En sommerhilsen fra dekanatet

På terskelen til en velfortjent sommerferie oppsummerer vi et semester som både har vært arbeidsomt og viktig for vårt fakultet.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Kjære alle,

Arbeidet med faglige prioriteringer og tillegget til strategiplan (pdf) har vært viktig for å avstemme egen virksomhet og ansvar mot universitetet og de andre fakultetene. Dette er et arbeid vi har lykkes godt med, og UV-fakultet står i dag støtt og er gitt ansvar for viktige felles oppgaver. Samarbeidet med fagfakultetene har bidratt til å styrke universitetets lektorutdanning som en integrert lærerutdanning. Fakultetet har også i årene som har gått, levert gode tall på de fleste av UiOs indikatorer. Dette gjelder studiepoengproduksjon, ekstern finansiering fra NFR og doktorgradsgjennomstrømning.

Justering av de faglige prioriteringene (pdf) ga en utvidelse fra åtte til ti områder hvor de to nye områdene er Lærerutdanning og profesjonsutvikling i skolen og Kultur, kognisjon og teknologi: Læring i digitale omgivelser. For øvrig er tekstene for de resterende områdene endret og reflekterer viktige bevegelser i fakultetets forskningsaktivitet.

Strategisk plan (pdf) ble vedtatt i styret i møtet 4. juni 2010. Når fakultetet nå har gjort opp status ved halvgått løp, vil vi understreke at vi holder fast i gjeldende strategiplan, samtidig som vi ønsker å tydeliggjøre og fremheve noen områder i de siste 5 årene av planperioden. Tillegget til strategisk plan som ble vedtatt av fakultetsstyret 10. juni i år, har som utgangspunkt ambisjonen om å være «et ledende europeisk utdanningsvitenskapelig fagmiljø».  Vår rolle er å utvikle kunnskapsområdet vi forvalter ved å frambringe nye ideer og ny kunnskap. For å nå dette hovedmålet må vi våge å sprenge grenser. Det betyr at vi vil stille høye krav til kvalitet i vår forskning, utdanning og formidling – samt til vår egen organisering og til våre leveranser av tjenester til oss selv. Vi ønsker å forsterke vår innsats som et internasjonalt attraktivt fagmiljø for studenter og ansatte. Dette vil vi gjøre gjennom å tilby et lærings- og arbeidsmiljø som har internasjonal orientering som kjennetegn, sammenhengen mellom forskning og utdanning som fundament og samfunnsansvar som kjerneverdi.

Fakultetet har også ferdigstilt tiltaksplaner for styrket publisering (pdf) og for eksternt finansiert virksomhet (pdf). For å styrke vår posisjon som et ledende europeisk utdanningsvitenskapelig fagmiljø må vår forskning være synlig. Publisering i internasjonalt anerkjente tidsskrifter er dermed svært viktig for å nå UV hovedmål.

UV har som mål å øke andelen av eksterne midler. Det betyr at vi må arbeide systematisk for at våre forskere styrker sine ferdigheter i å utvikle gode søknadstekster og spisse sine forskningstemaer.  I tiltaksplanen synliggjør vi blant annet hva som skal felles fakultære tiltak, og hva som er forventninger til enhetene og de fakultære forskergruppene.

Vi vil benytte anledningen til å takke alle dere som har bidratt til at vi har kommet i mål med prosessen med faglige prioriteringer, strategisk plan og tiltaksplanene. Vi mener vi nå har grunnlag som gir retning til fakultets arbeid de neste årene.

Og så ønsker vi dere en riktig god sommer!

Emneord: strategi, Faglige prioriteringer, Publisering, EFV Av Berit Karseth, Eli Ottesen og Monica Melby-Lervåg
Publisert 24. juni 2015 15:02 - Sist endret 7. juli 2021 12:58
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere