Nytt fra ledelsen: Nytt semester ved Klinmed

Høsten er kommet til Klinmed og vi ønsker alle velkommen tilbake på jobb etter en velfortjent sommerferie. Nye studenter er på plass, undervisningen er godt i gang og kunnskap videreføres.

Bildet kan inneholde: business, offisielt.

Instituttleder Dag Kvale. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Inntrykket vårt er at undervisningen jevnt over nå går veldig bra, og vi har fått tilbakemelding om mange fornøyde studenter på sykehusene. Det er vi glade for! Vi fortsetter med digital undervisning av både forelesninger, seminarer og klinikk dette semesteret for å få prioritert smågruppeundervisning, journalopptak, klinisk praksis og kurs med fysisk tilstedeværelse. Vi har landet på at studentene skal bruke munnbind i pasientnær undervisning og det ser ut til at den løsningen fungerer.

Digitale disputaser også dette semesteret

Vi har et høyt antall disputaser ved Klinmed om dagen, som er veldig gledelig. UiO sentralt har nå åpnet for delvis digitale disputaser, men dette er dessverre ikke gjennomførbart ved MED riktig enda. Utover høsten vil det derfor bli avholdt kun digitale disputaser ved instituttet. Det er en travel tid og gjennomføringen av digitale disputaser krever mye arbeid for alle involverte. Vi gratulerer nye doktorander og vil takke de administrativt og teknisk ansatte som får dette til å gå rundt.

Vellykket møte med universitetsledelsen

UiO er Norges eldste institusjon for forskning og høyere utdanning, med stor faglig bredde fordelt på 8 fakulteter og 2 museer. Rektoratet har gitt uttrykk for at de ønsker å bli bedre kjent med alle deler av universitetet, både fakulteter og institutter. Torsdag 20. august var det vår tur til å få rektoratet på besøk, riktignok digitalt slik tidene er. På Klinmed har vi et særegent og nødvendig mellomlederledd med klinikker. Rektor var begeistret for vårt arbeid med å få til gode møtearenaer, styrking og ansvarliggjøring av lederlinjene i hele organisasjonen, og var imponert over instituttets forskningsproduksjon og undervisningsportefølje. Det var med andre ord et vellykket besøk.

Flere miljøer med arrangementer på Forskningsdagene

Denne uken starter Forskningsdagene hvor årets tema er hjernen. Selv om Forskningstorget på Universitetsplassen dessverre er avlyst på grunn av covid-19, blir det likevel gjennomført spennende arrangementer med flere miljø ved Klinmed. I tillegg har fakultetet en fotoutstilling på Rådhusplassen som gir en visuell presentasjon av dette svært spennende temaet. Bildene er hentet både fra arkivet og fra aktive forskningsprosjekter ved flere av våre miljøer. Vi anbefaler dere å sjekke ut Forskningsdagene som går fra 16. til 27. september.

Heder og ære til tre av Klinmeds ansatte

UiO feiret sin 209-årsdag den 2. september, og det var en flott og høytidelig seremoni i Aulaen hvor årets prisvinnere ble hedret. Vi gratulerer igjen Ole Andreassen med UiOs Forskningspris og Bjarne Bogen med UiOs Innovasjonspris. I tillegg har Jon Magnus Haga fått H.M. Kongens gullmedalje for sin doktoravhandling ved UiO. Velfortjent heder og ære til fremragende forskere!

Ta fortsatt hensyn til andre

I tråd med Regjeringens anbefaling om bruk av munnbind i kollektivtrafikk har UiO tilrettelagt for at dette finnes tilgjengelig for ansatte som trenger det. Studenter som trenger munnbind i forbindelse med undervisningen vil få det utlevert på sykehusene. Vi minner om å fortsatt ta hensyn til hverandre og fremdeles tenke smittevern. Hold avstand, vask hendene og hold deg hjemme hvis du er dårlig. Hvis du mistenker at du er smittet kan du som UiO-ansatt teste deg ved SiO sin teststasjon på Blindern Campus. Time må bestilles i forkant.

Vi ser fremover, er glad for å se alle igjen og gleder oss foran en spennende høst!

Emneord: Nytt fra ledelsen, Dag Kvale
Publisert 15. sep. 2020 15:27 - Sist endret 14. feb. 2022 15:33