Julehilsen fra instituttleder

Vi lever i en usikker tid. Som fjoråret, har dessverre også 2021 blitt preget av pandemien, med nye tiltak og en bekymrende smittesituasjon nå på tampen. Instituttledelsen ønsker å rette en stor og ektefølt takk til alle ansatte for den formidable innsatsen gjennom nok et krevende år.

Bilde av instituttleder Dag Kvale

Vi takker for den fantastiske innsatsen i året som er gått, og ønsker alle ansatte en riktig god jul og et godt nytt år! Foto: Gina Helgerud Clausen.

Julen er en tid hvor vi kan samle noen tråder fra året som er gått og se frem mot et nytt år. I 2021 har vi levd med ulike grader av tiltak, og en periode hadde vi tilnærmet normal hverdag. Så skylte FHI’s «worst case scenario» fra i vår over oss med ny virusvariant. Vi går dermed inn i julen uten å ha klarhet rundt hvordan hverdagen vil se ut på nyåret. Som instituttleder vil jeg derfor oppfordre alle til å ha ekstra omtanke for dere selv og de rundt dere. Tidligere erfaringer fra pandemier er heldigvis at over tid øker infeksiøs evne, mens sykeligheten avtar. La oss håpe SARS-CoV-2 følger «boka»!

For instituttet har det likevel på mange måter vært et godt år. Forskningen og undervisningen går så det suser. Våre forskere har hentet inn eksterne midler, slik at instituttets eksternfinansierte virksomhet i 2021 utgjør den svimlende totalsum på omtrent 300 millioner kroner. Vi har fått store, nye tildelinger fra Forskningsrådet, EU og andre finansører, og flere av våre forskere har vunnet flotte priser og medaljer. Også undervisningen og eksamen har gått bra, omstendighetene tatt i betraktning, med tilpasninger og velvillighet fra både studenter, lærere, teknisk-administrativt ansatte og sykehusene. Mange av våre forskere har bidratt til formidling av fagkunnskap og forskningsresultater utenfor akademia, ikke minst rundt covid-19. Takk til alle våre vitenskapelige ansatte for deres gode bidrag til instituttets fire samfunnsoppdrag: Undervisning, forskning, innovasjon og formidling.

Mange av våre teknisk-administrativt ansatte har periodevis vært tilbake på kontoret, delvis eller helt. Det kollegiale samværet eller smakebiter av det trengte mange av oss. Samtidig har vi gjennom hjemmekontor fått prøve nye digitale løsninger, hvor det er en del nyttige erfaringer å ta med seg videre. Utenfra sett har det meste gått på skinner, men vi vet at det ikke har gjort seg selv. Til og med antall disputaser har vært på samme nivå men har krevd betydelig ekstra teknisk støtte. Overgangen til nye lønns- og personalsystemer fra 1. mai har medført mye ekstra arbeid og en vanskelig arbeidssituasjon for mange. På vegne av ledelsen vil jeg takke alle våre teknisk-administrativt ansatte for innsatsen dere gjør for instituttet med å holde systemene i gang for å understøtte instituttets samfunnsoppdrag.

Julen vil bli annerledes i år også. Noen av oss vil ikke ha mulighet til å være sammen med våre nærmeste. Noen vil dessverre bli smittet og noen vil bli syke. Er du vaksinert blir du mindre syk enn du ellers ville ha blitt. I løpet av vinteren får vi trolig to nye virus-hemmende tabletter som ser veldig lovende ut, og mRNA-vaksinene vil tilpasse seg nye virusvarianter. Hold ut!

Vi takker igjen for den fantastiske innsatsen i året som er gått, og ønsker alle en fredfull jul og et godt nytt år!

Varme hilsener fra instituttleder Dag Kvale

Emneord: Nytt fra ledelsen