Nytt fra ledelsen: Klinmed har nesten 1000 kandidater på ph.d.-programmet

I august kom årsrapporten 2020 for forskerutdanningen ved Det medisinske fakultet. I den kan vi lese at nesten halvparten av alle ph.d.-kandidater som er tatt opp på et ph.d.-program ved UiO får sin forskerutdanning ved Det medisinske fakultet. Størstedelen av disse gjennomfører sitt doktorgradsprosjekt ved Institutt for klinisk medisin, Klinmed.

Bilde av Hilde Lurås.

Professor Hilde Lurås er Klinmeds  forskningsutdanningsleder. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Tall og fakta om forskerutdanningen ved Klinmed

I 2020 ble det gjennomført hele 154 disputaser på Klinmed. Dette utgjør 70 % av de totalt 218 disputasene som ble gjennomført for graden ph.d. ved Det medisinske fakultet i 2020. Dette gjenspeiler at av de 1368 doktorgradsavtalene som var registrert på programmet i 2020, var antallet fra Klinmed 957.

Det var KLM (Klinikk for laboratoriefag) som hadde flest disputaser med 18 disputaser, mens KRE (Kreftklinikken) og MDK (Medisinsk klinikk) hadde 15 disputaser hver.  Det er hovedveileders ansettelsessted som avgjør hvor kandidaten tas opp og hvor disputasen registreres. Hvis hovedveileder er ekstern registreres kandidaten der hvor intern medveileder er ansatt.

Tid fra opptak til disputas for kandidatene som disputerte var brutto 5,3 år. Dette utgjør total opptakstid inkludert alle forlengelser og arbeidsplikt i form av undervisningsoppgaver som forelesninger eller smågrupper. Dette er noe høyere enn for UiO samlet, hvor brutto opptakstid var 4,8 år. Årsaken til at kandidater på medisin bruker noe lengre tid enn gjennomsnittet tid kan ha sammenheng med at mange ønsker en delt stilling som lege og ph.d.-kandidat.

Av de 116 nye ph.d.-avtalene fra Klinmed som ble inngått i 2020, var nærmere halvparten av kandidatene ansatt på Ahus eller OUS, mens 18 % var ansatt på UiO. 5 % av de nye kandidatene har finansiering fra EU, mens 14 % er finansiert fra Forskningsrådet. Andelen kvinnelige ph.d.-kandidater, både nye avtaler og disputerte kandidater, har de siste ti årene fluktuert mellom 56 % og 67 %.

Viktig å legge til rette for klinisk praksis ved siden av doktorgradsarbeid

Fra Klinmed ledelsens side er det en viss bekymring knyttet til at en synkende andel nye kandidater på ph.d.-programmet er leger. Mens denne andelen i 2010 utgjorde 55 % var den i 2020 nede i 43 %. I den samme perioden er totalt antall nye kandidater på programmet redusert fra 213 til 199. Årsakene til nedgangen kan være mange. Det kan ha sammenheng med lønnsvilkår, og til at en ph.d. ikke lenger gir samme status som tidligere. Men det kan også skyldes at det er vanskelig å kombinere det å ta en ph.d. med å opprettholde kliniske ferdigheter, noe som særlig er relevant innenfor kirurgiske fag, men også i mange LIS-løp for spesialisering. Fra Klinmeds side er det derfor viktig å bidra til at det blir mulig å kombinere arbeidet med avhandlingen med klinisk praksis, selv om dette går på bekostning av gjennomstrømningstiden på programmet for kandidatene.

Ph.d.-kandidater kan delta på introduksjonskurs før det formelle opptaket er ferdig

Mange har de senere årene opplevd at det tar svært lang tid fra kandidatene søker til de får et formelt opptak på ph.d.-programmet. Dette har bidratt til at kandidatene ikke får deltatt på de obligatoriske kursene når dette er mest gunstig i henhold til nytte av kursene. I neste omgang er det uheldig for fremdriften på ph.d.-prosjektet. Ledelsen på Klinmed har tatt dette opp med fakultetet, og fra våren 2021 kan nye kandidater delta på det første introduksjonskurset selv om det formelle opptaket ikke er ferdig. Parallelt jobber fakultet med å redusere saksbehandlingstiden for opptakssøknadene.

Karriereutvikling for ph.d.-kandidater

For tiden jobber forskningsutdanningslederne ved instituttene med et opplegg for karriereutvikling for ph.d.-kandidatene. En første start er et samarbeid med Karrieresenteret om en workshop hvor temaet er «Discover and communicate your competencies». Mer informasjon om dette kommer etter hvert.

Klinmed har egen forskningsutdanningsleder (FUL)

Det er fakultetet som er ansvarlig for ph.d.-programmet på medisin, men de tre instituttene, Institutt for medisinske basalfag (IMB), Institutt for helse og samfunn (Helsam), og Klinmed, har alle en forskningsutdanningsleder (FUL) som på vegne av instituttlederne bidrar til faglig og strategisk utvikling av ph.d.-utdanningen. Forskningsutdanningslederne kvalitetssikrer også opptaket av ph.d.-kandidatene og er kontaktperson for instituttets ph.d.-kandidater og deres veiledere i faglige spørsmål.

Forskningsutdanningsleder ved Klinmed, professor Hilde Lurås, har arbeidsplass på Ahus og kan kontaktes på hilde.luras@medisin.uio.no.

Mer informasjon om ph.d.-utdanningen ved Det medisinske fakultet finner du i årsrapporten som du kan lese her.

Emneord: Forskningsutdanning, ph.d., forskningsutdanningsleder, Hilde Lurås Av Forskningsutdanningsleder professor Hilde Lurås
Publisert 1. okt. 2021 08:46 - Sist endret 1. okt. 2021 15:50