Berikende å ta imot studenter i praksis

Du kan få mye igjen for å ta imot medisinstudenter i praksis. Her er noen av våre veilederes erfaringer. Kanskje er du en av dem som skal ta imot studenter på modul 3?

Bilde av klinisk undervisning

Foto: Øystein Horgmo, UiO

Klinisk praksis er en svært viktig del av medisinstudiet. Det gir studentene verdifull innsikt i legeyrket og er med på å forberede dem til å bli morgendagens klinikere. Medisinstudentene har i dag fordypningspraksis som en del av modul 8, en ordning som får svært positive tilbakemeldinger fra studentene selv, men også praksisveiledere.

Den nåværende studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Det medisinske fakultet, UiO, inneholder for få praksisuker i henhold til ny retningslinje for helse og sosialfag, RETHOS. Praksisordningen skal derfor utvides fra høsten 2023. Da skal også studentene på modul 3, som har sitt første år med kliniske fag, ha én uke praksis per termin ved en avdeling innen et relevant fagområde.

Men hvordan er det egentlig å ha studenter i praksis på avdelingen?

Setter pris på åpne og nysgjerrige studenter

Anne Ma Dyrhol Riise
Professor Anne Ma Dyrhol-Riise. Foto: Øystein Horgmo, UiO

Anne Ma Dyrhol Riise er professor ved Infeksjonsmedisinsk avdeling. Hun forteller at avdelingen har gode erfaringer med å ta imot medisinstudenter i praksis.

Noe av det de setter mest pris på er møtet med åpne og nysgjerrige studenter som suger til seg alt som skjer rundt dem med stor iver. Ifølge Dyrhol Riise mener flere av kollegaene hennes på avdelingen at det at studentene er ivrige, inspirerer dem i eget klinisk arbeid.

– Gjennom kontakten med studentene blir vi bevisst på noen av de positive og engasjerende sidene ved å være lege. Det aktiverer rett og slett yrkesstoltheten, forteller Dyrhol Riise.

Lærerikt og berikende for begge parter

Torgeir Bruun Wyller
Professor Torgeir Bruun Wyller. Foto: Privat

Også på Geriatrisk avdeling har de positive erfaringer med å ha praksisstudenter hos seg.

– Vår erfaring er at legene må skjerpe seg litt når vi har praksisstudenter. De blir blant annet tvunget til å tenke gjennom hvordan de formulerer seg. Det er lærerikt, hyggelig og berikende for begge parter, mener Torgeir Bruun Wyller, professor på avdelingen.

– Vi har hatt positiv effekt av dette, men det er klart at det er avhengig av et passe forhold mellom antall studenter og antall klinikere, forteller han.

En stor andel av de nye praksisplassene er tiltenkt avdelinger ved Ahus.

Anders Dahm
Førsteamanuensis Anders Dahm. Foto: UiO

Anders Dahm er førsteamanuensis ved Klinikk for indremedisin og laboratoriefag. Han forteller at også de opplever det som positivt å ta imot medisinstudenter i praksis.

– De fleste studentene er veldig flinke og arbeidsomme. De hjelper til og det gir flere hender på avdelingen. Vår erfaring er at det er viktig at studentene føler at de er til nytte, det bidrar til at praksisen blir en god opplevelse for dem, sier Dahm.

Hva kan studentene være med på?

En oppgave som spesielt er tiltenkt studentene som skal i praksis på modul 3 er opptak av journaler, som da må vurderes av ansvarlig kliniker. Tanken er at hver student skal ta opp minst fire journaler i løpet av en praksisuke. Grundige notater fra poliklinikk eller dagenhet kan erstatte journalopptak.

Studentene vil altså delta i det ordinære arbeidet på avdelingen, med mottak av pasienter, visittgang, poliklinikk, tverrfaglige møter, internundervisning med mer.

Noen gode råd på veien

Studentene på modul 3 er inne i sitt aller første år med kliniske fag. De to praksisukene som nå innføres, vil derfor for de fleste av dem være det første ordentlige møtet med en klinisk avdeling og arbeidshverdag.

Dette fordrer at praksisveilederne og praksisstedet tar studentene godt imot og gir dem god oppfølging gjennom praksisperioden. De vil også trenge tilgang til EPJ.

– Det er lurt å være forberedt når du skal ta imot studenter. Det er jo elementære ting, men vi pleier for eksempel å sende dem en e-post noen uker i forveien hvor vi ønsker dem velkommen og har med informasjon om avdelingen, om når morgenmøtet avholdes og hvor de skal møte opp, slik at de føler seg ventet, sier Bruun Wyller.

Flott å være rollemodell for studenter

Torgeir Bruun Wyller er opptatt av at studentene skal føle seg inkludert og ivaretatt.

– Vi forsøker å forberede legene som skal gå visitt sammen med dem i forkant. Vi tar et dedikert ansvar for at de skal føle seg inkludert og ivaretatt når de er i praksis hos oss, sier han, og legger til:

– Det å få være rollemodell for studenter i ekte pasientarbeid, det tenker jeg er flott for klinikere og det gir store muligheter. Det krever litt innsats, men det får du mye igjen for, sier han.

Om praksis på modul 3

Praksistiden på medisinstudiet skal fra og med høsten 2023 utvides med to uker på modul 3, fordelt på enkeluker i termin 1 og termin 2. Det er behov for inntil 132 plasser til termin 1 og like mange til termin 2 - men ikke i samme uker.

De aktuelle fagområdene for praksis på modul 3 er hjerte- og lungemedisin, kar og thoraxkirurgi, onkologi, generell indremedisin, geriatri, slagmedisin og akuttmottak, fordøyelsessykdommer, endokrinologi, nyremedisin, blodsykdommer, infeksjonsmedisin, hudsykdommer, ortopedi, fysikalsk medisin og akuttmedisin.

Emneord: Undervisning, praksis
Publisert 28. okt. 2022 16:10 - Sist endret 3. apr. 2023 12:25