Nytt fra ledelsen: Vårens ledersamtaler og medarbeidersamtaler

Institutt for klinisk medisin er en stor organisasjon med særskilte behov og utfordringer. Vårens leder- og medarbeidersamtaler er et viktig ledd i arbeidet med å videreutvikle instituttet til beste for våre ansatte og fagmiljøer.

Bildet kan inneholde: business, offisielt.

Instituttleder Dag Kvale. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Når alle ansatte ved Klinmed nå skal få et tilbud om medarbeidersamtale eller ledersamtale i UiO-linja, ønsker jeg å bruke anledningen til å oppfordre alle ansatte, både vitenskapelige og teknisk-administrative, til å takke ja til invitasjonen. Vi i ledelsen mener at disse samtalene er svært viktige, både for hver enkelt ansatt og for instituttet.

Synliggjøre UiO i sykehusmiljøene

I min periode som instituttleder har jeg vært spesielt opptatt av å synliggjøre UiO i sykehusmiljøene, den utfordringen for UiO er særskilt for Klinmed. Det instituttledelsen primært kan påvirke er å tydeliggjøre lederrollene i UiO-linja. Først hadde vi fokus på klinikkene og opprettet derfor Klinikklederforum, som består av alle klinikkledere og derved utgjør min utvidede ledergruppe. Den er stor, men har vært godt mottatt og er et nødvendig første steg.

Et annet virkemiddel har vært å utvikle og videreutvikle medarbeidersamtalene. Tanken var at samtalene skulle være mer relevante mot primæroppgavene undervisning og forskning og mot den konteksten mange av våre medarbeidere fungerer i, ofte med to arbeidsgivere. Vi har nå i 2022 innført tre ulike «maler» for våre vitenskapelige ansatte: En mal for ledersamtale mellom klinikkledere og UiO avdelingsledere, en mal for medarbeidersamtale for ph.d.-stipendiater og en mal for øvrige vitenskapelige ansatte. Malene inneholder tema som ikke er ment å gjennomgås in toto, men som samlet definerer hhv. lederansvaret og våre medarbeideres UiO-funksjoner.

Ledersamtalene skal rette oppmerksomhet mot leveransen i universitetsfunksjonene

Alle med UiO-lederroller ved Klinmeds klinikker vil bli invitert til ledersamtale i løpet av denne terminen. Gjennom disse ledersamtalene ønsker vi at lederansvaret i UiO-linja ved instituttet tydeliggjøres. Det er jo sentralt at alle som har en UiO lederrolle er sitt lederansvar bevisst, men, likeså viktig, ser og tar en leders mulighet til å påvirke utvikling og retning av sitt fagmiljø. Min antagelse er at det også vil ha en egenverdi at våre medarbeidere opplever å ha en leder, og i større grad opplever UiO som en organisasjon og ikke bare som en sekundærarbeidsgiver for den enkelte.

Jeg tror kanskje det viktigste og enkleste grepet for en UiO-leder i Klinmed er å planlegge for noen forutsigbare møtearenaer i årshjulet for sin enhet, med fokus på UiO-funksjonene. Planlagte samtaler bringer vanligvis tema opp på bordet, så alle hører og kan delta. Her er det naturligvis store frihetsgrader, men noe planlagt er bedre enn ad hoc! På sikt hadde det vært ønskelig med noe mer faktagrunnlag, ikke bare for forskning, men også for hvordan undervisningen på enhetene oppleves av våre studenter.

Særskilt fokus på psykososialt arbeidsmiljø i vårens medarbeidersamtaler

I de nye malene til vårens medarbeidersamtaler med vitenskapelig ansatte (inklusive forskere postdoktorer, og ph.d-stipendiater) på Klinmed, har vi tatt med elementer som ikke finnes i UiOs standardmaler, men som er relevante på Klinmed. Malene inneholder også en del lenker, til for eksempel gjeldende regler for bruk av forskningsmidler.

For 2022 ber vi om at psykososialt arbeidsmiljø vies ekstra oppmerksomhet i medarbeidersamtalene og i avdelingene. Hele UiO skal i løpet av denne terminen gjennomføre en spørreundersøkelse (ARK) med etterarbeid i enhetene, slik mange av dere kjenner igjen fra lignende opplegg gjennom HSØ og sykehusene. Tidligere erfaringer fra Klinmed, med mange medarbeidere som har flere arbeidsgivere, har vært at svarprosenten har vært lav. Mange enheter er for små og spredt for at en slik undersøkelse oppleves relevant. Vi har derfor denne gangen bedt om at ARK på Klinmed bare gjennomføres for administrativt ansatte på institutt- og klinikknivå. For klinikkene ellers vil det i denne omgang kompenseres ved at psykososialt arbeidsmiljø skal ha et særskilt fokus, dels gjennom medarbeidersamtaler, men også som tema gjennom våren i våre UiO-avdelinger. Derved vil avdelingene få adressert tema tydelig og vurdere tiltak som erstatning for ARK. Et godt psykososialt arbeidsmiljø er naturligvis helt sentralt for at instituttet og våre enheter skal kunne levere på sine samfunnsoppdrag innen forskning, undervisning, innovasjon og formidling på best mulig måte.

Nye maler for leder- og medarbeidersamtalene

Dette er de nye malene for leder- og medarbeidersamtaler:
skjema-medarbeidersamtale-mellom-ledere.docx (live.com)
skjema-medarbeidersamtale-vitenskapelig-ansatt.docx (live.com)
skjema-medarbeidersamtale-stipendiater.docx (live.com)

Dette er standardmal fra UiO for medarbeidersamtale for teknisk-administrativt ansatte:
skjema-medarbeidersamtale-teknisk-administrativt-ansatt.docx (live.com) (standardmal UiO)

Alle malene og ytterligere informasjon finner du på denne siden under ‘Leder- og medarbeidersamtaler’.

Ønsker alle medarbeidere på Klinmed en god termin, mens omikron-variantene farer gjennom landet. Hold ut!

Instituttleder Dag Kvale

Publisert 31. jan. 2022 09:41 - Sist endret 15. sep. 2023 10:31