English version of this page

Et mangfoldig fakultet i takt med tiden

Gjesteinnlegg: Tony Sandset, leder for fakultetets LIM-utvalg, skriver om store planer for styrking av arbeidet med likestilling, inkludering og mangfold ved fakultetet i forbindelse med stor tildeling fra NFRs program Balanse+

Kjære alle ansatte,

Tony Sandset, leder for Utvalget for likestilling, inkludering og mangfold (LIM-utvalget) ved MED, og forsker ved Sustainit. Foto: Siri Øverland Eriksen, Khrono

I midten av februar kom den hyggelige beskjeden om at Det medisinske fakultet fått tilslag på sin søknad til NFR sitt Balanse+ program. Med dette sikret vi i underkant av en million kroner til et prosjekt som skal utvikle innovative tiltak rettet mot kjønnsbalanse, mangfold og inkludering ved fakultetet over de neste to årene.

MED blir med i nasjonalt nettverk

Som en del av tildelingen fra NFR vil fakultetet også inngå i et nettverk som skal være en arena for utveksling av erfaringer og oppdateringer på nye ideer, metoder og teorier om kjønnsbalanse, mangfold og inkludering i akademia.

Dette vil selvsagt styrke fakultetets arbeid med likestilling, inkludering og mangfold og det blir en god mulighet til å vise frem det gode arbeidet som allerede gjøres av likestillings-, inkluderings- og mangfoldsarbeid, også kalt LIM-arbeid, ved MED.

Spennende nye muligheter

Søknaden ble utviklet i tett samarbeid mellom medlemmer av Likestillings-, inkluderings- og mangfoldsutvalget (LIM-utvalget) ved fakultet og dekanatet, og er dermed godt forankret.

Prosjektet vil gå over to år. Det vil sette søkelys på metoder og verktøy for hvordan vi kan heve mangfoldskompetansen og mangfoldsledelsen ved fakultetet, samt hvordan vi kan jobbe med likestilling, inkludering og mangfold ved fakultetet.

Første medisinske fakultet som satser på LIM-arbeid

Som det eneste medisinske fakultet i Norge som har fått midler til et slikt prosjekt, har vi en unik mulighet til å gi likestilling, inkludering og mangfold innenfor akademisk medisin og utdanning et skikkelig løft.

Midlene fra tildelingen kommer i tillegg til de midlene fakultetet allerede har avsatt til LIM-arbeid. Sammen vil dette skape gode synergier, samt gi oss enda større handlingsrom for å jobbe frem både mer kunnskap, samt å jobbe frem konkrete tiltak og leveranser som vil kunne heve kompetansen om likestilling, inkludering og mangfold i organisasjonen.

Behov for mer kunnskap og nye verktøy

NFR sitt Balanse+ program viser at det fortsatt er en jobb å gjøre med å sikre likestilling, inkludering og mangfold innenfor akademia. Det helt klart fortsatt behov for mer kunnskap, og for utvikling av konkrete verktøy som kan bidra til et mer likestilt, mangfoldig og inkluderende akademia.

Balanseprogrammet til NFR startet med et søkelys på likestilling og kjønn i akademia, men har utviklet seg og har i dag et større søkelys på den brede tematikken likestilling, inkludering og mangfold innenfor akademia. Dette er en naturlig utvikling når vi ser hvor mangfoldig både studentpopulasjonen i Norge har blitt, og hvor mangfoldig de ansatte er i den norske UH sektoren.

I de senere årene har det i stadig økende grad blitt satt søkelys på mangfold innenfor organisasjonslivet og i arbeidslivet, og betydningen av mangfold som en ressurs. Mangfold er dermed forstått som noe positivt som anses som en resurs i arbeidslivet, og ikke minst i akademia og kunnskapssektoren. I vårt prosjekt vil vi naturlig nok se på hvordan vi kan utnytte denne ressursen i mye større grad.

Et mangfoldig fakultet

Det medisinske fakultet er i dag et mangfoldig fakultet på mange måter. Både blant de ansatte, og blant studentene våre, har vi et stort mangfold når det gjelder landbakgrunn og kulturell bakgrunn. Vi har i tillegg en stor andel internasjonale studenter og ikke minst en stor andel internasjonale forskere.

Videre er det et stort mangfold i faglige disipliner og felt som beriker fakultetet. Fakultetet er, som resten av akademia, i høyeste grad internasjonalt. Dermed er språkpolitikk og språkpraksis også en viktig del av arbeidshverdagen til oss alle. Til slutt er det også stor variasjon i alder og livssituasjon på fakultetet. Det er også en viktig dimensjon av fakultetets mangfold, fra studenter til aktive undervisere og forskere med tittelen professor emeritus.

I lys av dette er det viktig med en aktiv og levende politikk rundt likestilling, inkludering og mangfold som legger til rette for, og sikrer at både ansatte og studenter har et likestilt, inkluderende og godt studie - og arbeidsmiljø. Dette inkluderer arbeid for å forhindre diskriminering og rasisme, inkluderende språkpolitikk, likestillings arbeid for å sikre kjønnsbalanse, samt arbeid rundt internasjonalisering og rekruttering for å nevne noe.

Et fakultet i takt med tiden

Det er viktig å sørge for at fakultetet utvikler seg i takt med tiden og mangfoldet, samtidig som vi også fortsetter med arbeidet for likestilling og kjønn. Balanse+ tildelingen vil gi fakultetet ekstra muskler til å jobbe med denne tematikken, få mer kinnskap og utvikle nye verktøy.

Målet er at aktivitetene og kunnskapen som kommer frem over de neste to årene skal kunne danne grunnlaget for innovative og konkrete måter å sikre et likestilt, inkluderende og mangfoldig fakultet.

Som alt annet er dette feltet i stadig bevegelse og dermed stopper aldri jobben opp. Derfor er det gledelig å se at NFR nå har gitt midler til fakultetet slik at det pågående, og gode arbeidet som allerede gjøres ved fakultetet får en tilleggsdimensjon. Jeg gleder meg til å følge dette videre.

Hilsen Tony

Se også fakultetets Plan for Mangfold, likestilling og inkludering og les mer om fakultetets LIM-utvalg.

Av leder for LIM-utvalget ved MED, Tony Sandset
Publisert 21. mars 2024 07:15 - Sist endret 25. mars 2024 10:03