Forsiden

Nyheter fra Psykologisk institutt

Aktuelle saker

• ERC Advanced Grant til Psykologisk institutt 11. apr. 2024 13:17

Vegard Skirbekk ved Psykologisk institutt får Advanced Grant på 26 millioner kroner av Det Europeiske Forskningsrådet (ERC).

• Ni kandidater fra SV kreert i aulaen 20. mars 2024 13:03

Studiedekan Tora Skodvin talte i aulaen under kreeringsseremonien 14. mars.

• Fra seks til seksti ansatte på fem år 29. feb. 2024 14:13

Forskningssenteret PROMENTA har ekspandert rekordraskt. Nå blir senteret en egen avdeling på Psykologisk institutt. Kjernegruppen på 6 ildsjeler, som etablerte senteret i 2019, har vokst til bortimot 60 ansatte i 2024.

• Prosjekt Nettløft igangsatt 29. feb. 2024 11:05

- Målet er en halvering av antall nettsider ved SV-fakultetet innen utgangen av 2025, sier prosjektleder og nettredaktør Therese Næss Marthinsen.

• Anders Martin Dale kreeres til æresdoktor for grensesprengende forskning på hjernen 16. feb. 2024 12:07

Anders M. Dale kreeres til æresdoktor ved Universitetet i Oslo for sin fremragende vitenskapelige innsats, som har bidratt til nye innsikter i hjernens virkemåte innen genetikk og hjerneavbilding. Han er professor ved University of California San Diego i blant annet nevrovitenskap, radiologi, psykiatri og kognitiv vitenskap.

• Forskningsetikk på dagsordenen 15. feb. 2024 11:37

Engasjementet var stort da SV-fakultetet i begynnelsen av februar holdt vertskap for seminarrekken Forum for forskningsetikk. Temaet lød «Det etiske samtykket».

• Nå kan du donere IT-utstyr til ukrainske skoleelever 2. feb. 2024 14:45

Har du en jobb-PC eller annet IT-utstyr du skal bytte ut, men som fortsatt er brukbart? Nå kan det doneres til grunnskoler i Ukraina. Et initiativ på Det medisinske fakultet er blitt en ordning som hele UiO kan bruke.

• Arbeidsmiljøet skal undersøkes 23. jan. 2024 08:00

Arbeidsmiljøundersøkelsen ARK sendes ut til alle ansatte ved UiO i februar. Dekanen mener undersøkelsen er viktig for å få et godt arbeidsmiljø, og for å sikre at vi når målene fakultetet har satt seg.

• Ekspertgruppe anbefaler å løfte KI-kompetansen i undervisningen 19. des. 2023 08:50

Det er ikke lenger noe spørsmål om dersom, hvis eller når KI kommer. Teknologien er her og vi må agere nå.

• Stor interesse både for hjernen i sentrum – og for menneskeverd i krig 14. des. 2023 14:40

Et førtitalls tilhørere hadde møtt opp til frokostmøte i Domus Bibliotheca 12. desember, da det handlet om menneskeverd og krig. Ellers har den tverrfaglige serien Hjernen i sentrum i høst hatt fulle hus med kvelds-arrangementer om blant annet personlighet, språk og kunstig intelligens.

• Studiedekanens periode har vært innramma av kriser 13. des. 2023 08:51

Trine Waaktaar takker for seg som studiedekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Hun begynte i en pandemi, og avslutter på en bølge av kunstig intelligens: – Livet kan overraske deg, og du må spille med de kortene du har, og ta det du får.

• Historisk stor tildeling frå UiO:Demokrati 7. des. 2023 15:23

Frå 2024 får UiO:Demokrati fem nye forskargrupper. – Eg er svært nøgd med tildelinga, og over at breidda i tematikken er så stor, seier direktør Tore Rem.