English version of this page

KI-milliarden og intern prosess ved UiO

Forskningsdekan Jan Bjålie informerer og gir råd om hvordan man kan forholde seg til NFRs nye KI-senterutlysning

Kjære kolleger,

Forskningsdekan Jan G. Bjålie. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Forskningsrådet har lyst ut 850 millioner kroner til mellom fire og seks KI-sentre. Sentrene skal starte i 2025 og holde på i fem år.

Den 25. april kan mulige søkere og partnere bli med på treff hos Forskningsrådet. Meld deg på dersom du vurderer å ta initiativ til eller bidra til en søknad.

UiO kartlegger egne initiativer

UiO foretar en kartlegging av initiativer for å kunne støtte søkere og legge til rette for samkjøring av initiativer. MEDs søkere må derfor sende foreløpig skisse til med-funding@medisin.uio.no innen 29. april med kopi til egen instituttledelse. Du finner malene i vårt nyhetsbrev Funding opportunities. Lenken ligger nedenfor. Det er mulig å jobbe videre med skissen fram mot NFRs frist 7. juni.

Forslag til bidrag til søknad

Som et alternativ til å sende inn en søknadsskisse inviterer fakultetsledelsen til å sende inn konkrete forslag til aktiviteter/ arbeidspakker som kan være aktuelle i en søknad. Fakultetet vil forsøke å koordinere innspill for om mulig å sikre deltagelse av våre MED-fagmiljøer i en eller flere søknader.

Ambisiøse mål

De nye KI-sentrene har som mål å være i front innen KI-feltet, løse konkrete problemer med praktisk verdi for samfunn og næringsliv, fremme tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid nasjonalt og internasjonalt, og ha sterke samarbeidspartnere fra ulike fagfelt, forskningsinstitusjoner, næringsliv og offentlig sektor.

Utlysningen er i tråd med UiOs Strategi 2030 og UiOs utviklingsavtale med KD. UiO ønsker derfor en koordinert prosess for å bidra til mobilisering og å inspirere til samarbeid på tvers av aktuelle fagmiljøer.

Med vennlig hilsen Jan

Se også: