To Klinmed-stands på Forskningstorget

20.-21. september gjøres Universitetsplassen på Karl Johan om til et torg av spennende forskningsaktiviteter. Klinmed retter i år fokuset mot antibiotikaresistens og kreft.

Bilde fra Forskningstorget på Universitetsplassen i Karl Johan.

Illustrasjonsfoto: UiO/Terje Heiestad.

Forskningstorget kan du prøve, eksperimentere, lære og komme i kontakt med spennende forskning. Over 30 forskningsstasjoner tilbyr aktiviteter, oppgaver og demonstrasjoner innen en rekke ulike tema.

Bakterier, antibiotika og resistens

Bakterier finnes over alt og har vært på jorden i millioner av år. De fleste er nyttige, men noen gjør oss syke. På standen «Bakterier, antibiotika og resistens går hånd i hånd» vil barn og voksne lære mer om hvordan bakterier sprer seg, og hvordan antibiotika beskytter oss mot sykdomsfremkallende bakterier.

Av aktiviteter blir det Kahoot-quiz, og deltakerne kan ved hjelp av en håndvaskmaskin teste hvor flinke de er til å vaske hendene sine. Vi får også vite hvor mange bakterier som finnes i 1 gram jord.

Standen med tema antibiotikaresistens er et samarbeid mellom Klinmed, Det medisinske fakultetet, forskningsmiljøet TTA ved Oslo universitetssykehus, NMBU og Folkehelseinstituttet.

«Miljøvern i kroppen»

Miljø er tema for de nasjonale Forskningsdagene som foregår fra 18.-29. september. Miljø skal speiles i alle aktiviteter, og K. G. Jebsen-senteret for B-cellekreft har på sin stand «Miljøvern i kroppen» valgt å sette søkelys på kreftens miljø.

Hvem passer på cellene våre? Hva får kreftceller til å dø? Forskerne vil dele kunnskap om de ulike cellene som finnes i blodet og i immunsystemet, og om hvordan miljøet i blodet spiller en rolle i utvikling og behandling av kreft.

Et dukketeater viser hvordan ny behandling mot kreft blir til. Barna får også lære om cellenes egenskaper i en boblelab, og ved å se på celler gjennom et mikroskop. Målet er å øke forståelsen rundt hvordan cellene i kroppens immunforsvar kan beskytte mot kreft.

Forskningtorget er åpent fredag 21. september fra kl. 09:00-17:00 og lørdag 22. september fra kl. 10:00-17:00. Inngang er gratis og ingen påmelding er påkrevd.

Forsker Grand Prix om psykose

I tillegg til stands på Forskningstorget er stipendiat Maren Caroline Frogner Werner ved Klinmed og NORMENT valgt ut til å delta i det populære forskningsformidlingsshowet «Forsker Grand Prix».

Frogner Werner forsker på psykose, og i sitt doktorgradsprosjekt undersøker hun om gener kan hjelpe oss til å forutse hvem som vil ha effekt av antipsykotisk medisin. Målet er å forstå bedre hvorfor og hvordan noen utvikler sykdommer med psykose, som schizofreni og bipolar lidelse.

− Jeg synes det er kjempestas å få delta. Jeg er stolt av å få lov til å forske ved UiO og NORMENT, og er ikke minst glad for å kunne bidra til mer fokus på den viktige forskningen vi holder på med. Jeg håper min deltakelse oppleves som lærerik og engasjerende for de fremmøtte, og at jeg samtidig får frem alvoret i mitt budskap, sier hun.

I showet får ti utvalgte ph.d.-kandidater fire minutter til å fortelle om sitt forskningsprosjekt, og til å engasjere publikum. Delfinalen foregår på Latter 24. september, og vinneren kåres til den beste forskningsformidleren i Oslo og Akershus. De to beste kandidatene går videre til den nasjonale finalen i Stavanger 28. september.

• Kommunikasjonsrådgiver Eli Synnøve Gjerde
Emneord: Forskningstorget, Forsker Grand Prix, Forskningsdagene, Det medisinske fakultet, Klinmed, Oslo universitetssykehus, TTA, NMBU, Folkehelseinstituttet Av Eli Synnøve Gjerde
Publisert 17. sep. 2019 14:25 - Sist endret 4. mai 2022 15:01