English version of this page

Vennskapelig konkurranse for bedre samhold og mer fysisk aktivitet

Forskningsadministrasjonen har sørget for sosial moro, fysisk aktivitet og samhold på hjemmekontor. En liten dytt med en app gjorde en forskjell.

Bildet kan inneholde: bord, eiendom, konferanseromsbord, møbler, stol.

Forskningsadministrasjonens seksjonsmøte på Hippokrates og på Zoom. En fornøyd gjeng som evaluerte perioden med utprøving av appen som svært vellykket. Foto: Silje M. Kile Rosseland, UiO

I disse dager med ekstra blikk på hvordan få et enda bedre arbeidsmiljø i fakultetets enheter kommer en morsom idé fra forskningsadministrasjonen til inspirasjon. På det første seksjonsmøtet forskningsadministrasjonen hadde i høstsemesteret, etter at vi igjen ble kastet tilbake på hjemmekontor med høy risiko for stillesitting, bestemte de seg for å prøve nye ting. I samråd med fakultetsdirektør Hans Mossin valgte de å teste appen Dytt Pro. Meningen med appen er å komme i form på en morsom måte ved små endringer i hverdagsaktiviteten. Det var selvsagt frivillig å delta.

En udelt positiv erfaring

Seksjonssjef Maria Olofsson synes at seksjonen har hatt en utelukkende positiv erfaring med appen. – Kostnaden for å bli med på en slik aktivitet betaler seg i sosialt fellesskap og økt bevegelse for hver enkelt, forteller hun videre. På seksjonsmøtet i forrige uke evaluerte de erfaringene med appen og samtlige deltakere var fornøyde og det var stor enighet om at de ønsket å fortsette med flere slike konkurranser. Det ble foreslått at man kunne gjøre dette i en måned i hvert semester. Mer bevegelse og noe å samarbeide om på tvers av seksjonens grupperinger vil alltid være fint, selv om vi nå har kommet tilbake til kontoret.

Gjennomføringen

Forskningsadministrasjonen falt ned på å dele opp deltakerne fra seksjonen i lag på tvers av gruppene i seksjonen for å bli bedre kjent med hverandre. Deltakelse gikk ut som et tilbud til alle 24 medarbeidere i seksjonen, og alle unntatt 3 personer har deltatt. Gruppene valgte selv gruppenavn og har i appen kunnet se hvor mange skritt og andre aktiviteter gruppemedlemmene har tatt.

Deltakerne oppsummerer:

• Vi har beveget oss masse
  • Vi har blitt bedre kjent med hverandre i seksjonen
  • Appen er grei å bruke
  • Appen øker bevissthet rundt hvor mye fysisk aktive vi er i hverdagen og hvor mange skritt det er fra kontorplassen til kollegaen på jobb.
illustrasjonsbilder av appen dytt pro
Appen i bruk: Det var fire lag som konkurrerte mot hverandre i Forskningsadministrasjonen: Samvirkelaget, Mot Nord, De uovervinnelige og Nordlyset 80 grader Nord. Alle som deltok var vinnere! Illustrasjon: Silje M. Kile Rosseland, UiO

Emneord: Arbeidsmiljø, inspirasjon Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 23. mars 2022 08:14 - Sist endret 5. apr. 2022 08:35