Nytt fra ledelsen: Hybrid fellesundervisning i de kliniske modulene fra uke 9

Samfunnet går overalt tilbake til det normale, og dette får opplagte følger for undervisningen. Fra uke 9, det vil si 28. februar, legger vi derfor opp til såkalt hybrid fellesundervisning. Alle undervisere har fått tilbud om opplæring.

Bilde av utdanningsleder Knut Lundin

Utdanningsleder Knut Lundin. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Fra uke 9, det vil si 28. februar, går vi bort fra digital undervisning som eneste plattform for fellesundervisning, klinikker og enkelte kurs. Samtidig vil vi også fremover oppleve et betydelig smittepress og våre studenter kan ikke møte til undervisning hvis de har pågående symptomer med luftveisinfeksjon. Vi legger derfor opp til såkalt hybrid undervisning.

Hybrid undervisning innebærer at undervisningen vil bli gitt i en kombinasjon av fysisk undervisning, opptak og direktestrømming. På denne måten forsøker vi å tilby den best mulige undervisningen til alle våre studenter samtidig som vi tar hensyn til smittevern.

Et slikt opplegg med en kombinasjon av fysisk undervisning, opptak og strømming i sanntid kan være krevende. Alle lærere er derfor tilbudt opplæring, og det er ansatt undervisningsassistenter blant studentene i alle moduler som skal hjelpe til med de tekniske løsningene i auditoriene.

Slik skal undervisningen gjennomføres

Institutt for klinisk medisin vil ha ulike måter å gjennomføre undervisningen på i tiden fremover.

Forelesninger og seminarer

Hybrid undervisning for forelesninger og seminarer innebærer at lærerne holder undervisningen som vanlig og at studentene som kan møte opp fysisk, gjør det. Samtidig tar underviser opptak av undervisningen med programmet Forelesningsopptak og strømmer i sanntid via Zoom til studenter som av ulike grunner ikke kan møte fysisk. Undervisere legger ut PDF av lysbilder i forkant av undervisningen.

For at vi skal få dette til, er det viktig at alle undervisere møter 15 minutter før forelesning for å starte programmene for opptak og strømming. Det er også svært viktig at alle undervisere holder tiden for sin egen forelesning og avslutter presist.

Det er avgjørende viktig at sensitive helseopplysninger ikke strømmes. Forelesninger og seminarer skal derfor ikke inneholde sensitive helseopplysninger. Dette vil følgelig legge begrensninger på undervisningsopplegget.

Klinikker

Klinikker med pasient skal ikke strømmes og det skal ikke gjøres opptak. Som hovedregel skal klinikker holdes med pasient til stede.

Kursene avholdes fysisk og skal ikke strømmes eller tas opp.

Kliniske smågrupper

Kliniske smågrupper og ferdighetstrening avholdes fysisk og skal ikke strømmes eller tas opp.

Sykehusenes regler om bruk av munnbind gjelder også i undervisningen

Det er viktig å merke seg at så lenge sykehusene har påbud om munnbind når én meters avstand ikke kan holdes, gjelder dette også undervisere og studenter.

Opplæring i hybridundervisning

Alle undervisere har fått tilbud om opplæring i hybrid undervisning gjennom informasjonsmøter. Her finner du en PDF med informasjonen som gjennomgås på møtene. Denne er sendt til alle undervisere.

Fakultetet har også laget en egen nettside med informasjon om hvordan hybrid undervisning kan gjennomføres.

Vi håper med dette at vi kan tilby den best mulige undervisningen for alle våre studenter fremover. Takk for fleksibilitet og vilje til tilpasning!

Utdanningsleder Knut Lundin

Emneord: Undervisning, hybrid undervisning