig orienteringssak: Status fra arbeidsgruppen for digitale hjelpemidler på eksamen

Etter møtet i PMR 15. mars ble det oppnevnt en arbeidsgruppe som skulle se nærmere på digitale hjelpemidler på skoleeksamen, se oppnevning. Arbeidsgruppa skal levere et konkret forslag til løsning som skal legges frem for PMR til møtet 14. juni.

Arbeidsgruppa v/Erling Hjelmeng og Hilde Westbye orienterer om status så langt.

Sak 7

Skriftlig orientering