Undervisningsprisen på Modul 6 til Annetine Staff

Staff får prisen for å være en engasjert underviser som har satt seg godt inn i det digitale undervisningsformatet og som skaper gode læringsstunder for studentene.

Bildet kan inneholde: smil, kosmetisk tannbehandling, helsevesen, hvit kåpe, elektrisk blå.

Professor Annetine Staff. Foto: Ine Eriksen, UiO.

– Jeg føler meg beæret over å få prisen. Modul 6 har et lass av flinke og flotte undervisere som tar undervisningen på alvor. Det er veldig hyggelig og motiverende at studentene viser at de setter pris på innsatsen, sier prisvinneren.

Annetine Staff er professor og overlege ved Kvinneklinikken og underviser i faget Fødselshjelp og kvinnesykdommer på Modul 6.

Det er det niende semesteret av medisinstudiet ved UiO og omfatter fagområdene gynekologi, obstetrikk og pediatri, med tilhørende andre fag.

– Jeg bruker min kompetanse fra flere klinisk relaterte områder som jeg forsker på. Dette inkluderer blant annet svangerskapsforgiftning, helse etter svangerskapskomplikasjoner, placentasvikt, urogynekologi, gynekologiske svulster og biomarkører, forteller hun.

Oppdatert, forberedt og opptatt av gode læringsstunder

Det er studentene ved Modul 6 som nominerer og stemmer frem hvem som skal motta årets pris. I sin begrunnelse for tildelingen av prisen til Staff bemerker studentene at det er tydelig at hun tar sitt undervisningsansvar på alvor. Dette er noe de setter stor pris på:

”Annetine er en engasjerende foreleser som tydelig er godt forberedt, har god struktur i forelesningene, er flink til å plukke ut relevant fagstoff, og formidler det på en god og oversiktlig måte.”

– Jeg prøver å oppdatere både det faglige innholdet i foredragene og seminarene mine, men også metodikken for å aktivisere studentene, slik som nå under pandemien, sier hun.

I tillegg til å være godt forberedt er hun også opptatt av å få til gode læringsstunder sammen med studentene.

­– Jeg har god erfaring med å jobbe i lærerpar for å videreutvikle seminarer. Dette setter studentene pris på fordi to lærere ofte komplementerer hverandre og bedre illustrerer kliniske dilemmaer som enhver lege kan oppleve, forklarer professoren.

Lære seg å bli gode detektiver

Staff forteller at det i dag brukes flytskjemaer for mange prosesser i utredning og behandling av pasienter, noe som har bidratt til bedre evidensbasert behandling for mange pasientgrupper.

– Jeg synes det er viktig at studentene motiveres av undervisningen til å tilegne seg legekunsten med å veie for og imot en rekke forhold som ikke får plass i forenklete flytskjemaer. Slik kan vi tilby best mulig individtilpassede løsninger, sier hun, og fortsetter:

– Jeg liker å poengtere til studentene at pasienter ikke kommer med diagnose-merkelapper på seg og at de må være gode detektiver for å finne ut av pasientens problemer.

Håper undervisningen er et lyspunkt

Pandemien har ført til en rekke utfordringer knyttet til undervisningen som i stor grad har gått over til digitale flater. Studentene trekker frem Annetine Staffs vilje til å følge med i tiden og utvikle sine egne digitale ferdigheter. Hun har blant annet i pandemiåret videreutviklet forskjellige kombinasjoner av digitale verktøy som breakrooms, mentimeter og chat i undervisningen.

– Jeg synes det har vært viktig å optimalisere de digitale undervisningsmulighetene i pandemiåret, sier hun.

– Det har vært en tøff studentperiode for mange, og da håper jeg at undervisningen oppleves som et lyspunkt for dem. Den nye teknologien gir dem muligheter til å samarbeide bedre enn før under interaktive seminarer og forelesninger, sier Annetine Staff.

Emneord: Annetine Staff, Undervisningsprisen, Fødselshjelp og kvinnesykdommer
Publisert 28. mai 2021 13:35 - Sist endret 3. juni 2021 08:14