– Undervisning bør være realitetsorientert

Studentene på avgangskullet i profesjonsstudiet i medisin har våren 2017 valgt å hedre to nefrologer med semesterets undervisningspris.

To stolte vinnere av 12. semesteres undervisningspris: Anders Hartmann og My Hanna Sofia Svensson. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

My Hanna Sofia Svensson og Anders Hartmann er begge leger med nyre som sitt spesialfelt. Svensson er professor II ved Klinikk for indremedisin og laboratoriefag og underviser studenter på Ahus, mens Hartmann er professor II ved Avdeling for transplantasjonsmedisin og holder til på OUS.

Et komplekst og spennende fag

– Vi arbeider med forebyggende behandling, behandling med immundempende medisiner, forskjellige former for dialyse og selvfølgelig nyretransplantasjon, sier Svensson.

– Det gjør nyrefaget til et komplekst og meget spennende fag!

Studentene blir undervist i nyresykdommer generelt, diagnostikk, behandling og komplikasjoner. Dette inkluderer nyresvikt med dialyse og nyretransplantasjon.

– Det er heldigvis de færreste nyresykdommer som fører til total nyresvikt med behov for dialyse eller transplantasjon, men omtrent 500 pasienter blir hvert år tatt inn i slik aktiv behandling i Norge, og 250- 300 får utført nyretransplantasjon, forklarer Hartmann.

God læring i dialog med studentene

Det er tradisjon at 12. semesters studentene deler ut en undervisningspris til den beste underviseren kullet har hatt siste året. Dette semesteret ble prisen delt mellom to undervisere.

Ved utdelingen av prisen til Svensson påpekte studentene at hun var tøff, men utfordret dem på en måte som var verdifull med tanke på læring, og at de var veldig takknemlige for alt hun hadde lært dem siste året.

For Svensson er det likeledes viktig med aktive studenter.

– En god underviser er en som er entusiastisk og brenner for sitt fag. God læring skapes i dialog med studentene, mener hun.

Fokus på realitetsorientert undervisning

Prisen til Hartmann ble delt ut av instituttlederen, som fremhev underviserens mangeårige innsats og eminente faglige dyktighet.

Hartmann selv synes undervisere må bli flinkere til å ta utgangspunkt i ordentlige episoder. Han mener mye av undervisningen på profesjonsstudiet er for detaljorientert.

- I undervisningen er det viktig å vise engasjement og aktivisere studentene mest mulig. Undervisningen må også være realitetsorientert og tilpasses til den situasjonen legene står overfor i møte med pasientene, mener Hartmann.

Svensson er enig:

- Det er viktig for meg at undervisningen er relatert til klinikken og den praktiske hverdagen, konkluderer hun.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 19. mai 2017 16:04 - Sist endret 29. mai 2017 09:42