Undervisningsprisen på Modul 8 til Siri Rostoft

Rostoft får prisen for sin pedagogiske tilnærming til undervisningen og omtanke for studentene.

Bilde av Siri Rostoft

Siri Rostoft er professor ved Geriatrisk avdeling i Medisinsk klinikk og overlege i geriatri samme sted ved OUS. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO

Det var medisinstudentene på avgangskullet som kåret Siri Rostoft til vinner.

– Jeg ble veldig overrasket, glad og stolt over å få undervisningsprisen. Jeg har vært svært begeistret for dette kullet som går ut nå fordi de har vært så aktive under forelesninger og seminarer, til og med på Zoom, sier prisvinneren. Hun legger til:

– Jeg er opptatt av undervisning og synes det er en viktig og morsom oppgave å undervise for kommende leger. Aktive studenter motiverer meg. Så det er hyggelig at studentene synes at undervisningen min fungerer bra.

Gjør geriatrifaget spennende og skaper en trygg ramme for læring

Studentene begrunner prisen med de mange gode kvalitetene Rostoft har som underviser. De mener at hun alltid er engasjert, at hun er grundig og at hun gjør geriatrifaget spennende. Videre peker de på at Rostoft formidler faget på en forståelig måte og skaper en trygg ramme for læring.

I tillegg trekker studentene frem at Rostoft sørger for at alle læringsmålene blir gått gjennom i undervisningen. Videre forteller hun studentene hva som forventes av dem når de skal ut i klinisk praksis etter uteksaminering.

Holdninger og vurdering av pasientens situasjon er også viktig i geriatrien

Siri Rostoft mener at geriatrifaget er et svært relevant fag for kommende leger.

– Studentene kommer til å jobbe mest med eldre pasienter nesten uansett hva slags spesialitet de velger. Jeg har mye fellesundervisning med faget medisinsk etikk, og noe med onkologi, nyremedisin, kirurgi, anestesi og samfunnsmedisin, sier hun.

Noe av det professoren synes er aller mest spennende med geriatrifaget er vurdering av skrøpelighet, preoperative vurderinger og valg av behandling i samråd med pasienten, i tillegg til indremedisin.

– Jeg ønsker å vise hvor viktig og morsomt geriatrifaget er. Vi er så heldige å få jobbe med hele indremedisinen, men vi må også forholde oss til et ofte komplekst bilde hos pasientene våre. Dette inkluderer kognitiv svikt, etikk og vurderinger av pasientens situasjon, forteller Rostoft.

Hun mener også at holdninger er viktige i geriatrifaget, særlig når det dreier seg om skrøpelige, eldre pasienter. Hun gir et eksempel:

– Er det egentlig riktig å følge retningslinjer i vurderingen av hvilken behandling denne skrøpelige, eldre pasienten skal ha?

Interaksjon skaper inspirerende undervisning

God undervisning krever sammenheng mellom læringsmål og hva underviserne mener det er viktig at studentene kan innen faget, ifølge Rostoft. Hun synes at det må være interaksjon med studentene slik at undervisningen blir inspirerende både for dem og for underviserne.

– Jeg liker aller best å ha seminarer sammen med andre undervisere der vi kan diskutere faget med studentene med bakgrunn i våre ulike spesialiteter, sier hun.

Bruker kasuistikker som utgangspunkt i undervisningen

Rostoft forteller at hun alltid tar utgangspunkt i kasuistikker fra pasienter som hun har møtt i klinisk arbeid i undervisningen:

– Når jeg jobber som lege har jeg undervisning i bakhodet. «Kan vi lære noe av denne pasienthistorien?», lurer jeg på da. Klinisk arbeid er en utømmelig kilde til god undervisning i geriatri.

Å diskutere sine egne pasienter med studentene, synes hun også er givende.

– Jeg får ofte gode innspill av studentene som jeg kan ta med meg til neste pasient, forteller hun.

Tora Torgersen Engstad tok imot prisen på vegne av Siri Rostoft og geriatrimiljøet under avgangskullets siste fellesforelesning 11. mai 2022.

Kontakt

Emneord: Geriatri, undervisning, Undervisningsprisen, Siri Rostoft Av Elin Martine Doeland
Publisert 27. juni 2022 15:08 - Sist endret 27. juni 2022 15:08