Nytt fra ledelsen: Forskningsåret 2021 på Klinmed

Når dagene blir kortere og julegavene begynner å dukke opp i butikkvinduene, er det på tide å ta et tilbakeblikk på forskningsåret 2021 på Klinmed.

Bildet kan inneholde: klær, klær, hår, panne, nese.

Nestleder ved Klinmed Shuo-Wang Qiao. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

For første gang fikk man søknadsresultater fra de store FRIPRO-programmene før sommerferien, heller enn et godt stykke ut i desember. I år fikk Klinmed-forskere tilslag på seks gode og spennende prosjekter, som du kan lese om her. Prosjektene spenner fra grunnforskning, til studier basert på store data og folkeregistre, til behandlingsforskning.

Stor søknadsaktivitet i ulike miljøer på Klinmed

For å stimulere til enda større søknadsaktivitet besluttet Klinmed å gi insentivmidler til alle større søknader om eksterne midler. Dette ble innført i 2021. Så langt i år er det over 70 søknader på over 5 millioner kroner som har utløst vår lokale variant av PES (prosjektetableringsstøtte) midler på 15 000 kroner. Samlet har våre miljøer i år søkt om over 1 milliard kroner! Vi håper og tror at denne store søknadsaktiviteten vil gi flere prosjekter.

I løpet av året har det blitt klart at Klinmed har tre finalister til den femte runden av SFF-søknadsprosessen, og tre søknader blant de totalt fem Jebsen-finalistene. Klinikkene PHA, KRE og KLM, samt to miljøer fra Ahus, er alle representerte i disse søknadene.

På grunn av omlegging fra Horisont 2020 til Horisont Europa har det ikke vært utlysning av ERC Starting Grant i 2021. Første søknadsfrist er i januar 2022. Mange unge lovende forskere på Klinmed har allerede vist interesse og vi håper på et rekordstort antall ERC-søknader.

Skuffelsen var stor da NFR stoppet Fellesløftet IV

Men ikke alt er rosenrødt. Skuffelsen var stor for veldig mange da NFR stoppet Fellesløftet IV – store tverrfaglige prosjekter, på grunn av manglende bevilgning over statsbudsjettet. Revers-giret ble satt inn en millimeter før målstreken etter en lang prosess og flere utsettelser, og mange har investert mye tid og krefter i søknads- og evalueringsprosessen. Vi trøster oss med at fagmiljøer på tvers av disipliner har blitt bedre kjent med hverandre som resultat av søknadsprosessene, og søknadene vil kunne skrives om til andre relevante utlysninger.

Klinmed-ledelsen setter fokus på prosjektstøtte

Det stadig økende prosjektvolumet utfordrer i enda større grad god prosjektstøtte fra våre økonomi-, personal- og IT avdelinger. Vi takker våre forskere for utvist tålmodighet og forståelse i forbindelse med BOTT-omleggingen, som er svært krevende for alle involverte. Fremover vil Klinmed-ledelsen sette fokus på prosjektstøtte. Vi ønsker brukermedvirkning og tilbakemeldinger. Sammen ønsker vi å finne forbedringspotensialer og gode løsninger som frigjør tid til mer forskning for våre vitenskapelig ansatte.

Emneord: Nytt fra ledelsen, Shuo-Wang Qiao, forskningsstøtte, Horisont Europa, SFF, K.G.Jebsen-sentre Av Shuo-Wang Qiao
Publisert 29. okt. 2021 15:47 - Sist endret 15. nov. 2021 13:43