Klinmed har fått nytt instituttverneombud

Bente Irene Hafstad Vasbotten er valgt som nytt ledende instituttverneombud.

Portrettbilde av Bente Irene Hafstad Vasbotten

Bente Irene Hafstad Vasbotten. Foto: Øystein Horgmo, UiO

Verneombudene skal ivareta de ansattes interesser i alle saker som angår arbeidsmiljøet og se til at arbeidsmiljøloven følges. Ledende instituttverneombud koordinerer verneombudenes arbeid innen en organisatorisk enhet og velges av og blant verneombudene.

Bente Irene Hafstad Vasbotten er valgt som nytt ledende instituttverneombud for perioden 03.01.2023 til 31.12.2024.

Mange oppgaver i en stor og kompleks organisasjon

Ledende instituttverneombuds oppgaver ved Klinmed er mange. Vasbotten skal blant annet koordinere virksomheten til verneombudene ved Klinmed, representere ansatte i arbeidet med etablering og vedlikehold av systematisk HMS-arbeid, representere de ansatte i saker som angår arbeidsmiljøet og delta i arbeidet i instituttets lokale arbeidsmiljøutvalg, Klinmed-LAMU, som arbeidstakerrepresentant.

Institutt for klinisk medisin har 18 verneområder med valgte verneombud. Organisasjonen er stor og kompleks og Vasbotten vil ha mye å ta tak i fremover.

Hun ser frem til å starte arbeidet og kunne ha en betydning for organisasjonen og dens ansatte.

– Vernelinjen er en viktig funksjon for virksomhetens utvikling, og det er klart at det er en utfordrende rolle som jeg nå skal inn i med tanke på instituttets størrelse og kompleksitet, sier Vasbotten og fortsetter:

– Med mitt engasjement for trivsel og utvikling på arbeidsplassen, er dette er noe jeg ser frem til. Jeg har selv vært lokalt verneombud i mange år og takker for tilliten fra de som har valgt meg som leder.

Vi takker tidligere verneombud

Instituttet takker tidligere ledende instituttverneombud, Erik Fedde, og de andre som har trådt ut av vervene, for innsatsen.

Emneord: verneombud Av Elin Martine Doeland
Publisert 25. jan. 2023 11:00 - Sist endret 25. jan. 2023 12:44