Nytt fra ledelsen: Generasjonsskifte på Ahus

Mye spennende har skjedd de siste årene på Campus Ahus, og vi har hatt høy aktivitet og stor vekst. Nå trer en ny generasjon med universitetsansatte inn i akademiske toppstillinger hos oss.

Bildet kan inneholde: smil, halsbånd, dress, blazer, hals.

Professor Torbjørn Omland leder Campus Ahus. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

I fjor var det 20 år siden Ahus fikk status som universitetssykehus. En del av den første bølgen av universitetsansatte har nå nådd moden alder, og flere sentrale medarbeidere har trådt over i pensjonistenes rekker.

Heldigvis har det skjedd flere spennende nyrekrutteringer de siste årene. Noen av nyrekrutteringene er personer som startet sin akademiske løpebane som Ph-d.-studenter ved Campus Ahus og som via postdoktorløp har kvalifisert seg for akademiske toppstillinger. Andre er eksternt rekruttert, de fleste fra andre universitetssykehus i Norge, men også fra utlandet. Til sammen danner de grunnlaget for en ny generasjon med universitetsansatte ved Campus Ahus, som utfyller hverandre på en god måte.

Her vil jeg trekke frem tre av våre dyktige unge forskere, en fra hver av våre tre universitetsklinikker, som alle gjør det svært godt.

Flere unge forskertalenter på Campus Ahus

Soili Marianne Lehto er nyutnevnt professor i psykiatri ved Klinikk for helsetjenesteforskning og psykiatri (KHP). Lehto er opprinnelig fra Finland og har tidligere blant annet arbeidet ved University of Oxford. Hun ble ansatt som professor II ved UiO i 2019 og leder nå en forskningsgruppe innen fagfeltet psykobiologi, som interesserer seg for underliggende mekanismer for den gjensidige påvirkning mellom mentale fenomener og kroppens fysiologi.

Harald Hrubos Strøm er midlertidig ansatt som førsteamanuensis ved Klinikk for kirurgiske fag (KKF). Han er videre forskningsleder ved Øre- nese- halsavdelingen og forsker på søvnsykdommen søvnapné. Han har innhentet flere store internasjonale tildelinger og er nasjonal koordinator for flere prosjekter, inkludert et NORDFORSK og et EU-prosjekt.

Evandro Fei Fang er førsteamanuensis ved Klinikk for indremedisin og laboratoriefag (KIL) og forsker på molekylære mekanismer ved aldring og Alzheimers sykdom. Fang har sin vitenskapelige bakgrunn fra The Chinese University of Hong Kong og National Institute on Aging i USA. Han samarbeider med Nobelprisvinnerne Moser om å finne en kur mot Alzheimer sykdommen og har fått flere prestisjefylte tildelinger, innbefattet FRIMEDBIO Ungt forskertalent og Det Kongelige Norske Videnskapers Selskabs forskningspris. Fang er en visjonær forsker som de siste fem årene har utviklet sitt laboratorium til å bli internasjonalt anerkjent. Han har flere studenter som har gått videre til prestisjefulle stillinger og publisert i anerkjente tidsskrifter.

Hva har vi gjort for å «dyrke frem» og rekruttere forskertalenter?

Vi kan ikke overdrive betydningen av karriereplanlegging for yngre forskere. Ledelsen på Campus Ahus har lenge vært bevisst på at karriereplanlegging for yngre forskere er viktig, både for forskerne og for UiO. Vi har sammen med sykehuset arbeidet for å legge forholdene godt til rette for de største interne talentene.

Vi er opptatt av at også de yngre forskerne skal få realisert sine forskerambisjoner og slippe til med egne prosjekter. Dette er av stor betydning for dem det gjelder og for både UiO og Ahus. Derfor har vi fokus på å støtte og motivere dyktige stipendiater som ønsker å gå videre i sin akademiske karriere. De må få faglig innflytelse og ansvar, i tillegg til hjelp med relasjonsbygging, bistand på søknader og støtte til formidling.

Samtidig er det et helt sentralt prinsipp at konkurransen om de faste akademiske toppstillingene skal være helt åpen og at impulser utenfra, gjerne internasjonalt, på lang sikt er essensielt for å heve den vitenskapelige standarden. Det som er ekstra gledelig for oss i ledelsen er at vi ser at Campus Ahus i økende grad oppfattes som en attraktiv arbeidsplass. Det gjelder også for store talenter som ville vært konkurransedyktige ved søknader til andre universitetssykehus.

Å bygge opp kompetanse og et sterkt fagmiljø krever mye arbeid og tar tid, og det er tilfredsstillende å se at mange av våre yngre forskere er i ferd med å besette akademiske toppstillinger. Vi har lagt ned mye innsats og det er gledelig at vi nå ser resultatene av dette med den nye generasjonen som trer frem.

Emneord: Nytt fra ledelsen, Torbjørn Omland, Unge forskertalenter
Publisert 20. sep. 2022 10:13