Nytt fra ledelsen: Forskningsnyheter

Gode tall fra Cristin og nesten rekordhøye tall på disputaser gir gledelige forskningsnyheter for instituttet. Nå venter vi spent på resultatene av både nasjonale og europeiske utlysninger.

Bildet kan inneholde: klær, klær, hår, panne, nese.

Nestleder ved Klinmed Shuo-Wang Qiao. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Publikasjonstallene øker

Publikasjonstallene fra Cristin for 2020 ble nylig offentliggjort. Publikasjonspoeng for Klinmed hadde en pen økning på 2.9% sammenlignet med 2019. Dette er særskilt gledelig med tanke på at 2020 var et spesielt år, også for forskning. Med sine 1096 publikasjonspoeng i 2020 hadde våre forskere på Klinmed publisert mer enn hele Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har gjort samlet. Det har vi god grunn til å være stolt av! Andelen nivå 2-publikasjoner holder seg høyt fremdeles, på 24.6%.

Nesten rekordhøyt antall disputaser i 2020

Gjennomføring av disputaser tok en brå slutt 13. mars 2020, og det tok flere uker med IT-tilrettelegging og reglementsendring før disputaser igjen kunne gjennomføres digitalt. Til tross for dette oppholdet, og kapasitetsproblemer til tider, ble det allikevel gjennomført et nesten rekordhøyt antall disputaser på Klinmed i 2020. Det totalt antallet ble 154, og det er bare én disputas mindre enn 'all-time-high' på 155 disputaser i 2018.

Dette har vi fått til takket være godt samarbeid fra alle involverte, og ikke minst IT-support som har jobbet til alle døgnets tider for å tilpasse disputaser til opponenter som er både 9 og 12 tidssoner unna.

Vi skimter heldigvis lyset i enden av korona-tunnelen, og håper at vi snart kommer tilbake til normalen, også når det gjelder disputasavviklinger. Det er en egen verdi i å få besøk av internasjonale fageksperter til Oslo i slike anledninger.

Utlysninger av EU-prosjekter

Horisont Europa, EUs forskningsprogram som tok over etter Horisont 2020, har såvidt startet. Søknadsfrister for ERC-Starting Grant og ERC-Consolidator Grant har akkurat passert, noe forsinket. ERC-Advanced Grant vil bli lyst ut i høst.

Helseprogrammet vil komme med utlysninger i vår, og temaene er allerede klare. I tillegg er det koronarelaterte hasteutlysninger med frist i mai. Vi oppfordrer alle våre forskere til å lese utlysninger og vurdere om det er noe som kan passe. Ta kontakt med forskningsstøtteteamet på Klinmed på forskningsstotte@klinmed.uio.no eller på fakultetet hvis du har spørsmål eller trenger bistand til søknaden din.

Flere nasjonale kunngjøringer

Nasjonalt venter vi spent på utfallet av første runde av evalueringene av Senter for fremragende forskning SFF-V-søknader. Vi håper at Klinmed vil ha en håndfull finalister blant de 11 som har sendt inn søknader. Resultatet av Forskningsrådets Fellesløftet-IV utlysning vil bli kunngjort før sommerferien, og vi håper å få et par prosjekter til Klinmed. Til slutt heier vi på de fem Klinmed-miljøene som har fått grønt lys til å sende søknader om nye sentre til Stiftelsen K.G.Jebsen!

Emneord: Nytt fra ledelsen, Shuo-Wang Qiao, Forskningsstøtte, Horisont Europa, SFF, K.G.Jebsen-sentre
Publisert 27. apr. 2021 14:53 - Sist endret 27. aug. 2021 12:38