Leder: Tilbakeblikk 2014 og julehilsen

Årets siste hilsen fra dekanen rommer et bredt tilbakeblikk på året 2014.

Gode studieresultater

"Takk for i år! 2014 har vært et godt år for fakultetet. Vi har hatt god rekruttering til alle programmene våre og spesielt gledelig er det at antallet førsteprioritet søkere til våre bachelorprogram og til lektorprogrammet har økt.

Et annet gledelig tall er antall ferdig kandidater. I år har vi hatt en økning i antallet uteksaminerte kandidater, og vi er svært fornøyd med at vi også har forbedret kjønnsbalansen. Og kandidatene våre får jobb: Nesten 90 prosent av UV-studentene som fullførte studiene mellom 2011 og 2013 er i jobb, og de er fornøyd med både jobben sin og utdanningen.

Kontakt med tidligere studenter er både viktig og hyggelig og i år har vi avhold to meget vellykkede alumni-arrangementer. Dette vil vi selvsagt fortsette med!

UiO har høye ambisjoner når det gjelder digitalisering av eksamen. Også dette er et område der UV gjør en god jobb, og de fleste av våre såkalte skoleeksamener gjøres nå digitalt. I tillegg er UV ved ILS helt i front når det gjelder bruken av digital eksamen der studentene ikke trenger å være på campus.

I år har fått et nytt EU-finansiert studium ved UV og IPED. Høsten 2015 vil programmet «International Masters on Education Policies for Global Development» (GLOBED) starte med sitt første studentkull. Fire europeiske universitet, deriblant UiO, samt et UNESCO-institutt står bak studietilbudet. Dette er et godt eksempel på hvordan etablerte studietilbud og kompetanse kan inngå i nye sammenhenger og gi mulighet for faglig fornying.

UV ved ILS har også inngått nye kontrakter om etter- og videreutdanning. Dette innebærer blant annet 5 nye år med rektorutdanning og et stort engasjement i ungdomstrinnsatsingen. Utdanningspolitisk står EVU for lærere svært sentralt, og det er store forventinger til at UV og UiO påtar seg slike oppgaver. Men selv om EVU-virksomhet er forventet og kan bidra til fagutvikling, er det krevende. Vi er opptatt av at slike oppdrag skal være forskningsbaserte og ha like høy kvalitet som vår øvrige virksomhet.

Lektorutdanningen etter den nye forskriften startet opp i høst. Samarbeidet med fagfakultetene er godt, og senter for fremragende lærerutdanning, ProTed, er en viktig medspiller. I god lektorutdanning forutsetter gode praksisarenaer. Derfor er vi glad for at UiO støtter videreføringen av Universitetsskoleordningen. 20 skoler i Oslo og Akershus vil fra 2015 ha status som universitetsskoler.  I budsjettbehandlingen ble det også avsatt penger til Fagområdet for universitetspedagogikk, FUP, slik at de skal kunne fortsette med utviklingsarbeid overfor fakultetene. Dette er et arbeid som fakultetene ser stor nytte av og som UV også vil utnytte bedre i de to årene som kommer.

I året som har gått har samarbeidet med studentutvalget vært viktig. På tampen av året har vi hatt sentrale temaer oppe til diskusjon, og vi ser fram til å følge opp. En stor takk til alle som har bidratt!

Desember er en travel tid for studentene, og også for mange av våre doktorgradskandidater. Den siste uken før jul var det hele tre disputaser. Alt i alt har vi gjennomfør 28 disputaser. Dette tyder på høy kvalitet på doktorutdanningen, og vi vil berømme forskningskoordinatorene ved instituttene for det arbeidet som gjøres for å sikre god gjennomføring av midtveis- og sluttevalueringer."

Fremgang på forskningssiden

"Vi er inne i en spennende prosess med tanke på framtiden til den nasjonale forskerskolen NATED. Finansieringen går ut i 2016. UV har vist stort engasjement i NATED gjennom de årene som har gått, og fakultetet vil delta aktivt i drøftelser om en eventuell videreføring – en videreføring vil mener må stille tydelige krav til internasjonal profil og vitenskapelig kvalitet.

Universitetet i Oslo har i år vedtatt å etablere en tverrfakultær satsning kalt Unpacking "The Nordic Model". Satsingen skal omfatte forskning, undervisning, formidling og samarbeid ved Universitetet i Oslo. Vi ser fram til å følge det arbeidet som har startet blant engasjerte forskere ved vårt fakultet.

I år har vi fått tilslag på flere prosjekter i forskningsrådet, både gjennom FINNUT og FRIPRO. Kravet om å øke finansieringen fra EU-systemet er på manges munn. Det er flere av våre forskningsprosjekter som svarer godt til EUs agenda, mens andre ikke gjør det. Det kan være nødvendig å prøve flere ganger. Så lenge det som skrives opp er i tråd med eget forskningsfokus og og engasjement, er det viktig å prøve igjen.

Fakultetsledelsen er svært takknemlig for den innsatsen knyttet til forskningssøknader, og håper at vi klarer å utvikle gode støttestrukturer for der dere. Vi vet vi har et stykke å gå her.

Forskergruppene er en strategisk satsning fra fakultetet for å styrke forskningskvaliteten og muliggjøre eksternt finansierte prosjekter. Vel så viktig er det at de kan være gode arenaer for kunnskapsutvikling, rekruttering og nettverksbygging. Bruken av professor 2 vet vi også har vært svært viktig for mange av gruppene.

Forskergruppene er reorganisert og vi har justert rammeverket for tildeling. Vi har nå 10 grupper hvor det er flere nye konstellasjoner.  Dette synes vi i dekanatet er svært positivt og viser at ordningen fungerer dynamisk. Vi er spent på hvordan dette vil virke, og vil følge nøye med og gjøre nødvendige korrigeringer.

Vi har gjort en vurdering av forskningsstyrken på de 8 prioriterte forskningsområdene som ble valgt i 2008 i forbindelse med arbeidet med faglige prioriteringer. Kartleggingen synligjør at det er behov for noen justeringer. Instituttene har gitt sine tilbakemeldinger, men saken skal først ferdigstilles av fakultetsstyret i mars, så det er enda tid til å komme med innspill.

I år har vi arrangert to dagseminarer for Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektorat hvor vi har presentert i alt 20 forskningsprosjekter ved vårt fakultet. Tilbakemeldingene vi har fått har vært svært gode og flere av våre forskere har i etterkant blitt invitert til egne møter for å gå mer i dybden.

I august startet vår nye direktør på vårt senter CEMO- Center for Educational Measurement. Vi vil gjerne berømme alle som har arbeidet med etableringen, ikke minst forrige dekan, senterets første leder Jan-Eric Gustavson og instituttlederne. Vi er mektig imponert over senterets arbeid så langt.

2014 har vært UiOs verdiår og markering av grunnlovsjubileet har stått sentralt. Sammen med ansatte ved HF har fakultetet i høst gjennomført forelesningsserien Utdanning, opplysning og demokrati som del av UiOs program.  Dette er et viktig tema som fortsatt har høy relevans.

Utdanningsforskning er høyt på den politiske dagsorden. Det ser vi ikke minst i forskningsrådets utkast til ny hovedstrategi. Dette skaper store forventninger til oss. Det er viktig at vi klarer å balansere godt mellom forskning som er handlingsorientert og mer grunnforskningsorientert. Vi må spille på flere strenger slik at det kritiske blikk og den kritiske ettertanke får god plass, og vi må evne å se utover vår egen nasjonale grense og står opp for retten til utdanning for alle."

Takk for godt samarbeid!

"Fakultetsledelsens samarbeid med instituttlederne og senterdirektør har vært meget godt. En stor takk til dere alle. En spesiell takk til Ola Stafseng som nå går av. Du har satt mange spor, ikke minst et meget håndfast ett.  Relieffet av Einar Høygård her i foajeen hadde ikke vært her uten Olas innsats. Vi benytter også anledningen til å ønske Ola Erstad som IPEDs instituttleder fra 1. januar.

En stor takk til fakultetsadministrasjonen for stor innsats og godt arbeid. Takk Bård for klokskap og gode overveielser!

Helt til slutt – tusen, tusen takk til hver og en av dere for innsatsen i år. En spesiell takk til dere som går over i pensjonisttilværelsen.

Nå er tiden inne til å ta en velfortjent pause fra arbeid og bruke tiden på andre ting.  Jeg ønsker dere en fortsatt fredfull jul og et godt nyttår."

Emneord: juletale Av Berit Karseth, dekan
Publisert 19. des. 2014 16:50 - Sist endret 23. nov. 2015 13:03
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere