Kunstverket "Drømmen" avduket

Kunstneren Tor Gustad Molt har stått for den nye utsmykningen av pasientventerommet til Foto- og videotjenesten på Rikshospitalet. Like før jul ble bildet offisielt avduket.

Kunstner Tor Gustav Molt avduket kunstverket Drømmen på Rikshospitalet.

Kunstneren Tor Gustav Molt har stått for den nye utsmykningen av pasientventerommet til Foto- og videotjenesten. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

«Drømmen» fremstiller en eventyrlig undervannsverden. Kunstverket er tredimensjonalt, og består av et uendelig antall detaljer barn kan drømme seg bort i.

– Vi fikk en ledig vegg på venterommet som vi ønsket å utnytte. Slik oppstod ideen om å lage noe som kunne være artig for barna. Vi spurte sykehuset om å få lov til å henge opp noe, og det kunne vi. Vi fikk til og med velge kunstneren selv, sier fotograf Øystein Horgmo.

Sprer glede

Foto- og videotjenesten bistår med foto, video og grafiske tjenester, og holder til i et eget fotostudio på Rikshospitalet. Mange av pasientene som blir fotografert er barn, og for enkelte kan tiden på venteværelset bli en tålmodighetsprøve.

– Det er ikke alle som synes det er like morsomt med puslespill og gamle fargestifter. Da kan kunsten bidra til å gjøre ventetiden lettere. Barna får noe morsomt å se på, og kanskje oppdager de en ny detalj neste gang de er innom siden det er så utrolig mange komponenter i bildet, sier Horgmo.

Foto- og videotjenestens plassering like ved Barneavdelingen gjør det mulig for barn som er innlagt å stikke innom for å se på bildet. – Vi tror dette kan bidra til å spre glede. Hvis barna er på sykehuset i flere dager og kjeder seg, kan de besøke oss når som helst på døgnet.

Uendelig antall detaljer

Ansatte ved UiO og Oslo universitetssykehus var invitert til avdukingen. De fikk servert kaffe og marsipankake, mens kunstneren beskrev arbeidet som ledet frem til det ferdigstilte kunstverket.

– Jeg ønsket å formidle gleden i å fordype seg i noe. Det å kunne rømme inn i en verden hvor man stadig oppdager nye ting. Jeg liker å lage kunst hvor man aldri slutter å se nye detaljer. Denne bestillingen var også en mulighet til å skape noe tredimensjonalt, sier Tor Gustad Molt.

Det tok åtte måneder å ferdigstille bildet. Arbeidet har foregått på hobbybasis etter endt arbeidsdag i et alarmselskap. – Drømmen er en dag å kunne leve av kunsten, sier Molt, som er kunstutdannet fra Cornwall.

Spennende læringsprosess

– Det har vært en lang prosess både å lage selve kunstverket, og å bestemme hvordan det skulle se ut. Da jeg begynte tenkte jeg kun å bygge litt ut og lage noe tekstur. Men jo mer jeg gjorde, desto mer ville jeg fortsette. Det ble en spennende læringsprosess. Nå kjenner jeg meg trygg på at dette er en type kunstverk barn liker å se på. En eventyrlig undervannsverden er forhåpentligvis midt i blinken, sier Molt.

Fremmøtte i publikum lot seg også begeistre: «Spennende», «morsomt» og «veldig pent» var noen av lovordene som ble uttrykt.

Nå ryktes det at kunstverket er blitt så populært blant barna, at de er nesten umulig å få tatt bilde av.

Emneord: Foto- og videotjenesten, kunstverk, Drømmen, Tor Gustav Molt, Rikshospitalet Av Eli Synnøve Gjerde
Publisert 16. jan. 2019 13:04 - Sist endret 4. jan. 2023 00:13