English version of this page

Få hjelp med din FRIPRO-søknad

Forskningsrådets nye løpende søknadsfrist krever bedre gjennomarbeiding av søknaden før innsending. Du risikerer 2 års karantenetid hvis søknaden ikke holder mål. Fakultetets rådgivere hjelper deg med din FRIPRO-søknad. Meld interesse for støtte så snart som mulig, og send ditt utkast innen 22. april.

Illustrasjon forskningsfinansiering

For å lykkes med søknaden din, må du kunne formidle både verdien av prosjektet ditt og kvaliteten på arbeidet du vil gjøre, til noen som ikke nødvendigvis er på innsiden av fagfeltet ditt. Illustrasjon colourbox.com

Forskningsdekan Jan Bjålie tar opp temaet FRIPRO i ledelsens spalte i MED-nytt nr. 5: “Hvor ble det av FRIPRO?”. Bjålie forteller om hvordan de nye løpende søknadsfristene fungerer og oppfordrer våre fagmiljøer om å planlegge sine neste søknader til FRIPRO nå. Benytt sjansen til å få hjelp av våre erfarne forskningsrådgivere.

Et ekstra blikk på søknaden er gull verdt

Generelt er det alltid lurt å få flere par øyne til å lese søknaden. Spør kollegaer, både noen som står nært deg faglig og noen som er lengre unna fagfeltet ditt, om å lese kritisk gjennom søknaden. Husk at evaluatorene ikke alltid vil være innsiden av ditt fagfelt.

Forskningsrådgiverne hjelper deg

I tillegg til å få innspill fra kolleger, kan forskningsrådgivere gi råd til søknaden. Enhet for ekstern forskningsfinansiering (EEF) rådgir EU-søkere ved fakultetet, men har ledig kapasitet til å lese og kommentere NFR FRIPRO-søknader de nærmeste månedene. Ta kontakt på epost med-funding@medisin.uio.no så snart som mulig for å avtale en gjennomlesning.

EEF må få søknaden senest 22. april, gjerne før, for å ha kapasitet til å lese og kommentere på søknaden denne våren.

Er søknaden for dårlig risikerer du lengre karantene

Alle må i utgangspunktet vente minst ett år fra søknaden er innlevert før de kan sende en ny til noen av FRIPRO-instrumentene. Forskningsrådets nye løpende utlysningsfrist til FRIPRO er rigget for at søknadene som sendes inn blir bedre gjennomarbeidet, med overhengene fare for forlenget karantenetid på opptil 2 år, hvis søknaden ikke er god nok.

– De som tidligere har levert inn søknader og som har fått karakteren 6 eller høyere, bør jobbe mer med søknaden sin og sende inn på nytt, sier seniorrådgiver i Forskningsrådet, Heidi Roggen.

– Har du fått lavere karakter kan det være det er prosjektet som bør revurderes, fortsetter hun.

Heidi Roggen og hennes kollegaer i Forskningsrådet, er opptatt av at kvaliteten på søknaden må være god. Hun oppfordrer våre forskere til å benytte den hjelpen man har tilgjengelig for å skrive den beste søknaden. Forskningsrådet får allerede flere gode søknader enn de kan gi penger til, så konkurransen er hard.

Videoopptak fra FRIPROs seminar om ny ordning

Opptak av FRIPRO søkerwebinar om Iøpende søknadsmottak og -behandling. (forskningsradet.no). Se opptaket og få forklart hvordan NFR tenker rundt det nye systemet for løpende søknadsbehandling.

FRIPRO-utlysninger

Publisert 4. mars 2024 16:05 - Sist endret 15. apr. 2024 10:23