Nytt fra ledelsen: Om BOTT-prosjektet ved Klinmed

UiO skal i løpet av våren implementere nytt økonomi-, lønns- og personalsystem. Ved Klinmed ønsker vi moderniseringen av systemene velkommen.

Bildet kan inneholde: briller, panne, ansikt, hode, smil.

Administrasjonssjef Hans Mossin. Foto: UiO.

Modernisering og standardisering

Overgangsprosjektet er et samarbeid mellom de fire universitetene i Bergen, Trondheim, Tromsø og Oslo (BOTT).

Målet med prosjektet er å skifte ut og modernisere våre eksisterende systemer innen områdene økonomi og regnskap, HR og lønn. En av fellesprosjektets viktigste føringer er standardisering. Systemene blir satt opp likt ved de fire universitetene og planen er at like oppgaver skal løses på samme måte uavhengig hvor du jobber.

Øket grad av profesjonalisering

En annen føring er pålegget om at de som skal arbeide i systemene skal ha oppgavestørrelser på 50% eller høyere. Begrunnelsen for dette pålegget er at personen som utfører en oppgave skal beherske oppgaven og systemet så godt at vi unngår feil og feilrettinger gjennom øket grad av profesjonalisering.

Dette vil innebære noe justeringer i oppgaveporteføljen for noen av våre administrativt ansatte på Klinmed. Samtidig gir dette store muligheter for å lære mer og kunne fordype seg i eget arbeidsområde.

Tilgang til app

Det vil også være endringer for alle ansatte. Vi får nye rapporter, bedre spørremuligheter og endringer i strukturerer som eksempelvis kostnadssteder. Det blir ny dato for utbetaling av månedslønn og en forbedret HR-portal for registrering av arbeidstid og fravær, krav om refusjoner og søknader om ferie.

Vi vil også få tilgang til en app slik at disse oppgavene kan utføres via mobiltelefonen hvis man ønsker det.

Bedre brukeropplevelse for alle

De nye systemene innføres ved UiO fra og med 1.5.2021. Bergen har allerede gått over til ny løsning fra 1.1.2021, og NTNU og UiTø går over fra 1.1.2022.

Det er all grunn til å ønske moderniseringen av systemene velkommen. Vi mener det er rimelig å anta at nye systemer vil bidra til å gi gevinster i forhold til fart, presisjon og en mye bedre brukeropplevelse for alle ved Klinmed.

Her finner du mer informasjon om innføringen av nye systemer ved UiO.

Emneord: Nytt fra ledelsen, BOTT
Publisert 25. feb. 2021 15:10 - Sist endret 29. mars 2021 11:06