Social@MolMed og X-DEP

Har du savnet å være sosial i koronatiden? Hvor godt kjenner du forskere fra andre enheter på UiO? Ildsjelene bak social@Molmed og X-DEP ved råd.

Social@MolMed

En sosial gruppe for alle ansatte ved IMB. Vi arrangerer månedlige filmkvelder, brettspillkveld og turer med mer, med mål om å ha et møteplass for forskere som vil bygge et nettverk her i Oslo.

– Hvem var de to stipendiatene som startet Social@Molmed.

– Det var meg og en annen som heter Vera Blankson, jeg deler kontor med henne, som startet Social@MolMed forteller Hanna Chan.

– Hvordan planleggere dere sosiale ting for Molmed?

– Teamet består nå av Pawel Borowicz , Rao Shreyas, Johanna Wagnerberger og meg, fortsetter Hanna. – Vi planlegger aktiviteter for alle ansatte på IMB. Vi møtes ca. 1-2 ganger i måneden og diskuterer hva vi skal gjøre. Vi pleier å ha minst 1 filmkveld med diskusjoner om ulike temaer innledningsvis, 1 brettspill/quizkveld og 1 utendørs aktivitet hver måned.

– Har dere ulike roller? Hvem pleier å gjøre hva?

– Vi diskuterer i felles og det er egentlig ikke noen bestemte roller i teamet vårt, vi diskuterer litt løst om ideer og hvordan vi skal kjøre aktivitetene. Hver av oss har hovedansvaret for hver vår aktivitet, da blir det den enkelte som er ansvarlig for detaljene for den aktuelle sosiale sammenkomsten: Pawel lager filmkveld med diskusjon, Shreyas er ansvarlig for brettspill/quizkvelder, Johanna er ansvarlig for bar-crawl og jeg er ansvarlig for å planlegge utendørs aktiviteter. I tillegg er jeg ansvarlig for det administrative, e-poster, plakater, osv.

X-DEP

X-DEP er et tverrfaglig sosialt forum for ph.d.-kandidater, postdoktorer og alle som søker sosial interaksjon, hvor Social@MolMed har forent seg med sosiale fora ved flere avdelinger (medisin, farmasi, biologi, kjemi, fysikk og matematikk) for å skape en felles sosial plattform. X-DEP-arrangementer planlegges 2-3 ganger per semester. Dette er en flott mulighet til å møte forskere fra andre fakulteter og kanskje din fremtidige samarbeidspartner!

– Hvordan fikk dere i gang samarbeidet om X-DEP?

– Jeg og Vera ble kjent med en annen stipendiat, Nils-Anders Labba, på MolMed sitt julebord. Han var tilknyttet både MolMed og farmasøytisk institutt og vi ble derfor interessert i å lage sosiale ting som var felles for både Social@MolMed og PhD forumet på farmasi. Etter noen diskusjoner, klarte vi å etablere X-DEP. Vi har siden klart å få andre stipendiater/postdok’er med i styret, sånn at nesten alle avdelinger ved MatNat er nå representert.

– Hvem er med dere å arrangerer her?

– Vi består av stipendiater/postdok’er der flere institutter/fakulteter (bl.a. medisin, farmasi, biologi, kjemi, fysikk og matematikk) har vært representert.

– Hvordan foregår samarbeidet?

– Her er det igjen det samme som med Social@MolMed, vi diskuterer felles og jobber sammen med planleggingen samt utføringen av arrangementet.

– Har dere bestemte ansvarsområder eller bare møtes dere og planlegger og fordeler oppgaver?

– Ja, vi bare møtes og planlegger og bestemmer der og da hvordan vi skal fordele oppgavene.

– Hva blir neste arrangement(er)?

– Vel inne i 2022 kan vi endelig hoste personlige arrangementer!

X-DEP vil gjerne invitere alle ansatte ved Det medisinske fakultet til å bli med på vårt første innendørsarrangement i 2022! Kom og bli med på en spillekveld og bli kjent med andre ph.d.-studenter, postdoktorer, forskere og andre ansatte fra ulike fakulteter ved UiO!

X-DEP presents: Social Pill at Pharmacy. Meld deg på nå!

Når: Fredag 20. mai, kl 18.00

Hvor: Grupperom 54/55, kjelleren i farmasibygget, inngang gjennom gårdsromet til Farmasibygget (Sem Sælands vei 3, 0371 Oslo).

Hva: Etter opphevelsen av korona-restriksjonene begynner vi sakte å bli vant til å møtes personlig igjen, men 2 år med sosial distansering kan ha gjort oss fortsatt litt sosialt vanskelige og rustne. Vi har derfor planlagt noen "ice-breakers" for å minne oss selv på hvordan vi kan samhandle med ekte mennesker! Det vil være PhD-studenter og postdoktorer fra ulike fakulteter som deltar, så dette er en fantastisk mulighet til å bli kjent med folk utenfor ditt vanlige arbeidsmiljø. Vi serverer snacks, men tar med egen drikke. Etter arrangementet drar vi sentrum til Raadhuset Bar!

Det vil bli servert hjemmebrygg! For de som kommer rett fra jobb og ikke har hatt tid til å bestille middag, vil vi gruppebestille pizza i løpet av kvelden😊 Meld deg på nå!

– Noe annet du vil si om MolMed eller X-DEP?

– Som sagt, så er vi alltid åpne for nye styremedlemmer som vil være med på å lage arrangementer med oss – både i Social@MolMed eller X-DEP. De kan kontakte oss på pawelbo@uio.no.

Du kan følge X-DEP på Facebook her Tips dine kollegaer som vil være interessert i å være med. Bli med!

Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 3. mai 2022 22:55 - Sist endret 25. jan. 2024 12:40