Forskningsdagene og Forsker Grand Prix 2024

Synes du det er moro å fortelle om forskningen din? Har du lyst til å bli en enda bedre formidler? Da kan du melde deg på Forsker Grand Prix, Norgesmesterskapet i forskningsformidling. Se oversikt over aktiviteter du kan bli med på under Forskningsdagene.

Foto fra Forsker Grand Prix - den nasjonale finalen - i Stavanger 28. september 2019

Daniel Vethe, NTNU, i seiersrus etter å ha vunnet Forsker Grand Prix 2019. Kanskje blir det deg i år? Foto: Yngve Vogt,  APOLLON

Synes du det er moro å fortelle om forskningen din? Har du lyst til å bli en enda bedre formidler? Da har en god mulighet her!

Forsker Grand Prix er en av flere aktiviteter studenter og forskere kan delta i under Forskningsdagene.

Forsker Grand Prix

Forsker Grand Prix, Norgesmesterskapet i forskningsformidling, er åpen for alle ph.d.-studenter ved deltakende institusjoner.

Som deltager får du en fantastisk mulighet til å lære mer om hvordan du når fram med budskapet ditt til et stort publikum. I prosessen får du lære mer om presentasjonsteknikk, stemmebruk, kreativ tenkning og du trenes i sceneopptreden og forskningsformidling.

25. september arrangerer fakultetet lokal finale på Escape bar i Forskningsparken, herfra går de to beste kandidatene videre til nasjonal finale.

Lørdag 28. september blir det stor fest, da arrangeres den nasjonale finalen i gamle Eldorado kino i Oslo med Solveig Kloppen som programleder. Finalen blir også strømmet på forskning.no

Søknadsfrist Forsker Grand Prix: 5. mai 2024

Gå inn på nettskjema for å lese mer og å melde din interesse. Del gjerne med stipendiater som du synes bør få denne informasjonen!

Andre arrangementer under Forskningsdagene

I år fyller Forskningsdagene 30 år, og jubileet markeres med et tema som engasjerer alle, nemlig helse. Fakultetet benytter anledningen til å vise frem forskningen vår gjennom mange ulike arrangementer. Vi håper mange forskergrupper blir inspirert og har lyst til å delta!

• SENT-konsept, Teknisk museum
    • Torsdag 19. september kl. 19-23 for de over 18 år: SENT-konsept med samtaler, bar, forskningsformidling, helse- og teknologipolitiske diskusjoner, quiz, musikk med mere.
  • Medisinsk forskningstorg, Teknisk museum
    • Fredag 20. september kl. 11-13 for skoleklasser (tradisjonelt torg med boder)
    • Lørdag 21. september kl. 10-15 for fritidspublikum (tradisjonelt torg med boder)

Stemningsrapport fra forskningstorget i fjor: 3000 hopp på forskningstorg

• Arrangementer i Domus Bibliotheca. Arrangementsønsker sendes inn via dette nettskjemaet innen 3. mai.

Har du spørsmål knyttet til aktiviteter på Forskningsdagene? Kontakt Hanne Bjerknes i fakultetsadministrasjonen.

Av Hanne Bjerknes
Publisert 15. apr. 2024 14:58 - Sist endret 3. mai 2024 14:32