Oslo Convention Bureau – En verdifull støttespiller for konferanseverten

Visste du at det finnes hjelp til å legge en fremtidig konferanse innen ditt fagmiljø til Oslo? Oslo Convention Bureau tilbyr kostnadsfrie, uforpliktende råd og assistanse for arrangører i planleggings- og søkefasen.

Oslo-ambassadører

De nye Oslo-ambassadørene. Øverst fra venstre: Tom Øresland, Erik Taubøll, Dan Atar, Jan Ingar Johnsen, og Martin Giese. Forrest fra venstre: Kristin Overvaag Guttormsen, Kjetil Retterstøl, Trygve Helgaker, Guri Vestad, Vaska Vandevska-Radunovic, Betty Kalikstad, Simen Reine og Marianne Borgen. Foto: Didrick Stenersen, Visit Oslo

Gjør forskningen din bedre kjent blant fagfeller, øk oppmerksomheten rundt institusjonen der du jobber og bli med på å styrke Oslos omdømme og økonomi.

Bli Oslo-ambassadør

Er du en ekspert innen fagfeltet ditt? Er du medlem av en internasjonal forening eller organisasjon? Deltar du jevnlig på internasjonale konferanser? Har du tenkt på å invitere en internasjonal konferanse til Oslo? Da vil Oslo Convention Bureau gjerne høre fra deg!

Gjennom ambassadørprogrammet, samarbeider Visit Oslo med ulike fag- og forskningsmiljøer i Oslo om å få internasjonale konferanser til hovedstaden. Her kan du lese mer om programmet, og hvordan du kan få hjelp med å få nettopp ditt arrangement til Oslo.

Byens første Oslo-ambassadører utnevnt i høytidelig seremoni

Mandag 28. mars ble 33 Oslo-ambassadører utnevnt av Oslo Convention Bureau i en høytidelig seremoni på Grand Hotel By Scandic. Dette er første gang Oslo arrangerer en slik ambassadørseremoni, hvor formålet er å hedre nøkkelpersoner innen lokale fag- og forskningsfelt som har bidratt til positiv profilering av Oslo.

Av de 33 utvalgte Oslo-ambassadørene kom ti ansatte fra UiO som allerede har hatt stor glede av samarbeidet:

• Professor Martin Giese, Institutt for informatikk ved UiO
    2020 International Semantic Web Conference - ISWC
  • Professor Dan Atar, Kardiolog. Medisinsk klinikk, UiO
    Vise-President i ESC - the European Society of Cardiology 2014-2016
    Konferanser:

2018 EACVI Euro-Echo / Imaging Congress - ESC

2019 EHRA Europace Cardiostim Congress - ESC

2020 HFA Heart Failure Congress - ESC

2022 EHRA Congress - ESC

• Professor Kjetil Retterstøl, Seksjon for klinisk ernæring, Institutt for medisinske basalfag ved UiO
    2026 Congress of the European Atherosclerosis Society - EAS
  • Professor Vaska Vandevska-Radunovic, Kjeveortopedi ved Institutt for klinisk odontologi, UiO
    2023 Congress of the European Orthodontic Society - EOS
  • Spesialrådgiver Guri Vestad, Internasjonalt utdanningssamarbeid ved Seksjon for studiekvalitet, avdeling for studieadministrasjon, UiO
    2023 European Association for International Education - EAIE
  • Professor Trygve Helgaker, Teoretisk kjemi ved Kjemisk Institutt, UiO
    2025 World Congress of Theoretical and Computational Chemists - WATOC
  • Professor Erik Taubøll, Nevrologisk avdeling, Institutt for klinisk medisin ved UiO
    2019 European Academy of Neurology - EAN
  • Senioringeniør Simen Reine, Hylleraassenteret, Kjemisk Institutt ved UiO
  • Kontorsjef Jan Ingar Johnsen, Hylleraassenteret, Kjemisk Institutt ved UiO
  • Professor emeritus Tom Øresland ved Institutt for klinisk medisin ved UiO
    2021 European Society of Coloproctology - ESCP

"Lavterskeltilbud" til fagmiljøer som vil søke kongresser til Oslo

En av de nyutnevnte Oslo-ambassadørene er Erik Taubøll, professor ved Universitetet i Oslo (UiO) og overlege ved Nevrologisk avdeling ved Oslo Universitetssykehus (OUS).

– Ambassadørprogrammet er i realiteten et «lavterskeltilbud» til alle som ønsker å arrangere større møter og kongresser i Oslo. Som fagperson uten erfaring, vet jeg at søknadsprosessen for å få slike arrangementer kan være komplisert. Ambassadør-programmet tilbyr et nettverk av folk med egenerfaring og som man alltid kan søke råd hos, spesielt i den vanskelige startfasen, sier Taubøll og fortsetter: – Å arrangere en slik kongress har ringvirkninger mange år fremover i tid. Det sveiser fagmiljøene i Norge sammen, setter Norge og Oslo på kartet og gir en rekke nye internasjonale kontakter.

Fire forskere fra MED utnevnt til Oslo-ambassadører

Introduksjon til ambassadør-programmet